Nostalgie

Texman

Koning Baard
Opnemen van de MGM Lion Roar, 1928

Elke MGM-film ooit gemaakt opent met de klassieke brullende leeuw. Nu weet je hoe het was om het op video te krijgen. Vergeet computer-gegenereerde beelden! Ze moesten hier het echte werk gebruiken! Het filmen van het gebrul van de MGM-leeuw was een serieuze zaak.
MGM-leeuw.jpg
Hoewel alle beesten in gevangenschap werden geboren en mensen gewend waren, stel je je waarschijnlijk de vele opnames voor die nodig zijn om een scène te maken die hen helemaal woedend maakte. Zoals je ziet, heeft de cameraman niet bepaald vertrouwen in het feit dat deze “acteur” zich zal gedragen.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Hahaha, ik heb het filmpje nu pas helemaal bekeken @zenn en wat een verschrikking was dat. Ik krijg het gewoon weer koud.
Het commentaar van de polygoon-nieuwslezer: "de soldaten leken blij te zijn met een gezonde ontspanning in de sneeuw" was misschien te optimistisch. :confused:
We hadden niet zoveel keus; we werden er gewoon heen getransporteerd en daar stond je dan in je zomertenue, aangezien onze iso-jassen en broeken al in loodsen opgeslagen waren om naar Libanon gevlogen te worden.
Alsof we die daar nodig zouden hebben!!! :mad:
Stomme wollen kinderhandschoenen, die direct nat werden, laarzen die vol gesmolten sneeuw zaten en een buitenjas zonder voering, waar de ijskoude wind vrolijk doorheen blies, maar "gelukkig" kregen we wel soep, waarna we verder mochten scheppen met zo'n opklapbaar PSU-schepje, want er waren geen overnachtinsplaatsen.
Als er tegenwoordig geklaagd wordt door politici, dat de Nederlandse strijdkrachten een tekort aan materiaal hebben, dan hebben ze de afgelopen halve eeuw zitten slapen. :rolleyes:
 

Texman

Koning Baard
Ik kan mij deze winter ook nog goed herinneren.
We hadden besloten met de familie oud en nieuw te vieren in een huisje op de Veluwe.
Om twaalf uur naar buiten om te proosten op het nieuwe jaar werden wij gewaarschuwd door de camping beheerder dat je temperatuur -20 graden was en daalde.
Omdat er geen wind was voelde wij dat niet. De volgende morgen werd het niet licht in ons huisje. Althans dat dachten wij. Wat bleek ons huisje was volledig ingesneeuwd. Gelukkig konden we ons nog wel uitgraven. De auto's op de parkeerplaats waren volledig verdwenen onder een dikke laag sneeuw.
Dus ook die hebben moeten uitgegraven omdat we de dag erna wel moesten werken. Op de weg naar huis was het ook hachelijk vooral de binnenwegen waren dik ondergesneeuwd waardoor er geen belijning of rijweg indeling zichtbaar was. Op de snelweg ging het wat beter.
Toen wij thuis kwamen bleek dat er van de oudejaarsviering met vuurwerk en vreugdevuren niets terecht was gekomen en dat betekend in Den Haag heel wat.
Want in die tijd ging het er nogal ruig aan toe in de stad van vrede en recht.
 

Texman

Koning Baard
Wat een oude lu**en hier op het forum. ;):DDuurde nog een krappe 10 jaar voor dat ik geworpen zou worden.
Mooie beelden, dat zeker!
Ha ha, dan zal ik je het verhaal vertellen van de winter van 1963/1964 die was pas echt koud toen konden we lopen over het aangevroren zeeijs aan het strand van Scheveningen. Sloten waren tot op de bodem bevroren. Die winter begon tijdens de kerstdagen en het vroor tot begin maart. Centrale verwarming wat was dat.
De meeste mensen moesten het doen met een kolen of oliehaard die slechts de huiskamer verwarmde en geen geïsoleerde huizen.
Die jonge mensen van tegenwoordig "Watjes";););)
 
Laatst bewerkt:

Hartenheer

Zware baard
Weet nog wel dat in van IJmuiden naar Schalkwijk moest.
Ik had daar een dierenwinkel om mijn studie te kunnen betalen.

Het sneeuwde zo hard dat de auto's op de A9 vast liepen.
Ik had een lelijke eend, en dat was een van de eerste auto's met voorwiel aandrijving.
Die trok me over de sneeuw heen langs de dure auto's. :D
De Velser-tunnel hebben ze toen ook afgesloten voor het verkeer omdat daarna toch vast liep.

Achteraf toch een leuke gebeurtenis.
 

Texman

Koning Baard
Tijds icoon uit de tijd dat heel veel mannen rookte
21a338c05a2e627ded414f896b9022dd.jpg
 

zenn

Zware baard
@ProfessorMelchior & @Texman die winter heb 'k zelf niet meegemaakt, ben uit '84. Maar mijn pa vertelde dat hij met een fluitketeltje warm water de sloten van z'n auto stond te ondooien en op de weg heeft geschaatst om naar z'n werk werk te gaan. :eek: Haha, een broertje van mijn zwager zit bij de Mariniers; vertelde laatst ook over dat hij uit werd gezonden naar een of andere plek waarbij sommig matrieel echt sterk verouderd is, dat het een wonder was dat er geen ongelukken mee waren gebeurd.
'K kan mij wel herinneren dat het vroeger wel echt vaker vroor & sneeuwde trouwens...
.
Oew, mooie aansteker. :) Heb zelf zo'n standaard zippo, vergeet er steeds alleen aanstekervloeistof in te stoppen... :oops:
 
Banner image
Top