Ivan
Volle Baard
"Je lijkt wel een landloper."
"Waarom heb je zo graag een baard, vroeg mijn moeder mij eens."
"De vraag is: waarom heb jij een baard, je kunt daar toch op antwoorden: omdat je het mooi vindt?"
"Het is soms wel vies voor ons als uw etensresten daarin zitten.
"
"Ja maar je zei zelf dat je dat eigenlijk niet mooi vindt maar doet voor groepsdruk, dus moest iedereen met een baard rondlopen, dan zou jij geen hebben.
"
"Stel dat ik de pijn in mijn pols zou verliezen als jij hem zou afdoen, zou je het dan doen?"
"Stel dat je mij zou verliezen als je je baard behield, zou je hem dan afdoen, maar dat gaat niet gebeuren, het is gewoon een vraag."
Gisteren opnieuw een lange discussie gehad met mijn beste vriendin via chat over die baard, waarin steeds opnieuw dezelfde vragen gesteld en antwoorden gegeven worden.
Nu is het niet zo dat, indien iedereen een baard zou hebben, ik dan bewust mijn baard zou verwijderen uit protest. Toch is zo'n baard laten staan voor mij wel degelijk ook een manier om me te verzetten tegen de tirannie van de meerderheid. Mensen zijn kuddedieren, die zonder nadenken het gedrag en de opvattingen van hun omgeving overnemen. IK krijg voortdurend de vraag: waarom laat je je baard staan? Maar omgekeerd krijgt iemand die zijn gezicht permanent volledig glad scheert vrijwel nooit de vraag: waarom laat je nooit eens je baard - korte of langere tijd - staan? Dat laatste wordt als een vanzelfsprekendheid gezien.
Volgens mij is het goed mogelijk dat velen graag een baard zouden laten staan, maar die puur vanwege groepsdruk verwijderen. Net zoals velen ook louter door groepsdruk, eigenlijk tegen hun eigen wil in, zijn begonnen met roken, en nu niet meer kunnen stoppen door verslaving.

"Waarom heb je zo graag een baard, vroeg mijn moeder mij eens."
"De vraag is: waarom heb jij een baard, je kunt daar toch op antwoorden: omdat je het mooi vindt?"
"Het is soms wel vies voor ons als uw etensresten daarin zitten.
"Ja maar je zei zelf dat je dat eigenlijk niet mooi vindt maar doet voor groepsdruk, dus moest iedereen met een baard rondlopen, dan zou jij geen hebben.
"Stel dat ik de pijn in mijn pols zou verliezen als jij hem zou afdoen, zou je het dan doen?"
"Stel dat je mij zou verliezen als je je baard behield, zou je hem dan afdoen, maar dat gaat niet gebeuren, het is gewoon een vraag."
Gisteren opnieuw een lange discussie gehad met mijn beste vriendin via chat over die baard, waarin steeds opnieuw dezelfde vragen gesteld en antwoorden gegeven worden.