Heeft niets met baarden te maken maar alles met dialecten.

Giant

Zware baard
Ik vind dialecten en streektalen wel leuk. Het heeft iets eigens.

Ik heb ooit een baan gehad in de Achterhoek waar ik de enige was die geen dialect sprak en ook nog in de "stad" woonde.

In het begin praten de collega's "Nederlands" tegen mij maar na een tijd kon ik het dialect gewoon verstaan. Ik praatte Nederlands tegen hen en zij gaven antwoord in dialect.
 

Zyfazix

Baard
Hahahaha idd mijn meiden zeggen soms ook dingen waarvan ik denk wat is dit voor koeterwaals.
En soms zeggen mensen iets als 'koeterwaals' en vraag ik me af waar dat in hemelsnaam vandaan komt :p
Die regionale verschillen zijn ook een reden dat ik kamperen zo leuk vind. Een paar Hollanders, Limburgers en Belgen in de Kempen. Jaren geleden stond er een oud vrouwtje uit Breda, hoe hard ik ook m'n best deed ik kon haar niet verstaan
 

istawa

Zware baard
Ach en je moet er niet meer van maken dan dat het is. Toen wij jong waren gebruikten wij ook div Engelse woorden, denk dat dat wel vergelijkbaar is met de straattaal die je nu in de muziek hoort.
Zolang zij maar ABN schrijven en spreken op de momenten dat het er toe doet.

IT ain't over until the fat lady sings
 

OerWout

Baard
Elke generatie (en regio) heeft zijn eigen taal. Als puber bezigde ik de wrede bok. Moet je nu om komen.

Een collega heeft het over intijds, de rest is op tijd.

Mijn vriendin legt klemtonen op zijn (of haar) Fries.

Taal leeft, daar moet je niet zo penages over doen.
 

Laurent1965

Zware baard
Hier in Roermond zeggen we bijvoorbeeld: SJOON SJOON!
Twee dezelfde woorden, het tweede "SJOON" wordt iets langer getrokken, totaal andere betekenis: MOOIE SCHOENEN!....

In Maastricht zijn -bougies- kaarsen en ga je naar de Appie dan doe je -commissies-.

Mooi toch, dat kleurrijke en die diversiteit?! :)
Het dagelijks spreken van dialect naast ABN heeft mij in mijn vroegste jeugd enorm geholpen bij het veel gemakkelijker leren van andere talen.
 

Texman

Koning Baard
Dat vind ik juist zo leuk. Als ik bijv in Limburg of Friesland ben dan geniet ik van de taal.

Ik kwam laatst in een ouder boek het woord 'mieters' tegen wat nu bijna niet meer wordt gebruikt. Dat hoort dus bij een bepaalde generatie.

Ik heb je laatste zin even vertaald naar het Haags:)
Ik kwam laats innun âhwâh boek ut woâhd 'mietâhs' teige wat nâh bèna nie meâh wogt gebrùik. Dat hogt dus bè un bepaalde geinerasie.
 

zenn

Zware baard
'K vind regionale dialecten mooi, helemaal bepaalde stopwoordjes. Maar voor mij is het vanuit huis uit het Jordanse. :)

Maar 'straattaal' daarentegen; sommige kunnen niet eens meer normaal ABN praten, dan moet je je diep schamen.
 

Laurent1965

Zware baard
'K vind regionale dialecten mooi, helemaal bepaalde stopwoordjes. Maar voor mij is het vanuit huis uit het Jordanse. :)

Maar 'straattaal' daarentegen; sommige kunnen niet eens meer normaal ABN praten, dan moet je je diep schamen.
Helemaal mee eens, is hier nog wel oog voor?
Zo heb ik veel te maken met nakijken van officiële verslagen, heel vaak met tenenkrulllende taalfouten.... :mad:
Ps, ik ken via mijn werk een Jordanees die zich Maastrichts heeft geleerd.. (Y)
 

Yainderidoo

Zware baard
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niks met abn heb en ik schaam me daar ook niet voor. Kijk nou eens om je heen en naar bijna elke plek waar dan ook in nederland......overal spreken ze een of andere dialect, taal of hoe je dat ook wil noemen. Het abn is best wel handig om hier en daar wat makkelijker te communiceren waar de een de ander niet zo goed verstaat of begrijpt......voor mij is het niet meer dan dat. Vooral het woordje "beschaafd" vind ik niet prettig. We moeten trots zijn op onze taal, welke dan ook. Of het nu Hagenees, Jordanees, Fries, Drents, Gronings, Limburgs, Stellingwerfs is.....welke dan ook. Wees er zuinig op voordat we het allemaal kwijt zijn.

Hier vond ik wel een redelijk stukje: http://neon.niederlandistik.fu-berlin.de/nl/nedling/taalgeschiedenis/ABN/

Ik bin grutsk op myn Fryske komôf !

Yainderidoo
;)
 

OerWout

Baard
Maar voor mij is het vanuit huis uit het Jordanse.
Het is Jordanees. Dat heb je dan weer niet vanuit huis meegekregen. :)
[DOUBLEPOST=1610864182][/DOUBLEPOST]
op sommige scholen wordt

het gewoon getolereerd dat ze die "taal " gebruiken onderling. :mad:

---

Wij spraken vroeger ook ons eigen jeugdtaaltje, en dat werd op school toegestaan. En dat moet. Taal leeft.
Maar blijf jij vooral hangen in het verleden. Vroeger was immers alles beter.
[DOUBLEPOST=1610864276][/DOUBLEPOST]
Jacobse en Van Es. :)
Nee, gewoon Hagenees
 
Banner image
Top