Nostalgie

Texman

Koning Baard
Die pukkels heb ik ook gekend maar die waren te klein om alle boeken mee te zeulen. En (con)rectors en strenge regels op school hadden we ook.
Maar daar kregen zij op een gegeven moment zelf meer last van dan wij. Op de MTS hadden we een conrector die de lengte van je bakkebaarden kwam opmeten in de klas. Waren ze langer dan 3cm dan werd je naar huis gestuurd met een brief voor je ouders. Als je naar de dokter wilde moest je daar 1 dag van te voren toestemming voor vragen. Op gegeven nacht had last van hevige kiespijn en ben ik de volgende morgen zonder toestemming naar de tandarts gegaan.
Dat had ik dus niet mogen doen. Toen ik bij de conrector kwam was de tent te klein. Ik heb hem laten schreeuwen en ben uit zijn kamer weggelopen.
Toen ik in de klas kwam en mijn leraar vroeg waar mijn absentie-briefje van de conrector was zij ik. Die heb ik niet ik ga ook de klas niet meer uit. Mijn leraar begreep het. Dat waren nog eens tijden ja de leiding had het zwaar met ons en terecht.:)
 

Laurent1965

Zware baard
Toen ik op de middelbare school zat waren we altijd blij als de zomervakantie begon.
Je werd dan ook weer gelijk met de slagzin "weer naar school" lastig gevallen om allerlei schoolspullen te gaan kopen.:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Vooral V&D had daar een handje van.
In die tijd hadden we vooral dit soort schooltassen.
Bekijk bijlage 12793
Ja, dat zijn ze, wij zaten in een heel oud afgedankt klooster met trappen met een open ruimte ertussenin, velen lieten de tas gewoon vallen vanaf de derde verdieping naar beneden.. :D:D, te beroerd om deze te dragen..

Er waren lokalen met zo n lessenaar op een verhoging, die dan op scherp werd gezet..., net op het randje ipv ertegenaan......, soms zat je tegen een lerares met lange zwarte haren onder de panty op de benen te kijken.:eek:
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Eksit was in de jaren '70 een alternatief poppodium in Rotterdam voor opkomende bands en nieuwe muziekstromingen.
Ieder weekend trad er een (toen nog) onbekende band op, zoals The Police, Shakin' Stevens and the Sunsets, U2, Herman Brood, Freddie Fingers Lee, etc.
Er zou een Engels bandje op gaan treden, dat nogal wat stof deed opwaaien in het Verenigd Koninkrijk met een "nieuw" soort Rock'n'Roll, dus ging ik als hardcore Fifties Rocker maar eens kijken.
Het toen nog totaal onbekende orkestje had de naam The Sex Pistols en waren al begonnen met het optreden toen ik de zaal binnentrad. Op het moment, dat ik voor het podium langs liep spoog de basgitarist (Sid Vicious) een vrolijke fluim in mijn richting, die landde op mijn leren jack. Aangezien ik daar niet echt van gecharmeerd was trok ik de kerel dus aan zijn hielen van het podium af en begon zijn verbouwereerde blik nog meer te verbouwen. Reuring in de zaal, die overigens voor 50% procent met Teddy Boys en Rockabilly's bevolkt was en die zeer geamuseerd mijn actie gadesloegen. The Sex Pistols zelf en met name Johnny Rotten zagen er ook de humor wel van in.
Echter…de televisie-omroep VPRO bleek er opnames te maken en die werden -inclusief het incidentje- op de zondagavond uitgezonden! Maandagochtend mocht ik me weer bij de rector melden, die vroeg of ik dit soort gedrag zag, als een goede reclame voor de school en bij een eventueel volgend gebeuren even wilde kijken of er geen camera's in de buurt waren.

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Bij ’Beeld en Geluid' in Hilversum vast wel. Toendertijd bestond de video nog niet en ik weet de naam van het programma niet meer. Het was nogal gênant, aangezien ik het zelf aanschouwde gezeten op de bank van het ouderlijk huis en daar waren de reacties ook niet echt positief.
Voor de beeldvorming van dat tijdperk zal ik maar even een plaatje toevoegen van mezelf met mijn Rock'n'Roll-band.
Geen zorgen: iedereen is netjes gaan studeren en heeft een succesvolle carrière, fijn gezin en fatsoenlijk leven weten op te bouwen.:cool:

image.jpeg

(Ja, tweede van links;))
 

Hartenheer

Zware baard
Die lederen schooltassen hadden we al een schop verkocht toen we naar de middelbare school gingen.
We hadden de pukkel! Totaal onhandig, omdat niet alle boeken en het schrijfgerei er in pasten en door het geringe formaat stortte de pukkel onderweg nog wel eens van de bagagedrager van je brommer.
En we beschreven de pukkel natuurlijk met van alles en nog wat. Ik had in die tijd het eerste concert van Kiss in Nederland bezocht en met een zwarte viltstift de naam van de band met de runentekens op de pukkel getekend. Ik mocht me bij de rector gaan melden. :D

Bekijk bijlage 12803
Inderdaad, deze had ik al snel.
Een kennis van mijn ouders had een legerdump zaak { de Baco} , dus had hem snel en {bijna} nieuw.
 

Laurent1965

Zware baard
Later hadden wij allemaal een blauwe soort boodschappentas met leren hengsels, werd via de schouder op de rug gedragen en flink mee gegooid..., sommigen hadden ze met dikke viltstiften helemaal volgeschreven, Cindy Lauper, Pat Benatar etc, waren in mijn tijd "hot" , tassen zagen er al heel snel behoorlijk goor uit....:D
Ik heb er na de vakantie eens een nest muizen in gehad, de laatste dag voor de vakantie in de schuur gegooid en niet meer naar gekeken, er zaten nog oude boterhammen in, vergeten onder het fietsen weg te gooien, muizen hadden dus eten zat.:oops: Heb ik vele jaren van mijn moeder te horen gekregen....:D:D
 
Laatst bewerkt:

LuckyBasterd

Volle Baard
Die lederen schooltassen hadden we al een schop verkocht toen we naar de middelbare school gingen.
We hadden de pukkel! Totaal onhandig, omdat niet alle boeken en het schrijfgerei er in pasten en door het geringe formaat stortte de pukkel onderweg nog wel eens van de bagagedrager van je brommer.
En we beschreven de pukkel natuurlijk met van alles en nog wat. Ik had in die tijd het eerste concert van Kiss in Nederland bezocht en met een zwarte viltstift de naam van de band met de runentekens op de pukkel getekend. Ik mocht me bij de rector gaan melden. :D

Bekijk bijlage 12803


@ProfessorMelchior die hebben we nog steeds.. een kleinere dan wel.. ow zo'n fijn ding.. is mijn "handtas" voor het werk of als ik "meer" moet meenemen.. Love them!
 

Weeble

Volle Baard
Iets wat op de een of andere dag langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijn, stoepborden die typerend waren voor het type zaak waar ze buiten stonden:

bakker_(Custom)_(2).jpg
1063_detail.jpg
 

Texman

Koning Baard
Het heeft te maken met de algemene plaatselijke verordeningen (APV) die de laatste jaren strenger zijn geworden.
De borden zijn erg vervelend voor visueel gehandicapten, omdat ze geen vaste plek hebben wat voor deze groep heel belangrijk is om zich te kunnen oriënteren.
En er is nogal wat wildgroei ontstaan de afgelopen jaren waardoor het ook voor de voetgangers in het algemeen lastig werd. Te denken valt ook aan ouderen met rollators of scootmobielen. Ook wordt er nogal eens wat uitgestald voor een winkel. Zeker als een trottoir smal is levert het ook het risico op doordat de mensen over de rijweg of een fietspad gaan uitwijken met de kans dat ze worden aangereden.
 

Texman

Koning Baard
Dat is voor mijn tijd die tol.
Is dat er zo één met een zweepje of zo, waarmee je tegen die tol aan mept om hem harder te laten gaan?
Geen zweepje bij deze tol maar touwtje er om heen en dan daar de grond gooien terwijl je het touwtje eraf trok.
Als je de ruimte had kon je de tol ook een zwieper geven zodat hij op de grond een hele baan ging beschrijven.
Een beruchte tol was de beuker met perentaas. Die richtte je op de tol van je tegenstander. Was het raak dan spleet je de deze in tweeën (ruzie).
Ook leuk was de springtol. Dit was er een een taas die gemaakt was van een schroef met ringetje. Deze tol kon daardoor lekker in het rond springen.
serveimage
 
Banner image
Top