Het grote frustratie topic

TMG1961

Baardaap
Ben nu bijna 2 weken bezig met nieuwe camera. Ik moet het gewoon zeggen, ik ben nog te stom om een foto te manken die scherp is. Zelfs op de autofocus stand lukt het me niet. En nee het is niet de camera want heb verschillende mensen waarvan ik weet dat ze fotograferen gevraagd om met de camera een foto te maken en alle foto's waren scherp. Mij lukt het echter absoluut niet. Zelfs als ik de adviezen opvolg die ze me geven blijven de foto's onscherp. Het is een Panasonic Lumix DMC-FZ1000.

Denk dat ik maar beter kan ophoren met het proberen. Lijkt er op dat mensen gelijk hadden toen in mijn jonge jaren tegen me zeiden dat ik nergens goed voor was en te stom was om ooit iets te bereiken in mijn leven. Hoe triest de opmerkingen ook waren, ze hebben wel gelijk gehad.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Alles moet je leren en alhoewel iedereen tegenwoordig anders erover denkt is fotografie een vak.

Begin eerst eens met het maken van foto's, terwijl je de camera-arm steunt.
Houd de lens van onderaf beet en bedien deze ook op die manier en niet van bovenaf.
Neem de tijd. Fotograferen is niet hetzelfde als filmen, dus beeld bepalen, instellen, scherpstellen (niet automatisch) en heel langzaam de sluiterknop indrukken.

Oefening baart kunst!
 

TMG1961

Baardaap
Het maakt niet uit in welke modus ik fotografeer. Geen enkele foto is bruikbaar. Gekke is als iemand anders met camera een foto maakt dan zijn deze wel goed. Ik krijg het zelfs niet voor elkaar om met duidelijke aanwijzingen van wat te doen een bruikbare foto te produceren. Ik ga de camera weg leggen ergens in een lade en stop met fotograferen. Ben nu 2 weken bezig en er zit geen enkele vooruitgang in, behoorlijk frustrerend. Laat ik het maar gewoon onder ogen zien, voor fotograferen ben ik gewoon te dom.
 

Renem

Volle Baard
Nou nou, je bent wel hard in je oordeel over jezelf...

Geef jezelf wat ruimte man. :rolleyes:

Hoe gefrustreerder je raakt, des te krampachtiger hou je die camera vast.
Dat geeft trillende spieren en bewogen foto’s. Fotograferen moet een feestje zijn!

Woon je een beetje in het midden van het land?
Ik help je graag een handje met advies waar je mee verder kunt.
 

TMG1961

Baardaap
Nou nou, je bent wel hard in je oordeel over jezelf...

Geef jezelf wat ruimte man. :rolleyes:

Hoe gefrustreerder je raakt, des te krampachtiger hou je die camera vast.
Dat geeft trillende spieren en bewogen foto’s. Fotograferen moet een feestje zijn!

Woon je een beetje in het midden van het land?
Ik help je graag een handje met advies waar je mee verder kunt.

Ik ben absoluut niet hard in mijn oordeel maar gewoon realistisch. Vandaag heb ik met de instelling iA, P,A,S,M en Scn in totaal 90 foto's gemaakt van een vaststaand onderwerp. Geen maar dan ook geen enkele van de foto's waren scherp. Allemaal compleet onbruikbaar. Het ligt absoluut niet aan de camera want de man waar ik hem van gekocht heb heeft er een paar foto's mee gemaakt waar ik bij stond en die waren allemaal goed. Mij lukt het gewoon niet.

Ik hou de camera niet krampachtig vast, ik tril niet als ik een foto neem. Maar voor mij is fotograferen momenteel eerder een horror nachtmerrie dan een feestje.

Ik woon in Zuid Limburg, dus niet echt in het midden van het land.
 

Renem

Volle Baard
De meest logische verklaring is dat je de camera beweegt op het moment dat je de ontspanknop indrukt.

Dat doen heel veel mensen want er worden heel veel onscherpe foto's gemaakt.

Zet de camera vandaag eens op een muurtje en maak dan een foto en kijk hoe die eruit komt. Ik vermoed dat die foto scherper zal zijn.

Dit heeft niets met dom te maken, maar ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het ding gebruikt. Daar zijn gewoon oplossingen voor te verzinnen.
 

TMG1961

Baardaap
Wat heb ik aan een camera als ik er alleen maar foto's mee kan maken als deze op een statief, een muurtje of een andere stevige ondergrond staat?
Ik ga niet de hele dag met een statief rondlopen en muurtjes kom je ook niet tegen in de vrije natuur.

Als ik alleen maar scherpe foto's kan maken mbv muurtje, statief of andere stevige ondergrond dan heeft het geen enkele zin om een camera te bezitten.
Dan kan ik net zo goed morgen de camera in de kliko mieteren voordat deze in de loop van de ochtend geleegd wordt.
 

TMG1961

Baardaap
Wat me duidelijk is is het feit dat ik een paar honderd euro heb uitgegeven voor een apparaat wat je alleen kan gebruiken als je het ergens stevig op zet of ergens stevig aan vast maakt zodat het met geen enkele mogelijkheid ook maar 1 miljardste millimeter kan bewegen anders krijg je onscherpe foto's. Een apparaat wat dus duidelijk niet datgene doet waar je het voor wil gebruiken. Heb de camera inmiddels in de kliko geflikkerd. Waardeloos prul is het. Jammer van de weggegooide 400 euro.
 

Renem

Volle Baard
Tja, als jij jezelf niet wilt helpen kan ik het ook niet doen. Dat heeft naar mijn idee alleen weinig te maken met een realistische kijk op de situatie.

Je hebt mij nergens horen zeggen dat je voortaan alleen foto's vanaf statief mag nemen.
Ik nodigde je uit om te kijken of de foto's beter werden als je de camera -op wat voor manier dan ook- stiller hield bij afdrukken.
Als dat zo is kun ook jij leren om op een andere manier te fotograferen. Nogmaals: dat heeft niets met stom te maken.
Er is een elementair verschil tussen zijn en doen. Als je dat niet onder ogen kunt of wilt zien doe je jezelf tekort.

Ik denk dat je een kans laat liggen, maar dat is uiteraard je goed recht.
 

Ontw3rper

Baard
Wil je iets meesteren dan zul je ongeveer 10.000 uur moeten investeren. Dat is een beetje wat ik geleerd heb. Daar zit jij nog niet aan denk ik... lol. Zet de zelf ontspanner aan van je toestel en ook jezelf. Druk op het knopje, wacht tot de zelf ontspanner aan het werk gaat, adem langzaam uit, ellebogen tegen je zij... dan zijn jullie samen ontspannen op het juiste moment... enjoy

Als het.met jouw telefoon lukt lukt dit ook
 

Texman

Koning Baard
Wat me duidelijk is is het feit dat ik een paar honderd euro heb uitgegeven voor een apparaat wat je alleen kan gebruiken als je het ergens stevig op zet of ergens stevig aan vast maakt zodat het met geen enkele mogelijkheid ook maar 1 miljardste millimeter kan bewegen anders krijg je onscherpe foto's. Een apparaat wat dus duidelijk niet datgene doet waar je het voor wil gebruiken. Heb de camera inmiddels in de kliko geflikkerd. Waardeloos prul is het. Jammer van de weggegooide 400 euro.
Kan de camera nog uit de kliko halen.
Het is toch zone om deze weg te gooien :eek:. Geef hem desnoods weg aan iemand die er wel mee overweg kan :).
Trouwens zit er niet zoiets op als beeldstabilisatie???
 

TMG1961

Baardaap
Kan de camera nog uit de kliko halen.
Het is toch zone om deze weg te gooien :eek:. Geef hem desnoods weg aan iemand die er wel mee overweg kan :).
Trouwens zit er niet zoiets op als beeldstabilisatie???

Er zit beeldstabilisatie op. Maar zelfs met die aan zijn mijn gemaakte foto's allemaal onscherp.
Camera is weg, heb hem eerst met een bijl ongeveer in s tukken gedeeld en daarna de kliko ingemikt.
Ik ga compleet stoppen met maken van foto's, ook met telefoon, heb er een behoorlijke afkeer van gekregen de afgelopen 2 weken
 

zenn

Zware baard
Even een frustratie momentje, of nou ja eerder een baal momentje... Een paar maanden geleden had ik een aantal Dutchbeards samples aangeschaft om te testen. Dacht ik vandaag 'Lucky Citrus' te proberen, stap ik uit de douche, maak de baard semi-droog, floept dat testertje uit m'n handen... :mad:

Nu ruikt de badkamer heerlijk, alleen m'n baard niet. :(
 

zenn

Zware baard
Hahaha, ah joh kan gebeuren. ;) Zie het nu al voor me; Bean met een handoekje om z'n middel die hij met één hand probeert omhoog te houden, ondertussen door de combi vochtigheid en olie zo spekglad is maar toch op verschillende absurde manieren de olie proberen op te ruimen. Om vervolgens z'n handoekje uiteindelijk toch te verliezen... en de badkamer uit te stappen met niets anders dan een washandje om. :D:D
 
Laatst bewerkt:
Banner image
Top