Nostalgie

Texman

Koning Baard
Maar wat is het, het lijkt een beetje op die klein zakjes met zout die ze vroeger bij de potato chips deden.
 

Texman

Koning Baard
Dit hadden we vroegah ook op de vloer "Linoleum".
Zeer slijtvast maar het bevatte wel asbest.
 

Bijlagen

  • 39e2c1ed55bea8e95be566394d3e16fe.jpg
    39e2c1ed55bea8e95be566394d3e16fe.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 17
  • fd4222e19d81aa0fa21b4a8be97ad53b.jpg
    fd4222e19d81aa0fa21b4a8be97ad53b.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 17

Joep

Zware baard
Dit hadden we vroegah ook op de vloer "Linoleum".
Zeer slijtvast maar het bevatte wel asbest.
Ja, dat weet ik nog. Mijn eerste huurhuisje had dat op de vloer leggen, fantastisch spul. Maar zat er dan in al het linoleum asbest? Dat wist ik niet.
 

zenn

Zware baard
Volgens wikipedia niet; Het is een natuurproduct met een grote indrukvastheid. De naam komt van de Latijnse woorden Linum (vlas) en Oleum (olie), en het voornaamste bestanddeel is dan ook lijnzaadolie (afkomstig uit vlas, Linum usitatissimum) en als aanvulling daarop kurk of houtmeel en hars op een rug van jute. Er bestaat een variant met een marmer-achtige textuur, genaamd "marmoleum".

Maar wel in verschillende onderlagen; tot midden jaren 80 werd er vaak asbest aan diverse vloerbedekkingen toegevoegd. Dit is te herkennen aan een grijze, gele of groene kartonnen, vilt-achtige onderlaag. Een andere vorm zijn vinyltegels met een zwarte hechtlijm. Zolang het niet bewerkt wordt is het niet schadelijk. Het wordt echter gezien als losgebonden asbest, wat makkelijk verstuift.
 
Laatst bewerkt:

Boof72

Volle Baard
Klopt als een bus. Toen wij 6 jaar geleden in ons huurhuis trokken moest eerst de trap nog ontdaan worden van het linoleum met asbest.
De vorige bewoner was er in 1950 of zo ingetrokken en was de enigste bewoner geweest van dit huis.
En de gaten in de muren van de gevel kachels moesten nog ff dicht gemetseld worden. :D
 

Joep

Zware baard
Volgens wikipedia niet; Het is een natuurproduct met een grote indrukvastheid. De naam komt van de Latijnse woorden Linum (vlas) en Oleum (olie), en het voornaamste bestanddeel is dan ook lijnzaadolie (afkomstig uit vlas, Linum usitatissimum) en als aanvulling daarop kurk of houtmeel en hars op een rug van jute. Er bestaat een variant met een marmer-achtige textuur, genaamd "marmoleum".

Maar wel in verschillende onderlagen; tot midden jaren 80 werd er vaak asbest aan diverse vloerbedekkingen toegevoegd. Dit is te herkennen aan een grijze, gele of groene kartonnen, vilt-achtige onderlaag. Een andere vorm zijn vinyltegels met een zwarte hechtlijm. Zolang het niet bewerkt wordt is het niet schadelijk. Het wordt echter gezien als losgebonden asbest, wat makkelijk verstuift.
Aha, marmoleum zal het dan geweest zijn in mijn oude woning. Het was een beetje geel/bruin van kleur, niet de mooiste kleur, maar wel fantastisch spul.
 

Laurent1965

Zware baard
Wie heeft ze niet gedragen plastic schoenen, in de jaren '60 waren ze ineens HOT.

Bekijk bijlage 17163
Oh ja, kan mij herinneren dat ze zo lekker in je vel konden snijden......, begin jaren 70.
Nog zo een, mijn moeder had een doos papieren (...) ondergoed... Lekker gemakkelijk, echt mijn moeder....
We gingen met de auto naar Clermont-Ferrand, Frankrijk en ik moest twee weken met die vreselijke sandaaltjes en papIeren wegwerpondergoed lopen.... Over jeugdtraumas gesproken. :eek::eek:
Moest van mijn moeder ook nog van die mouwloze coltruitjes aan, vond ze zo leuk staan.., in die geweldige jaren 70 kleuren.., vreselijk!
 

zenn

Zware baard
pics_056_clean_790.jpg


:p:D
 

Texman

Koning Baard
Een oude blikken beschuittrommel waar vroeger in winkels de beschuit in werd bewaard.
Zelf heb ik exact dezelfde in de huiskamer staan.
Deze foto komt van een veilingsite waar de trommel uiteindelijk nog €75,00 opbracht.
Die van mij is niet te koop.

18ecc260705e57712dc4c84520d2bfbf.jpg
 
Laatst bewerkt:
Banner image
Top