Joep stelt zich voor

Joep

Zware baard
Hallo,

Ik ben Joep, 40+ en wil gaan proberen om een baard te groeien.

Om te beginnen ben ik nooit zo op mode geweest, ik deed nooit erg veel aan mijn uiterlijk, kleding, haar enz. :eek: Ik zie er niet uit als een zwerver of zo en ben wel altijd schoon (Y) maar verders interesseerde het me nooit zo. Wat dat betreft zal ik misschien een beetje vreemde eend in de bijt zijn hier op het forum van mannen die zo trots op hun baard en dus uiterlijk zijn.

Wat ik tot nu toe deed aan mijn baard en snor is dat ik het één keer in de week met de tondeuse kort scheer, niet glad dus. Op zich stond dat niet verkeerd, zowel het korte aan het begin van de week als de langere stoppels aan het einde van de week.

In het verleden heb ik wel eens geprobeerd om iets meer baard en snor te groeien, maar ben daar toch weer mee gestopt na lullige opmerkingen en na een foto van mijzelf gezien te hebben op het verkeerd moment genomen uit de verkeerde hoek.

Mijn rede om nu toch aan een baard te beginnen is denk ik geen onbekende rede hier op dit forum. Ik word steeds kaler! Ik zie al een aantal jaren de inhammen op mijn voorhoofd steeds verder optrekken, daar kan ik nog wel mee leven, maar toen ik laatst een foto zag, waar je mijn haar van boven op mijn hoofd kon zien schrok ik wel, dat ziet er allemaal wel erg zielig uit. Vroeger had ik lang licht krullend haar, dat was te gek, maar dat is lang geleden. de laatste 10 jaar heb ik het kort, 9mm met tondeuze, maar vorige maand heb ik het op 3mm laten scheren. Ik vind het veel beter staan en mijn vrouw is er inmiddels ook aan gewend. Ik vraag me zelfs af of het niet nog beter staat als ik het scheer met tondeuse zonder opzetstuk, of echt helemaal kaal, maar dat laatste vergt wel meer onderhoud en ik weet niet of ik mijzelf daar toe kan zetten. Alleen het is nu wel een heel kaal koppie zo, dus BAARD! :)>

Ik heb het gevoel dat ik eindelijk toe ben aan een baard en ben wat gaan rondneuzen op het internet, zo kwam ik natuurlijk ook hier. Al snel bleek dat een baard meer inhoud dan alleen niet scheren, dat had ik de vorige keer niet door en dat zal mede de rede geweest zijn van de mislukte poging. Ik merk nu al dat dit een nieuwe verslavende hobby gaat worden -want je blijft lezen- die mij misschien zelfs gaat helpen om de gehele verzorging van mijn uiterlijk op een nieuw niveau te brengen, geen slechte bijkomstigheid.

Ik heb werkelijk geen idee wat voor baard of snor ik wil, of wat goed staat bij mij. Zoals ik al eerder zei, ik ben nooit zo mode bewust geweest, dus heb ook helemaal niet zo veel kijk op wat goed staat. Dat is één van de redenen geweest om mij aan te melden hier op het forum. Ik hoop dat jullie me misschien van wat advies kunnen voorzien en dan vooral wat betreft de mogelijkheden in mijn geval. Één probleem is er wel, ik ben niet zo van het posten van foto's van mijzelf op het internet, dus hoe dat op te lossen is weet ik niet precies, misschien een foto waarbij ik mijn gezicht uit gum of zo.

Om te beginnen heb ik vast één vraag. Op het internet lees ik tegenstrijdige adviezen wat betreft het starten van een baard. De een zegt dat je vanaf het begin één maal per week dode puntjes moet trimmen en ook je neklijn moet wegscheren, maar de ander (vooral hier op het forum) zegt dat je moet beginnen met 6 maanden helemaal niets wegscheren. Wat is nu het het "beste" om te doen?

Mijn baardreis tot nu toe:
Op 7 augustus heb ik voor het laatst mijn baard getrimd, zonder opzetstuk, dus stoppels. Ik denk dat ik daarom voor het gemak als start datum 3 augustus aanhoudt, dat is op zaterdag en dat telt makkelijk voor mij. Dat houdt in dat mijn baard nu 3 weken is. Vorige week heb ik wel wat haartjes van mijn snor geknipt na commentaar van mijn vrouw dat het niet mooi is dat het over mijn lip heen krult, daar heb ik nu natuurlijk al spijt van. :oops:
 
Laatst bewerkt:

Skaggy

Volle Baard
Welkom bij deze gezellige bende Joep!
Ik kan je nog niet uit eigen ervaring adviseren want ik ben zelf ook net begonnen met het laten groeien van mijn baard. Ik heb de trimmer opgeborgen. Dit komt mede doordat mijn baardgroei naar mijn idee binnen de lijntjes (hals/nek en wangen) groeit. Ook ik weet nog niet welke baard er binnen mijn mogelijkheden ligt daarom blijf ik er voorlopig met de schaar en trimmer vanaf. Baardgroei hoog op de wangen en laag op de hals/nek kun je weghalen om het netjes en verzorgd te houden. Succes met het groeien van je baard! :)>
 

Yainderidoo

Zware baard
Één probleem is er wel, ik ben niet zo van het posten van foto's van mijzelf op het internet, dus hoe dat op te lossen is weet ik niet precies, misschien een foto waarbij ik mijn gezicht uit gum of zo.
Geen probleem van maken Joep! Je bent en zal niet de enige zijn. ;)Ik heb precies het zelfde ! En volgens mij zijn er nog wel een paar die alleen hun Baard tonen.
Welkom op het forum en veel succes met je Baard !(Y)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Welkom op het forum!
Voordat je het weet hebben we een mode-poppetje en stijl-icoon van je gemaakt. :D
Een plaatje zou wel helpen, als je adviezen wilt en iedereen staat hier met zijn hoofd op het forum. Kijk eens bij de Insta-account van Baardborrel en aanschouw er zo'n 1.000 of meer en daar heeft niemand moeite mee.
Voor wat betreft de baard en snor: afblijven, rustig de tijd geven om te kunnen groeien, niet naar de goedbedoelde adviezen of slechtbedoelde commentaren van de directe omgeving luisteren en je eigen model kiezen gaandeweg.
…en je neklijn zit aan de achterzijde van je hoofd, dus daar groeit geen baard.
 

Yainderidoo

Zware baard
Kijk eens bij de Insta-account van Baardborrel en aanschouw er zo'n 1.000 of meer en daar heeft niemand moeite mee.
Dus omdat er daar 1000 of meer staan moet een ander dat ook maar doen? Als iemand zich daar niet prettig bij voelt om zijn foto op internet (forum of insta BaardB.) te zetten, moet hij dat mooi zelf weten...al staan er 10000 op! :p:p:p Ik zeg maar zo....als je mij wil zien zal je persoonlijk langs moeten komen....ennuh...er worden geen foto's gemaakt! :p
 

Joep

Zware baard
Haha @Yainderidoo Ik heb dat gevoel ook heel sterk, maar ik heb het nu opgelost door de foto's te vervagen, het was wel even een klusje, maar dan heb je ook wat :D Nu maar hopen dat niemand mij herkent, ik ben op internet best een beetje paranoia en daar voel ik me verder heel goed bij :D

Bedankt iedereen voor het hartelijke welkom, ik heb net een nieuw topic aangemaakt over mij en mijn baard, zodat ik hier alleen het voorstellen doe en daar het verder kletsen enzo:
https://baardforum.nl/threads/eindelijk-een-baard.3422/

Ik moet zeggen, het voelt wel nog een beetje vreemd. Het ene moment scheer ik me elke week en het volgende moment hangt er iets onder mijn kin en heb ik me ingeschreven op een baardforum. Ik denk dat ik dit nog maar even geheim houd voor mijn vrienden. Normaal zit mijn vrouw naast me, maar ik had steeds het gevoel dat ze naar mijn scherm keek als er weer wat foto's langs kwamen van jullie met al die baarden :D Ik ben even in een ander kamertje gaan zitten om hier rustig rond te neuzen. Het is niet zo dat ze de hele tijd kijkt, maar het voelt gewoon zo. Ik moet er zelf ook nog een beetje aan wennen, maar ik neem aan dat we dat proces allemaal door hebben moeten gaan.

En bij die neklijn achter op mijn hoofd groeit inderdaad geen baard @ProfessorMelchior er groeit eerlijk gezegd vrij weinig nog daar :D
 

Texman

Koning Baard
Ha @Joep ,
Ook van mij welkom op ons forum, leuk dat je mee gaat doen.:)
Het is hier een gezellige boel en er valt veel te leren.
Het laten groeien van een baard is een zeer persoonlijk gebeuren en verloopt bij iedereen weer anders.
Er is eigenlijk geen passend antwoord op jouw vraag m.b.t het starten van een baard behalve dat je moet stoppen met scheren.
Je zal dan al gauw merken hoe je baardgroei zich ontwikkeld. Na een maand is het duidelijk en kan je beginnen om wat vorm in je baard aan te brengen door je wangen en je hals op die plekken waar je geen haargroei wil hebben schoon te houden.
Probeer er relaxt mee om te gaan want niets moet en alles mag zolang je er zelf maar content mee bent.:cool:
In je andere topic zal ik nog verder reageren.
Succes Texman :)>
 

Texman

Koning Baard
Dank je @Texman
Dat het hier een gezellige boel is dat begin ik al door te hebben ja. Lachen dat zoiets als het hebben van een baard al kan leiden tot een gezellige groep. (Y)
Er is hier veel positiviteit en een baard verbroederd. En het doet ook iets met je maar dat had je al gemerkt. Door de reacties en evt. tips raak je ook gemotiveerd om door te zetten. Op zo'n manier een baardreis te ondernemen is gewoon heel erg leuk.:)
 

Joep

Zware baard
Ik vind het nu al leuk en ben pas net begonnen (Y)
Ik merk wel iets op straat van....ja wat is het, je kijkt en wordt bekeken door baardbroeders, het is misschien net zoiets als met motorrijders, alleen ik denk dat elkaar gedag zwaaien toch net te ver gaat :D
 

Texman

Koning Baard
Ik vind het nu al leuk en ben pas net begonnen (Y)
Ik merk wel iets op straat van....ja wat is het, je kijkt en wordt bekeken door baardbroeders, het is misschien net zoiets als met motorrijders, alleen ik denk dat elkaar gedag zwaaien toch net te ver gaat :D
Je gaat het meemaken dat op een gegeven moment een andere baardman op je afstapt en je een compliment geeft voor je baard.
Dat is echt heel erg leuk :):):)
 
Banner image
Top