Onze Willem-Alexander

Gunter

Baard
Ja, ook al is de reactie "Het is een privé aangelegenheid", het feit dat de RIVD reageert op vragen m.b.t. de baard van de koning vind ik al erg grappig.

En ik hoop nog steeds dat hij goede baardgenen heeft, en een serieuze poging doet een mooie baard te laten staan. En dat Maxima er oké mee is.

Ik las het trouwens in het AD

Bebaarde koning niet op foto
Van koning Willem-Alexander worden voorlopig geen nieuwe staatsieportretten gemaakt, ook al draagt hij nu een baard. In rechtszalen, gemeenteraadszalen en Nederlandse ambassades in het buitenland hangen officiële portretten van de vorst, zonder baard.

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) is er 'geen aanleiding voor nieuwe staatsieportretten'. Op de vraag of de koninklijke baard een blijvertje is, laat de dienst weten dat de 'keuze voor een baard een privékwestie' is. En over privékwesties van de Oranjes worden nooit nadere uitspraken gedaan.

Dat Willem-Alexander tijdens de vakantie het scheren graag overslaat, was al langer bekend. Maar afgelopen zaterdag verscheen hij in Terneuzen ook met baard bij de eerste officiële gelegenheid na de zomervakantie.
 

Gunter

Baard
Uit het AD:

'Baard maakt koning mannelijker'

Het ging op Prinsjesdag over miljoenen,miljarden, politieke vergezichten en een beetje over hoeden, maar bovenal over Dé Baard.

van Jeroen Smalle

"Koningin Máxima en prinses Laurentien zijn al halverwege de balkondeur, op weg naar toilet, lunch en pumps, als koning Willem-Alexander de bordesscène bij paleis Noordeinde nog even verlengt. Vol bravoure begint hij driftig heen en weer te wuiven, tot gejoel van het publiek. Zo zagen we hem zelden. Dit is zijn moment, heel even is de koning een popster.

,,Zo'n baard geeft je bravoure'', analyseert Paul Strikker (55) uit Enschede. Altijd op de eerste rij bij paleis Noordeinde op Prinsjesdag, Oranjeklant sinds mensenheugenis, baarddrager sinds vijf jaar. En hoe! Een volle bos grijze haren van een centimeter of tien bungelt aan zijn kin, boven de oranje sjaal om zijn nek. ,,De meeste hypes laat ik aan me voorbijgaan, maar een jaar of vijf geleden zag ik dat veel mannen hun baard lieten staan. Dat was ook wel wat voor mij, ik voel me er werkelijk anders door. Mannelijker. Dat zal de koning ook ervaren, al vind ik eigenlijk dat hij hem nog wat langer moet laten groeien voor die uitstraling.''

Sinds ze als ultieme plichtpleging op Prinsjesdag met haar schoonfamilie het balkon van het werkpaleis betreedt, gaat het bij dit tafereel altijd om de jurk en de hoed van Máxima. Tot vandaag, tot de eerste Prinsjesdag sinds 1887 dat we een koning-met-baard te zien krijgen. Koning en baarddrager Willem III leefde weliswaar tot eind 1890, maar was de laatste jaren te ziek om de plannen van zijn regering zelf te vertellen.

Jongensachtiger
Het publiek aan de kant was vol lof. Enkele kreten: 'Dit is een blijvertje, deze baard.' 'Het maakt hem jongensachtiger.' En, meest gehoord: 'Wat zal Máxima ervan vinden?'

Merkwaardig is dat toch: je kunt als koninklijke familie de Nederlandse kunstwereld shockeren met een veiling van oude meesters voor een miljoen of wat, er kan gedoe over geld voor paleisinventarissen uit stoffige archieven omhoog borrelen, je kunt een woonpaleis voor 63 miljoen euro laten verbouwen - maar het koffieautomatencircuit komt pas echt op gang als de koning besluit zijn vakantiebaard eens te laten staan.

,,Nu is het definitief dat hij 'm houdt, dus er moeten nieuwe munten en postzegels komen'', meent uber-Oranjefan Oscar Meijer uit Amersfoort. Op zijn gebreide trui met de persoonlijke standaard van Willem-Alexander heeft hij allerlei buttons met afbeeldingen van het koningspaar geprikt. ,,Maar ik denk dat er daar ook eentje bij moet komen van de koning met zijn baard'', zegt Meijer, die op Prinsjesdag - zoals elk jaar - al om half zes in de ochtend op het Noordeinde gereedstond. ,,Voor een beetje persoonlijk contact met de koninklijke familie.''

Vriendinnen Kristel Haarman uit Enschede en Suzan Oldenkotte uit Groenlo waren nog niet eerder op Prinsjesdag in Den Haag. Ze maken een selfie voor paleis Noordeinde, zoals ze dat een dag eerder ook al deden bij Huis ten Bosch. Oldenkotte: ,,Daar viel me op hoe beknot die mensen eigenlijk zijn. Al die dagjesmensen die door het hek kijken. Daarom vind ik die baard ook zo gaaf, dit is echt zijn eigen keuze. Hij weet dat het hele land daar een mening over heeft en toch laat de koning 'm staan. Heerlijk!''

Kristel Haarman knikt van nee. ,,Mijn vriend heeft zijn baard sinds de zomervakantie ook laten staan, want wij spelen binnenkort een klompenmakersgezin als we de Slag om Groenlo uit 1627 nadoen. En in die tijd hadden de mannen nu eenmaal een baard. Maar een dag later gaat hij er echt af, dat staat vast. Ik wil hem weer kunnen zoenen zonder geprikt te worden. Dus ik vraag me echt af wat Máxima van deze baard vindt.''"


baard.png

En mijn mening: Ik vind het hem goed staan, en hoop dat hij voor een langer voller model gaat.. En niet alleen zijn eigen zelfverzekerdheid lijkt er groter door, kijk eens hoe prachtig, zelfverzekerd en een tikje ondeugend onze Koningin eruit ziet! Snap ik wel, naast zo'n baardman.
 
Banner image
Top