Dat komt, omdat de huidige luisteraar helemaal niets snapt van de muziek-industrie!
Net als welke industrie dan ook bestaan er vele disciplines en werkzaamheden, maar het publiek gaat er vanuit, dat het gehele proces door één persoon gedaan wordt.
De PC of tablet waar je dit op leest is ook niet van "idee tot uitvoering tot verkoop" tot je gekomen.
De muziek-industrie in zeer beknopte versie:
Een tekstschrijver verzint een liedje.
Een muziekschrijver verzint er een melodie bij.
Een muziekuitgeverij geeft dit uit op bladmuziek.
Een producer zoekt er een uitvoerend artiest voor.
Een artiest gaat het ten gehore brengen.
Een manager zoekt een platenmaatschappij.
Een geluidsstudio neemt het op.
Een platenmaatschappij brengt het uit.
Een plugger promoot het bij omroepen.
Een DJ gaat het draaien.
Een marketeer gaat reclame maken.
Een regisseur maakt een clip.
Een reclamebureau zoekt afzetmarkten.
Een publiek luistert…
In dit gehele proces van tekstschrijver tot muziekje in je koptelefoon of tijdens een speelfilm of reclame-boodschap zijn honderden mensen betrokken. Het is dus niet het romantische beeld van een muzikant, die met zijn gitaar een liedje tokkelt en geheel zelfstandig enige tijd later een stadion met fans vult, want dat is onmogelijk.
De cover is een normaal verschijnsel: de tekstschrijver en muziekschrijver creëeren een muziekje met tekst en daarna is het aan iedereen ter wereld om het uit te voeren (als je er maar voor betaald).