Het off-topic topic - Slow chat

Texman

Koning Baard
Ik ben al een een paar jaar lid van Spotify en tot nu toe vond ik dat prima.
Echter heb ik onlangs kennis mogen maken met de streaming dienst Tidal d.m.v. een proef HiFi-abonnement met hogere bitrates en speciale formaten zoals Master Quality Audio. Ik kan dit zeer aanbevelen want het klinkt via een goede hifi-installatie ongelofelijk mooi.
Ik wist niet dat dit het mogelijk was. Het is wel duurder dan Spotify maar je krijgt dan ook wel topkwaliteit.
Ik heb een aantal playlisten op Spotify met een totaal van meer dan 10.000 nummers en deze kon ik met een speciale website overzetten naar Tidal.
Ook de muziek die ik ooit op I-tunes gekocht heb en in een speciale playlist op Spotify had staan kon ik overzetten.
Mijn muziek hobby heeft weer een nieuwe impuls gekregen :):):)>.
 

TMG1961

Baardaap
Ik ben al een een paar jaar lid van Spotify en tot nu toe vond ik dat prima.
Echter heb ik onlangs kennis mogen maken met de streaming dienst Tidal d.m.v. een proef HiFi-abonnement met hogere bitrates en speciale formaten zoals Master Quality Audio. Ik kan dit zeer aanbevelen want het klinkt via een goede hifi-installatie ongelofelijk mooi.
Ik wist niet dat dit het mogelijk was. Het is wel duurder dan Spotify maar je krijgt dan ook wel topkwaliteit.
Ik heb een aantal playlisten op Spotify met een totaal van meer dan 10.000 nummers en deze kon ik met een speciale website overzetten naar Tidal.
Ook de muziek die ik ooit op I-tunes gekocht heb en in een speciale playlist op Spotify had staan kon ik overzetten.
Mijn muziek hobby heeft weer een nieuwe impuls gekregen :):):)>.

Ik luister thuis nooit naar muziek, heb geen radio en ook geen abo op streamingdiensten. Enigste keer dat ik naar de radio luister is als ik in de auto zit. Voor mij is muziek nooit een deel van mijn leven geweest. Had als kind ook geen platen of cd's, geen walkman of radio.
 

Texman

Koning Baard
Ik luister thuis nooit naar muziek, heb geen radio en ook geen abo op streamingdiensten. Enigste keer dat ik naar de radio luister is als ik in de auto zit. Voor mij is muziek nooit een deel van mijn leven geweest. Had als kind ook geen platen of cd's, geen walkman of radio.
Het is ook geen "must" , ik ken een heleboel mensen die niets met muziek hebben en dat is prima.
Iedereen heeft zo zijn eigen interesses en hobby's :)>
 

TMG1961

Baardaap
Ik ben op handwerk gebied niet echt begaafd. Ik weet het wel allemaal in mijn hoofd te plannen maar als het erop aankomt het te realiseren dan schiet ik hopeloos tekort.
Ik heb nu het plan opgevat een overkapping te maken aangezien ik achterom vanaf een uur of 11 's ochtends vol de zon op de keuken heb staan en op terras zitten gewoon onmogelijk is.

Ben nu aan het kijken hoe je polycarbonaat platen moet monteren. Om het maar heel kort te houden, ik begrijp er de ballen van. Dat gaat nog heel leuk worden en ik zie het fiasco al voor me.
 

RBBP

Baard
Als er volle zon op die platen gaat staan zou ik geen polycarbonaat pakken.
Dan ga je in een broeikas zitten.

Dat is mooi in een schaduwplek waar je tegen de regen beschermd wilt worden.
 

TMG1961

Baardaap
Als er volle zon op die platen gaat staan zou ik geen polycarbonaat pakken.
Dan ga je in een broeikas zitten.

Dat is mooi in een schaduwplek waar je tegen de regen beschermd wilt worden.

De overkapping is aan beide zijden gewoon open. En als ik een dak maak met dakbeschot en shingles dan heb ik amper licht in de keuken.

De achterkant huis waar overkapping komt ligt op het zuidwesten (228 graden)
 
Laatst bewerkt:

RBBP

Baard
De trek in de overkapping is heerlijk, maar zal niets afdoen aan de temeratuur die op gaat lopen in dat gedeelte.
Het zal de zon uit de keuken houden, maar dat is ook het enige.
Je zult er niet lekker onder kunnen gaan zitten in de zomer, tenzij de zon er een paar uur af is.

Wat je m.i. beter kunt doen tegen dat probleem is een harmonicadoek.

harmonica.jpg
 

TMG1961

Baardaap
De trek in de overkapping is heerlijk, maar zal niets afdoen aan de temeratuur die op gaat lopen in dat gedeelte.
Het zal de zon uit de keuken houden, maar dat is ook het enige.
Je zult er niet lekker onder kunnen gaan zitten in de zomer, tenzij de zon er een paar uur af is.

Wat je m.i. beter kunt doen tegen dat probleem is een harmonicadoek.

Bekijk bijlage 22314

Dat vindt ik persoonlijk niet mooi.
 

TMG1961

Baardaap
Ben zojuist bij buurman paar deuren verder geweest. Die heeft vorige maand een houten overkapping gemaakt met dakbeschot en shingles. Hij heeft achter een kleiner raam dan ik en er ook maar 1 terwijl ik er 2 heb (achter en zijkant) Hoeveelheid licht binnen viel me reuze mee, was heel goed te doen.

Ik ga dus voor een overkapping van 5m breed en 3m diep van douglas hout met een dicht dak. Totaalprijs zal liggen tussen de 1100 en 1200 euro. Alles 15x15cm (staanders en dwarsbalk) en 10x10 cm (dwarsliggers) en muurbalk is 6,3x17,5. Voor dak neem ik platen van 244x122 en shingles.
 

Texman

Koning Baard
Ben zojuist bij buurman paar deuren verder geweest. Die heeft vorige maand een houten overkapping gemaakt met dakbeschot en shingles. Hij heeft achter een kleiner raam dan ik en er ook maar 1 terwijl ik er 2 heb (achter en zijkant) Hoeveelheid licht binnen viel me reuze mee, was heel goed te doen.

Ik ga dus voor een overkapping van 5m breed en 3m diep van douglas hout met een dicht dak. Totaalprijs zal liggen tussen de 1100 en 1200 euro. Alles 15x15cm (staanders en dwarsbalk) en 10x10 cm (dwarsliggers) en muurbalk is 6,3x17,5. Voor dak neem ik platen van 244x122 en shingles.
Onderkant van de overkapping kan je nog wit maken dat scheelt ook voor het licht in de keuken.
 

RBBP

Baard
Ben zojuist bij buurman paar deuren verder geweest. Die heeft vorige maand een houten overkapping gemaakt met dakbeschot en shingles. Hij heeft achter een kleiner raam dan ik en er ook maar 1 terwijl ik er 2 heb (achter en zijkant) Hoeveelheid licht binnen viel me reuze mee, was heel goed te doen.

Ik ga dus voor een overkapping van 5m breed en 3m diep van douglas hout met een dicht dak. Totaalprijs zal liggen tussen de 1100 en 1200 euro. Alles 15x15cm (staanders en dwarsbalk) en 10x10 cm (dwarsliggers) en muurbalk is 6,3x17,5. Voor dak neem ik platen van 244x122 en shingles.

Klinkt als een goed plan.
Goede keuze hout ook, niet het goedkoopste, maar wel top hout voor overkappingen en om mee te werken.
Shingles goede keus, ziet er ook gelijk luxe uit (Y)

Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik het hout zelf gaan halen.
Zo weet je zeker dat je rechte balken hebt.

Good luck and have fun!
 

TMG1961

Baardaap
Klinkt als een goed plan.
Goede keuze hout ook, niet het goedkoopste, maar wel top hout voor overkappingen en om mee te werken.
Shingles goede keus, ziet er ook gelijk luxe uit (Y)

Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik het hout zelf gaan halen.
Zo weet je zeker dat je rechte balken hebt.

Good luck and have fun!

Heb een goede houthandel vlakbij en met balken van 5m en 3m wordt het voor mijn auto een beetje erg zwaar. Plus ik heb geen trekhaak en ook geen aanhanger die geschikt is voor die maat balken. Ik laat het dus fijn bezorgen. Scheelt een hoop werk en heb het gelijk bij de voordeur liggen.

Moet nu alleen nog even uitzoeken welke schroeven en ander materiaal ik nodig heb. Maar eerst kijken wat ik nog heb liggen.
 

RBBP

Baard
Houd je er rekening mee je staanders meter, anderhalve meter langer te houden dan de hoogte van je overkapping?
Ze moeten nog een stuk de grond in. ( zou ze ook in het beton zetten)

Voor schroeven zou ik de iets duurdere torx nemen, werkt zoveel fijner dan een kruis en mocht je het over 5 jaar nog een keer om wat voor reden los willen halen ben je er blij mee torx te hebben gebruikt.
En alles ff voorboren met een klein boortje, zo splijt je hout niet.
 

TMG1961

Baardaap
Houd je er rekening mee je staanders meter, anderhalve meter langer te houden dan de hoogte van je overkapping?
Ze moeten nog een stuk de grond in. ( zou ze ook in het beton zetten)

Voor schroeven zou ik de iets duurdere torx nemen, werkt zoveel fijner dan een kruis en mocht je het over 5 jaar nog een keer om wat voor reden los willen halen ben je er blij mee torx te hebben gebruikt.
En alles ff voorboren met een klein boortje, zo splijt je hout niet.

Ik gebruik al jaren alleen torx schroeven. De staanders (2 stuks) komen in een paalhouder met punt te staan en deze wordt in de beton verankerd. En dan met 4 schroeven vastgezet.
 

Texman

Koning Baard
William Harley and Arthur Davidson 1914
Wat mij op valt is dat hun motorfietsen toen ook al behoorlijk groot waren.

4303086 (1).jpg

 
Banner image
Top