Nostalgie

Ivan

Baard
De ouderen onder ons zullen zich dit beroep nog wel herinneren de lantaarnaansteker

Dat was nog in de tijd van de gaslantaarns? Enig idee hoe oud je vandaag moet zijn om die nog gekend te hebben? :oops: Elektrisch licht is niet pas de laatste generatie in ons dagelijks leven verschenen hé... Hoewel, het verschilt waarschijnlijk per streek, mogelijk zijn er in sommige gemeentes veel langer dan normaal nog gaslantaarns blijven staan.

JGB

Baard
Dat was nog in de tijd van de gaslantaarns? Enig idee hoe oud je vandaag moet zijn om die nog gekend te hebben? :oops: Elektrisch licht is niet pas de laatste generatie in ons dagelijks leven verschenen hé... Hoewel, het verschilt waarschijnlijk per streek, mogelijk zijn er in sommige gemeentes veel langer dan normaal nog gaslantaarns blijven staan.
Deze Deventernaar van 74 heeft ze nog meegemaakt ik zal een jaar of 6 zijn geweest toen deze werden vervangen door de elektrische lantaarn.

Laatst bewerkt:

Texman

Koning Baard
We kennen ze allemaal wel "puntenslijpers"
Tegenwoordig zijn de meestal van plastic of aluminium.
Maar lang geleden waren ze van koper.
Daar zou je een mooie hobbyverzameling van kunnen maken.

ca2070e88e68201e576b7fdfc404cebe.jpg

Ivan

Baard
Ik gebruik dat al heel veel jaren niet meer, omdat ik (kleur)potloden al zo lang vrijwel niet meer gebruik. Worden potloodslijpers anno 2025 nog veel gebruikt in (basis)scholen?

Giant

Zware baard
Ik gebruik nog steeds de puntenslijper op deze foto: de tweede linksboven.
Volgens mij had ik deze al op de lagere school meer dan 50 jaar geleden.

Texman

Koning Baard
Ik gebruik dat al heel veel jaren niet meer, omdat ik (kleur)potloden al zo lang vrijwel niet meer gebruik. Worden potloodslijpers anno 2025 nog veel gebruikt in (basis)scholen?
Ze worden nog steeds gebruik al dan niet mechanisch.
Tegenwoordig hebben we heel veel verschillende mogelijkheden om met kleur te tekenen zodat het keurpotlood niet meer de enige mogelijkheid is maar ze zijn nog steeds populair.
Dozen met meer dan 50 verschillende kleuren zijn noch altijd voor weinig geld te koop.

Ivan

Baard
Ze worden nog steeds gebruik al dan niet mechanisch.

Ik ging naar de basisschool in de jaren 1989 - 1995, en hoewel de meeste slijpers mechanisch waren, heb ik er ook elektrische gekend, maar die werden gewoonlijk door de leerkracht gebruikt.

Texman

Koning Baard
Ik ging naar de basisschool in de jaren 1989 - 1995, en hoewel de meeste slijpers mechanisch waren, heb ik er ook elektrische gekend, maar die werden gewoonlijk door de leerkracht gebruikt.
Als googelt op puntenslijpers dan vind je een onmogelijk aantal puntenslijpers zowel elektrisch als niet elektrisch, met en zonder opvangbakje. Dus ze worden nog veelvuldig gebruikt :)>

Texman

Koning Baard
Wat is dat voor iets? Ik herken het niet meteen.
Het is inderdaad een portemonnee.
Was handig voor het kleine geld, dat je bewaarde in het onderste deel met het kleine klepje.
Bij het betalen deed je het kleine klepje open en dan kon je de munten in het grotere bakje laten komen en de munten pakken die je nodig had.
Ze waren doorgaans van leer.

Banner image