En dat na 30+ jaar ........

Okay, er is al weer heel wat water onder de brug door na al die maanden.
Dus toch maar even een foto van mijn baard zoals deze net onder de douche vandaan komt.

Zoals meerdere bebaarde leden heb ik ook last van roos, schilfers of wat dan ook.
Zo erg dat ik soms een witte "kraag" op mijn zwarte shirt heb.
Om je dood voor te schamen.
Als ik het in de gaten heb, dan veeg ik het zo weg, het is geen plaksel gelukkig.

Maar ...... de baard/huid blíjft een hardnekkig probleem, eigenlijk van jongs af aan al (toen alleen bóven op mijn hoofd :)

Mijn haar met alle shampoos en zeep gewassen.
Mijn moeder begon mijn haren te wassen met een blok Sunlight zeep.
Die werd voor die gelegenheid uit de zeepklopper gehaald, want het werd ook voor de afwas gebruikt.

Broeders ....... dit gebeurde zo rond 1965.
Nu zou ik daar dus een vaatwastablet voor moeten gebruiken

Dus toen (of vlak daarna) dus al last van roos.
Berkenteer shampoo gebruikt en daarna járen hoofd & schouders.
De laatste (pakweg) 10 -15 jaar op advies van de huisarts Ketaconazol.
Dit helpt, maar het is/lijkt dus wel een levenslange veroordeling.

Sinds kort begonnen met Aleppo blokzeep.
Wat een enorm verschil met gewone shampoo.
Het schuimt heerlijk, maar bovenal ...... je spoelt het er in 3 seconden weer uit.
Bij mij 'normale' shampoos kost het me op de camping 1 of 2 extra douchemuntjes om alleen de shampoo door het putje te krijgen.
Met de Aleppo is dit dus écht een verademing.
Ik gebruik het nu ook maar voor de rest van mijn (riante) lichaampje.

Na het douchen meteen baardolie van Prorasso in mijn baard en huid masseren.
Hoeveel druppels?
Gewoon een half pipetje.
Kam erdoor (houten kam van 'Barber Line') en het voelt weer heerlijk.
Zowel de baard als de onderliggende huid.
De volgende dag begint het drama al.
Bij het rustig kammen en na-borstelen komt de eerste sneeuw al naar beneden.
Alhoewel eerst nog bescheiden in hoeveelheid, wordt dit snel meer.
Wat is het en hoe krijg ik het voorgoed weg?
Het is zowel baardroos als huidschilfers ........... yakkie!!!!!
En het gaat ook jeuken.
En als het ergens jeukt, dan ga ik krabben.
En krabben is niet goed voor je huid én slecht voor de baard heb ik begrepen..
Dussssss ......... ik blijf voorlopig de geurende Aleppo zeep gebruiken (ik heb nog 1 nieuw blokje).
Maar als er zich een baarddrager in deze problemen herkent, dan ben ik benieuwd naar zijn ervaringen/oplossing.
Ik ben er onderhand wel klaar mee
4c2c9b18f6d90008bbb6ffe2a8b30bdd.jpg
24fa52a3a1c337be5e53dc1291af9902.jpg


Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 

Texman

Koning Baard
Ha John,
Wat een narigheid met die baardroos.
Alle zeep en shampoo zijn in principe niet goed voor je huid hoe mild deze ook zijn halen zij iedere keer je eigen huidvetten weg.
Je zou kunnen proberen om alleen de baard te spoelen met lauw-warm water en kijken of dit verbetering brengt.
Alleen als je baard erg vuil is zou je een antiroos-shampoo kunnen gebruiken.
Texman :)>
 

Skaggy

Volle Baard
Hoi John, er zijn vast baardbroeders die dit vervelende probleem herkennen. Mogelijk helpt het advies van @Texman om de conditie van je huid te verbeteren. Sterkte met je zoektocht naar een goede oplossing ik hoop met jou dat deze missie gaat slagen. (Y):)>
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Ik heb al jaren een baard. Nooit last van gehad. Totdat de ellende ineens ook hier begon.
Nu denk ik al iets langer dan een jaar last van hetzelfde probleem. En heb letterlijk ALLES geprobeerd. Oerzeep, anti-roos shampoo, babyshampoo, baardzeep, baardshampoo, GEEN shampoo, echt alles wel geprobeerd wat ik me kon bedenken.
Ik heb me er bij neer gelegd.

Op mijn hoofd heb ik alleen roos als ik stop met 2 á 3 keer haar wassen met anti-roos. Als ik dit gewoon blijf doen is er geen enkel schilfertje..

Maar de baard blijft een dingetje. Het enige wat ik momenteel doe is ‘s ochtends én ‘s avonds de baard goed borstelen, dus ook de huid eronder meenemen. Dan krijg ik het meeste er wel uit en heb ik er gedurende de dag niet echt last van zichtbare schilfers. Ik was de baard als ik ook mijn haren was en gebruik maar gewoon hetzelfde wat ik ook in mijn haren smeer. Maakt blijkbaar toch geen bal uit.

Het was er nooit. Toen was het er opeens. Hopen dat het op een dag ook weer vertrekt. Maar de baard blijft! Dat is zeker!
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Roos wordt veroorzaakt door "hard" water met kalk erin.

Kook water het liefst tweemaal, laten afkoelen, overschenken anders neem je de neergeslagen kalk mee en dan het haar ermee wassen.

Huidschilfers onder de haargroei hoeven niet altijd "roos" te zijn, maar kunnen ontstaan door stress, een tekort aan zink-supplement, vervuilde lucht (chemische stoffen, zaagsel, etc.) en vele andere oorzaken. Kijk wanneer het op het ergst is en probeer uit te vinden, wat er in de dagelijkse routine heeft plaatsgevonden.

(Ik kende ooit een saxofonist, die een wandelende sneeuwbui was. Na veel zoeken bleek hij allergisch voor het nikkel in zijn instrument. Krabde hij tijdens het bespelen wel eens op zijn hoofd, dan had hij een dag later een lawine.)
 

istawa

Zware baard
Ik heb thuis een waterontharder geplaatst. Wat een verschil voor je huid. Je merkt het gelijk als je ergens anders onder de douche hebt gestaan. Staat de huid gelijk strak ,als na een gure winterdag

IT ain't over till the fat lady sings.
 

Arjay

Baardaap
Oerbaard
Een zoektocht naar een speld in een hooiberg.
Wij gebruiken hier nog hetzelfde water als 5 jaar geleden, dus daar zal het niet aan liggen. Maar idd. Kan van alles wezen. (Y)
 

Monk2303

Baard
Ik kom uit brabant, het water hier is zo zacht als een babykont.
Heb ook een lange tijd in Apeldoorn gewoond, water daar is stuk harder, en daar had ik dus wel lichte roos.
 
Banner image
Top