Nat scheren met krabbertje

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Aangezien mijn baard doorgroeit tot in mijn borsthaar wil ik de hals netjes bijhouden. Dit ziet er wel zo netjes uit.

Alleen ik heb het bekende rodebultjes en rode hals verschijnsel na het scheren. Met mesjes en scheerschuim wil het niet. En met een elektrisch scheerapparaat al helemaal niet. Dus houd ik het altijd bij met de trimmer zonder opzetstuk.
Dit laat stoppels staan, maar het is dan in ieder geval niet rood in mijn hals.

Nu ben ik laatst bij de barbier nat geschoren op de ouderwetse manier. Met schuim wat aangebracht wordt met een borsteltje, en dan scheren met een krabbertje (safetyrazor).

Ik heb voor het eerst geen last gehad van uitslag en was best verbaasd.
Dus heb ik net het één en ander aangeschaft om het zelf te gaan proberen.

Gekocht: een borsteltje, een krabbetje met double edge mesjes, blok scheerschuim van Vergulde Hand en een aluinblok.

Ga het zo proberen. Ik ben benieuwd. Iemand ook ervaring hiermee? Of last van uitslag en rode bultjes? En wat doe jij ertegen?

Want ik vind mijn baard mooier uitkomen met een gladde nek.
 

Sander

beards be like...
Helemaal geen problemen met nat scheren (ik gebruik(te) gewoon de Mach3 van Gillette). Apparaat vond ik nooit echt fijn; daarmee wel soms een geïrriteerde huid.
Qua nat scheren is het ontzettend belangrijk om een scherp mes te hebben. Bij goedkope scheermesjes kan ik ook wel eens last krijgen van irritatie. Ook oude mesjes kunnen voor irritatie zorgen. Wellicht dat je daarom zo goed reageerde op zo'n krabbertje. Die mesjes (mits de goede) schijnen namelijk nog scherper te zijn.

Volgens mij is het wel even oefenen. Dus kijk een goeie tutorial en geef niet zomaar op. De eerste paar keer zullen niet het perfecte gewenste resultaat opleveren waarschijnlijk.

Hier meer info: http://www.scheertips.com/hoe-scheren-met-een-safety-razor-krabber/ en http://www.goedkoop-natscheren.nl/2014/02/scheren-met-een-krabber.html
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Hee thnx voor de links. Goed om in te lezen. Ik had gisteren ook al het één en ander opgezocht en wat YouTube filmpjes bekeken.

Zal straks los.. (Y)
 

Yannick

Baard
Ja schoor eerst altijd met gilette... maar iedere 3 scheerbeurten messen wisselen is enthousiast vind ik .... vandaar de rode plekken ;)
 

Sander

beards be like...
Er is wel een groot verschil tussen de verschillende Gillette messen hè. Alleen de Mach3 is fijn voor mij. En zelfs daar kan het per land waar je ze koopt verschillen. De Fusion heeft bijvoorbeeld de mesjes te dicht op elkaar staan. En de standaard Gillette mesjes zijn niet scherp genoeg.

Maar vanuit kostenbesparing is een krabbertje erg interessant. Las ergens 100 mesjes voor 10 euro als je die dingen in China bestelt. De moeite waard lijkt me.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Nou mannen .. klinkt een beetje raar op een baardforum, maar potverdikkie wat was dat een zalige scheerbeurt!

Het aluinblok prikte echter wel als de ziekte, maar het voelt nu heerlijk aan.

En nu wachten of het ook rood wordt.

Moet ik dit btw nu elke dag doen? Nee wel?
 

Bunny

Baard
Hiervoor scheerde ik mij ook met een DE razor en dat was stukken beter dan met het scheerapparaat. De laatste keer dat ik mijn baard bijwerkte heb ik het ook afgemaakt met dat scheermes :) Er zit ook wel verschil in het ene mesje in combinatie met een krabber, welke producten gebruik jij nu?
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Merkur krabbertje met zelfde merk mesjes heb ik nu gebruikt. Zal eens wat meer uit moeten proberen.
Maar ik hoorde dat ze bij de Hema 10 double edge mesjes verkopen voor €2,-. Als die goed zijn heb je het mooi voor elkaar. Ff partijtje inslaan en dan kun je een hele poos vooruit.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Ik hou het op 2x per week met de trimmer de hals bijwerken.
Geen uitslag of iets dergelijks.

Het is uiteraard "netter" en clean shaven als je de "ouderwetse manier" toepast ;)

Ik ben benieuwd naar de ervaringen op langere termijn (Y)
 
P

PUNK-JAZZ

Guest
Zoveel tips :rolleyes:
Ik scheer mijn hals-nek sowieso 1x per week met een goedkoop scheermes....
Geen nooit last van rode bulten of iets dergelijks...:D :cool: :)>
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Gisteren leek het veelbelovend. Maar toen ik vanochtend onder de douche vandaan kwam was mijn hals flink rood. Best wel weer een geïrriteerde huid. :(

Maar zo snel geef ik niet op hoor, misschien wat andere mesjes proberen. En ik moet de handigheid van zo'n krabbertje misschien ook nog wat onder de knie krijgen.

Iemand tips voor een goeie balsem oid die kalmeert?
 

Sander

beards be like...
Klote zeg. Maar inderdaad niet zomaar opgeven. Ik denk dat techniek en gewenning erg belangrijk zijn. En de juiste mesjes natuurlijk.

In veel aftershaves zit alcohol geloof ik. Maar zelf gebruikte ik vroeger altijd Nivea aftershave balsem (volgens mij zelfs voor de gevoelige huid).
 

Hans

Zware baard
Oerbaard
Een goeie kans dat de irritatie ook een deel te wijten is aan het Aluin, probeer het
eens zonder en dan kijken wat het resultaat is Rutger :rolleyes:
 

Beatle

Baard
bij de barbers zieje vaak dat ze een pre-shave oil gebruiken, ze zeggen dat het als een soort extra laagje huis werkt,

en probeer verschillende mesjes uit, ik heb paar jaar geleden mesjes gehad dan moest ik zowat harken en heb ook mesjes gehad die door de haartjes heen gleden, gebruikte wel zo'n shavette, open scheermes met gehalveerde DE-mesjes

en oefening baart kunst, je moet het gevoel een beetje krijgen
 

Guus

Stoppelbaard
Mijn huidje is vrij gevoelig, maar zoals ik nu scheer heb ik geen last van rode uitslag.

Ik begin altijd met scheerolie (soms mijn zelfgemaakte baardolie). Scheren met een krabbertje en nadien gebruik ik aftershave balsem. Merk maakt niet zo veel uit, als het maar de sensitive variant is.

Even wennen, maar zo veel fijner dan Gillette e.d. vind ik.
 

Sander

beards be like...
Beetje off-topic misschien, maar ik scheer 1 (misschien 2) keer per week 10 haartjes met een mach3, zonder schuim/olie/etc. Van @Arjay weten we dat hij een gorilla is, maar ik vind juist het voordeel aan een baard dat ik me echt vrijwel niet hoef te scheren (al sta ik nu langer voor de spiegel te kammen en te oliën haha).
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Nou ik gebruik het zo nu en dan eens. Voor de rest toch maar weer de baardtrimmer zonder opzetstuk gebruikt.

Het scheren met krabbertje is wel heel fijn hoor, maar als ik iedere dag of om de dag doe wordt het toch weer rood op de hals. :(
 
Banner image
Top