Naar welke muziek luister jij op dit moment?

Yainderidoo

Zware baard
Wat zou ik nog graag eens bij Martin Lodewijk op bezoek gaan in Rotterdam. Moet toch wel de beste nederlandse striptekenaar zijn....of op z'n minst één van de beste!


iu
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik zit net met @Yainderidoo een beetje te brabbelen over muziek en tijdreizen en bedenk me, dat de door anderen aan jouw vertelde verhalen ook een soort tijdreis zijn. Je hebt het zelf niet beleefd, maar kunt je de tijd en situatie voorstellen.
De artiesten, die we nu herinneren, als nette bandleiders en musici konden begin twintigste eeuw slechts optreden in nachtclubs, Speak Easy's of Jazz Joints en de einigen, die deze konden onderhouden met geld van de illegale alcohol waren de grote Maffia-bazen.
Louis Armstrong werkte voor Al Capone, Benny Goodman voor Dutch Schulz en Harry James voor Lucky Luciano.
Belangrijk gegeven om te weten en om te kunnen begrijpen, dat deze "leuke" artiesten tot op het bot geharde kerels waren, die zeer capabel waren om orkesten te leiden en die je niet tegen je in het harnas moest jagen. Zoek eens het verhaal op over de afloop der gebeurtenissen, toen enkele gangsters de trompet van Dizzy Gillespie op straat probeerden af te pakken.

Ooit ontmoette ik Slim Gaillard, toen woonachtig in London en schoonvader van Marvin Gaye.
Gaillard was in de jaren'30 een gangster, die op een gegeven moment een shoot-out in een hotel in Chicago ging uitvoeren. Hij stormde met een Tommy-gun een kamer binnen, maar daar was niemand aanwezig. Wel zag hij in de hoek van de kamer een gitaar staan, die hij pikte en bedacht zich enige tijd later, dat muzikant zijn leuker was dan mobster.

Bekijk de clip met op de achtergrond de gedachte, dat je met Slim Gaillard (piano, gitaar), Slam Stewart (contra-bas) of Rex Stewart (trompet) echt beter geen ruzie kon maken.
En mocht je denken aardig de weg te weten op de dansvloer, dan is deze tijdreis zeker inspirerend.

 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Maar ook in de Pop-muziek is niet alles heel gezellig.

Even de aanloop naar het verhaal verklaren, anders snappen jullie de clip niet.

Mijn kamergenoot en boksmaatje uit de tijd, dat we straatarm waren, Mark Reilley was een hitmachine geworden met zijn bandje Matt Bianco en kreeg in 1986 een prijs uitgereikt op de jaarlijkse platenbeurs Midem te Cannes.
We reisden af naar Frankrijk en tijdens het televisie-verslag van de prijsuitreiking vonden de Fine Young Cannibals, die enorme hufters waren, het grappig om een beker yoghurt over Mark uit te gieten. Nu moet ik even verklaren, dat we toen wel redelijk in de slappe was zaten en onze (van Ierse Scabal stof in Brussel vervaardigde) kostuums kostten £3.000,00 en onze handgemaakte Italiaanse schoenen £1.500,00, dus Mark ging direct in de aanval op het toneel.
De geschrokken presentatoren sussen de ruzie en klaar…denk je.

De kleedkamer binnenkomend staan daar de Fine Young Cannibals en zanger Roland Gift, een enorme klier, gooit een beker yoghurt naar Mark, maar die raakt mij vol op de borst.
We zijn even de strijd aangegaan en Robert Palmer en Mick Hucknall (Simply Red) hielden de deur dicht en mensen in de gang tegen.:D

The Fine Young Cannibals hebben zes weken niet opgetreden en hebben nooit meer een woord met ons gewisseld.:rolleyes:

 

Gunter

Baard
Komende zaterdag ga ik (eindelijk) Riverside live aan het werk zien! Op dit moment een hoop voorpret met het weer eens de revue laten passeren van de albums.

 

Joep

Zware baard
Komende zaterdag ga ik (eindelijk) Riverside live aan het werk zien! Op dit moment een hoop voorpret met het weer eens de revue laten passeren van de albums.

Ik ken ze niet, maar het lijkt me een leuke band om live te zien. Live muziek is bijna altijd wel leuk.
Veel plezier komende zaterdag! (Y)
 

Joep

Zware baard
Goeie muziek met goeie baarden:


Ik citeer even van YT het eerst comment:
"looks like the math and history department got together to jam and then needed a drummer. Turns out the guy that kept ending up in detention was actually an accomplished jazz percussionist"
En dat is natuurlijk een vooroordeel, maar wel erg grappig vind ik. :D
 

Yainderidoo

Zware baard
Waar ik me altijd weer over verbaas is hoeveel "deunen" je in dat hoofd van ons kunt opslaan. Dat liedje van Chas & Dave heb ik al in geen eeuwigheid gehoord...en plop...je kan het weer mee neuriën..wat een wonderlijk iets is dat toch die grijze pudding....o_O:cool::cool:
 

Texman

Koning Baard
Ik ken ze niet, maar het lijkt me een leuke band om live te zien. Live muziek is bijna altijd wel leuk.
Veel plezier komende zaterdag! (Y)
Ik ben al heel lang fan van Riverside, het is echt een geweldige band. Veel plezier bij het optreden.
Hier alvast een voorproefje ;)
[DOUBLEPOST=1568653133][/DOUBLEPOST]
Mooie opbouw van het arrangement bij Danny Vera.(Y)
Strijkers kunnen een mooi tapijtje onder een melodie leggen.

Het deed me denken aan een oude hit van Chas and Dave:

Ik heb hun LP nog in de kast staan (Chas and Dave):)
 

Joep

Zware baard
Ik ben al heel lang fan van Riverside, het is echt een geweldige band. Veel plezier bij het optreden.
Hier alvast een voorproefje
Best lekker nummer ja! Dat wordt vast een feestje. :)

Blind Faith, vond ik ooit bij mijn vader in de platen bak. Ik heb het altijd een goed album gevonden.
De eerste jaren heb ik alleen naar de cover gekeken, later ben ik ook de plaat gaan draaien. :D

 

Yainderidoo

Zware baard
De eerste jaren heb ik alleen naar de cover gekeken, later ben ik ook de plaat gaan draaien.
Hahahahahahahahaha....humor!!:D:D:D:D:D

Zo rond de tijd dat ik 18 jaar was...ging ik altijd naar de platenzaak...en zocht op die speciale vaak getekende (of zoiets) hoezen...vaak waren dat albums waar synthesizers ook werden gebruikt. Ik was in die tijd gek op elektronische muziek. Een voorbeeld van zo'n albumcover was "Moonmadness" van Camel. Niet allemaal echt electronisch maar ze maakten wel gebruik van de synths. Hieronder....met een verrukkelijke synth solo!

 

Gunter

Baard
Ik ken ze niet, maar het lijkt me een leuke band om live te zien. Live muziek is bijna altijd wel leuk.
Veel plezier komende zaterdag! (Y)

Ik ben al heel lang fan van Riverside, het is echt een geweldige band. Veel plezier bij het optreden.
Hier alvast een voorproefje ;)
[DOUBLEPOST=1568653133][/DOUBLEPOST]
Ik heb hun LP nog in de kast staan (Chas and Dave):)

Bedankt mannen!
 
Banner image
Top