Het grote frustratie topic

Texman

Koning Baard
Even een mega-frustratie posten over het totaal stomzinnige verschijnsel

HANDEN SCHUDDEN !!!

Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan en de winter aankomend is heeft de verkoudheid zich bij vele personen geopenbaard.
Wekenlang met waterige ogen, zwaar hoestend en met groen neusslijm rondstrompelen wordt veroorzaakt door een enorm aantal verschillende bacteriën. Eenmaal één overwonnen, dan kan deze het lichaam nooit meer aantasten, maar volgt een volgende van de miljoenen met net een andere aanpak. Mocht je ooit 3 miljoen jaar oud worden, dan heb je ze allemaal overleefd en wordt je nooit meer verkouden.
De verkoudheidsbacteriën krijg je cadeau via de slijmvliezen van mond en ogen, dus als een verkouden persoon recht in je gezicht niest of hoest of als je deze persoon een hand hebt gegeven en daarna even in de ogen wrijft.

Het in de Westerse cultuur in gebruik zijnde handen schudden is een 19e eeuws mode-verschijnsel, dat is uitgegroeid tot een maatschappelijke norm.
Vóór het Victoriaanse tijdperk gaf NIEMAND elkaar een hand! Boeren gaven elkaar een hand, als ze een koop gesloten hadden, evenals Arabieren eveneens na een koop.
Vikingen, Romeinen, Germanen, Grieken, Kelten, Batavieren, Franken, etc. gaven elkaar geen hand met als simpele reden, dat men niet vastgegrepen wilde worden om in een mes getrokken te worden. Ook ridders, cowboys, marskramers of wie dan ook gingen niet handenschuddend door het leven en dat had als voornaamste reden, dat men niet graag met pokken, pest, melaatsheid en vele andere levensverkortende aandoeningen besmeerd wilde worden.
Men maakte een buiging, hield een arm voor de borst met de hand op het hart, knikte, knielde, salueerde of tikte de hoedenrand aan.

Het handenschudden werd in de hogere kringen van het Britse Keizerrijk eind 19e eeuw als grap geïntroduceerd, nadat men dit in verslagen van ontdekkingsreizigers, die het Arabisch schiereiland en Egypte hadden bezocht, gelezen had.
Maar…vergeet niet, dat men toendertijd zowel in zomer als winter handschoenen pleegde te dragen en van enig lichaamscontact tussen heren en dames was geen sprake, behalve een contactloze handkus op de handschoen.

Persoonlijk heb ik het geven van handen altijd een vreselijke gewoonte gevonden en vind dat nog steeds.
Als musicus had ik mijn handen hard nodig en per dag wilden honderden personen je de hand schudden tijdens optredens, waardoor ze de vingerbotjes verkruimelden. Harde bankschroef-grepen, slappe zweetsponsen, exceem kruimelige boomstronken, breekbare botknuistjes; je kreeg ze allemaal cadeau en of je daarna even met je ondertussen gekneusde vingers je instrument wilde beroeren, zodat ze je na afloop weer de hand konden komen schudden.

Karl Lagerfeld gaf me ooit het advies om handschoenen te gaan dragen, zoals hij met eenzelfde reden ook deed.
Dat heb ik geprobeerd, maar dat vinden de handengevers niet fijn, want dan kunnen ze je niet "voelen" en hebben ze geen "echt" contact.

Handen geven? Reis over de Aardbol en ervaar, dat Aziaten ervan gruwen, Afrikanen het ronduit vies vinden, Arabieren zich afvragen wat ze zojuist hebben aangeschaft, Inuït gillend wegrennen, Indianen je verbaasd aankijken met gekruiste armen en Tibetanen je gaan bekogelen met stenen.

Mocht je me tegenkomen, dan mag je me omarmen, zoenen, op de schouders slaan, met baardolie besmeren, wat dan ook…maar verwacht geen handruk. ;)
Ik vind het weer een prachtig stuk en heb er weer wat bijgeleerd. Nou ben ik niet zo scheutig als het gaat om het geven van handen en zoenen. Dit doe ik alleen bij mensen die ik erg waardeer. Drie keer zoenen is ook zoiets dat ineens moest. Mooi niet dus ik geeft er maar 1. En als mensen vragen waarom krijg ik er geen 3 dan zeg ik altijd als je het echt meent dan is 1 zoen genoeg . ;)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Nu je dit naar voren haalt @Joep :
eerste keer optreden bij het programma Joosten & Jongbloed, komen het gebouw van de T.R.O.S. binnen, worden door een stage-kracht (Reinout Oerlemans :D) die net bij de televisie ging werken naar de kleedruimtes gebracht, staat een toiletdeur open waar een kerel staat te pissen, Oerlemans zegt "Ik zal jullie even aan Jaap Jongbloed voorstellen", pissende kerel bergt zijn zaakje op, draait zich om en steekt zijn hand naar me uit! :confused:
Ik kijk hem verbaasd aan en vraag: 'Zou je niet eerst even je handen wassen?' ;)

Af en toe komen we elkaar nog op een party tegen en steevast komt Jaap luidlachend met dat verhaal op de proppen. :rolleyes:
 

Laurent1965

Zware baard
Nu je dit naar voren haalt @Joep :
eerste keer optreden bij het programma Joosten & Jongbloed, komen het gebouw van de T.R.O.S. binnen, worden door een stage-kracht (Reinout Oerlemans :D) die net bij de televisie ging werken naar de kleedruimtes gebracht, staat een toiletdeur open waar een kerel staat te pissen, Oerlemans zegt "Ik zal jullie even aan Jaap Jongbloed voorstellen", pissende kerel bergt zijn zaakje op, draait zich om en steekt zijn hand naar me uit! :confused:
Ik kijk hem verbaasd aan en vraag: 'Zou je niet eerst even je handen wassen?' ;)

Af en toe komen we elkaar nog op een party tegen en steevast komt Jaap luidlachend met dat verhaal op de proppen. :rolleyes:
Leuk om te lezen, doet zich meestal zo keurig voor..
Moet ineens denken aan die oude scène met Bart de Graaff van BNN, waar hij midden in de nacht voor het huis van Jaap Jongbloed staat te bekvechten met een buurvrouw , hilarisch....:D:D
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het punt der frustratie, dat ik probeerde te maken is dat HANDEN SCHUDDEN helemaal niet tot onze cultuur behoort, zoals tegenwoordig vaak wordt beweerd en dat ongeveer 85% van de wereldbevolking zich er niet mee bezig houdt. :cool:
 

zenn

Zware baard
YT heeft op z'n homepagina nu grote iconen... of zijn er weer mee aan het experimenteren ofzow.
In dit geval erg ongebruiksvriendlijk, gewoon veels te groot op een redelijk normaal beeldscherm (24").
Echt vervelend als layouts en dingen opeens zomaar zonder aankondiging veranderen! Kan 'k echt slecht tegen. :mad:

Voor degene die er ook niet van houden; https://www.youtube.com/?disable_polymer=1 en hij's weer vanouds. ;)
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ja, daar word je helemaal gestoord van!
Ook website-beheerders en e-mail providers denken, dat het halfjaarlijks moderniseren van hun pagina's hoognodig is en dat hun gebruikers het prettig vinden om continue verschillende iconen op geheel andere plaatsen aan te treffen.
Alsof je in je wagen stapt en alle bedieningsknoppen zitten op een geheel andere plaats en je eerst een half uur kan gaan zitten studeren, voordat je op weg kan.

:mad::mad::mad::mad::mad:
 

Laurent1965

Zware baard
Werk met bepaalde automatiseringsprogramma's die van onze eigen ICT-afdeling komen.
Zowat ieder half jaar een (ver)nieuw(d) systeem..., om gek van te worden!
Vaak heeft dit te maken met een belachelijke -over the top- privacywet.
Om in het systeem te komen 3 aparte inlogcodes en wachtwoorden, en dat terwijl ik vaak in extreme situaties verkeer, ver van een veilige verantwoorde kantooromgeving.
Sta je daar in de regen met je I-pad.... :mad:, en je verplichting om meteen digitaal een meldingsformulier in te vullen dat je zojuist een bedreiging of anders hebt meegemaakt en dat je daar staat als een verzopen kat met knikkende knieën..., op kantoor geen hond bereikbaar waar je je verhaal kunt doen, want om 15 uur al naar huis...
Als die miepen van ons kantoor met hun potje light kwark en crackers een dagje mee zouden moeten lopen (wat ze niet doen, want "niet hun functie..."), maar ze moeten wel onze facilitaire zaken regelen.... :confused:, zouden ze na 1dag al een burn- out hebben!!
Weten vaak totaal niet waar ze over praten.
 
Laatst bewerkt:
Banner image
Top