Nostalgie

Texman

Koning Baard
Aan de landzijde van het Kurhaus bevond zich een groot en open plein waardoor je het gebouw van grote afstand kon zien.
Het Kurhaus zelf bevond zich in een slechte staat en was hard aan een grondige renovatie toe.
Echter de toenmalige eigenaar had hier geen geld voor en de gemeente Den Haag wilde ook niet bijdragen.
Er was wel een zakenman (Zwolsman) die het Kurhaus grondig wilde opkappen en die kwam met een plan om de kosten te financieren uit de bouw van luxe appartementen op het plein aan de landzijde van het Kurhaus.
De gemeente ging uiteindelijk akkoord omdat dit in die tijd de enige oplossing was om het Kurhaus te behouden.
De plannen zijn uitgevoerd waarbij het grootste deel van het Kurhaus is herbouwd en de rest van het gebouw zeer goed is gerenoveerd.
Het Kurhaus is dus bewaard gebleven. Helaas geldt dit niet voor de andere hotels die aan weerszijde stonden zoals het Palace Hotel.
Onderstaande foto is uit de jaren 50 van de vorige eeuw en geeft een mooi beeld van hoe het er toen uitzag.
Het enige wat er nog is, is het Kurhaus zelf en de rest is geschiedenis.
869b64c7a1ca34a4bd4f3616c0247ebe.jpg

upload_2021-6-26_13-29-5.jpeg
 

zenn

Zware baard
Tuurlijk is het een vertekend beeld waarbij herinneringen mooier lijken dan dat ze daadwerkelijk waren.
Maar dat is nou juist de emotie van het terug kijken, zet je aan het denken en weer in perspectief.

@Texman 'k mis de 'openheid' in de ruimtelijke ordening van tegenwoordig, hier op die foto's is alles lekker luchtig en open. Nu word alles zo eng benauwd claustrofobisch vol gebouwd. :confused:
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik snap wel velen hun frustraties...
Maar als het hier de norm word om vol nostalgie terug te kijken op vroeger, en het heden als "te modern", of amai de jeugd van dezen tijd, te bezien...dan word dit een oude zakken forum en sterft dit forum uit , te samen met jullie baarden.
Trouwens, ik ben 46...
Leef in heden, het verleden word geromantiseerd en klopt meestal niet met de werkelijkheid!
Deze begrijp ik even niet, want dit topic gaat toch over "Nostalgie"?
Het topic "Frustratie" is weer een ander, etc., maar een topic "Oude zakken met baarden, die uitsterven" is er nog niet. :D
 

Texman

Koning Baard
Tuurlijk is het een vertekend beeld waarbij herinneringen mooier lijken dan dat ze daadwerkelijk waren.
Maar dat is nou juist de emotie van het terug kijken, zet je aan het denken en weer in perspectief.

@Texman 'k mis de 'openheid' in de ruimtelijke ordening van tegenwoordig, hier op die foto's is alles lekker luchtig en open. Nu word alles zo eng benauwd claustrofobisch vol gebouwd. :confused:
Is absoluut waar, iedere vierkante meter wordt tegenwoordig volgebouwd en moet geld opbrengen er blijft geen leefruimte over :(.
In Den Haag zijn plannen in voorbereiding om hele woonwijken te slopen en op dezelfde plek meer nieuwe woningen te bouwen.
Rond de drie stations zijn ze van plan heel veel woontorens te bouwen, hoger dan welk gebouw ook dat we in Den Haag hebben.
Ik begrijp dat er woningnood is maar of dit de oplossing is weet ik niet op de artists impressies ziet het er allemaal mooi en futuristisch uit maar de menselijke maat is ver te zoeken.
 

Laurent1965

Zware baard
Aan de landzijde van het Kurhaus bevond zich een groot en open plein waardoor je het gebouw van grote afstand kon zien.
Het Kurhaus zelf bevond zich in een slechte staat en was hard aan een grondige renovatie toe.
Echter de toenmalige eigenaar had hier geen geld voor en de gemeente Den Haag wilde ook niet bijdragen.
Er was wel een zakenman (Zwolsman) die het Kurhaus grondig wilde opkappen en die kwam met een plan om de kosten te financieren uit de bouw van luxe appartementen op het plein aan de landzijde van het Kurhaus.
De gemeente ging uiteindelijk akkoord omdat dit in die tijd de enige oplossing was om het Kurhaus te behouden.
De plannen zijn uitgevoerd waarbij het grootste deel van het Kurhaus is herbouwd en de rest van het gebouw zeer goed is gerenoveerd.
Het Kurhaus is dus bewaard gebleven. Helaas geldt dit niet voor de andere hotels die aan weerszijde stonden zoals het Palace Hotel.
Onderstaande foto is uit de jaren 50 van de vorige eeuw en geeft een mooi beeld van hoe het er toen uitzag.
Het enige wat er nog is, is het Kurhaus zelf en de rest is geschiedenis.
Bekijk bijlage 19630

Bekijk bijlage 19631
Prachtige foto die bovenste, toen kende men het begrip "allure" nog. (Y)
[DOUBLEPOST=1624735532][/DOUBLEPOST]
Wat niet is, kan nog komen
45+ forum.
 

Texman

Koning Baard
Als je het goed deed mocht je soms met gekleurde inkt (rood of groen) schrijven dat was leuk :).
Vanaf de vijfde klas werd het toegestaan om ook met een balpoint te schrijven (DOT driekant).
Op de middelbare school schreef ik altijd me een vulpen omdat ik dit het prettigst vond (Y).
 

Laurent1965

Zware baard
Ik was ( toen al ) best wel een buitenbeentje, we werden aangeraden begin jaren 70 om niet schuin te schrijven, de "meester" gaf aan dat dat ouderwets was.
En ook die H die mijn opa zo mooi met krullen draaide mocht niet.....
De toon was meteen gezet voor mij, wilde toen al niet met de meute meelopen, ik kreeg er wat opmerkingen over en een keer een 5 voor schoonschrift.., kon me niet schelen!
Ik schrijf nu nog altijd schuin en met een gekrulde H! :D
Krijg wel eens opmerkingen, wat een mooi ouderwets schrift.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zeker als linkshandige -wat ik ben- maakte je er met de inkt en pen al snel een abstract schilderij van! :D

De balpen werd niet ontwikkeld om mee te schrijven, maar was een instrument met inkt op olie-basis, voor leerbewerkers om patronen mee af te tekenen op de huiden.

Ik gebruik er nooit een en heb een forse verzameling vulpennen, die allemaal geladen zijn met een andere soort- of kleur inkt.
Dit slingert er momenteel over mijn bureau.

image.jpeg
 

Giant

Zware baard
Ik gebruik er nooit een en heb een forse verzameling vulpennen, die allemaal geladen zijn met een andere soort- of kleur inkt.
Dit slingert er momenteel over mijn bureau.

Ik schrijf ook uitsluitend met vulpen. Al vanaf de lagere school.
Een vroegere werkgever van mij moest speciaal voor mij vulpeninkt inkopen.
Met een balpen krijg ik geen letter normaal op papier.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Die dikke zwarte vind ik mooi.....
U heeft een dure smaak, mijnheer. :D

Ik schrijf ook uitsluitend met vulpen. Al vanaf de lagere school.
Een vroegere werkgever van mij moest speciaal voor mij vulpeninkt inkopen.
Met een balpen krijg ik geen letter normaal op papier.
Gelukkig ben ik dus niet de enige. :)
 

Texman

Koning Baard
Zeker als linkshandige -wat ik ben- maakte je er met de inkt en pen al snel een abstract schilderij van! :D

De balpen werd niet ontwikkeld om mee te schrijven, maar was een instrument met inkt op olie-basis, voor leerbewerkers om patronen mee af te tekenen op de huiden.

Ik gebruik er nooit een en heb een forse verzameling vulpennen, die allemaal geladen zijn met een andere soort- of kleur inkt.
Dit slingert er momenteel over mijn bureau.

Bekijk bijlage 19644
Mooi verzameling @ProfessorMelchior (Y)(Y)(Y).
Ik realiseer mij ineens dat ik helemaal geen vulpen meer bezit daar gaan we dus wat aan doen.:)
[DOUBLEPOST=1624902693][/DOUBLEPOST]
Ik was ( toen al ) best wel een buitenbeentje, we werden aangeraden begin jaren 70 om niet schuin te schrijven, de "meester" gaf aan dat dat ouderwets was.
En ook die H die mijn opa zo mooi met krullen draaide mocht niet.....
De toon was meteen gezet voor mij, wilde toen al niet met de meute meelopen, ik kreeg er wat opmerkingen over en een keer een 5 voor schoonschrift.., kon me niet schelen!
Ik schrijf nu nog altijd schuin en met een gekrulde H! :D
Krijg wel eens opmerkingen, wat een mooi ouderwets schrift.
Mijn vader had ook zo'n fantastisch handschrift. En mijn oudere broer ook.
Ik heb het rechtop moeten leren schrijven.
 

Laurent1965

Zware baard
Mooi verzameling @ProfessorMelchior (Y)(Y)(Y).
Ik realiseer mij ineens dat ik helemaal geen vulpen meer bezit daar gaan we dus wat aan doen.:)
[DOUBLEPOST=1624902693][/DOUBLEPOST]
Mijn vader had ook zo'n fantastisch handschrift. En mijn oudere broer ook.
Ik heb het rechtop moeten leren schrijven.
Ik dacht hetzelfde over de vulpen, jaren uit het oog verloren, maar daar ga ik dus ook wat aan doen! :)
 

Yainderidoo

Zware baard
Ik realiseer mij ineens dat ik helemaal geen vulpen meer bezit daar gaan we dus wat aan doen.
Ik dacht precies het zelfde Koning Baard! ;)

U heeft een dure smaak, mijnheer.
Is het weer zover? Dan moet ik dus beginnen te sparen.....:rolleyes:

@ProfessorMelchior eh.....sssssst.....niet verder vertellen....maaruh....hoeveel en hoe lang moet ik sparen voor zo'n dikke zwarte?
[DOUBLEPOST=1624923225][/DOUBLEPOST]Dit doet me denken aan Peter van "Peter Draws". Die vent kan heerlijk tekenen en is een groot ( ! ) liefhebber van vulpennen. Ik geniet altijd zeer van zijn bijzondere filmpjes. https://www.youtube.com/channel/UCGtGTAa-xarr2HrEKRgRUHQ Hij heeft een massa reviews van allerlei vulpennen.
 
Banner image
Top