Eindelijk, een baard!

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
@Joep is 17 maart jongstleden nog waargenomen op het forum, dus geen paniek.
Waarschijnlijk heeft hij het momenteel druk met zijn thuissituatie nu zijn vrouw niet buitenshuis werkt en zijn goed gevulde nest met jonkies continue thuis is.
 

Joep

Zware baard
Bedankt voor de complimenten mannen, dat doet me goed om te horen!


Ik vind dat ik toch even wat uitleg moet geven waarom ik zo lang weg was en Ik ga eerlijk tegen jullie zijn.

Ik werd een beetje gefrustreerd vanwege het feit dat ik al van alles geprobeerd heb om mijn baard in het gareel te krijgen en het toch niet echt wilde lukken zoals ik het in gedachten had, ondanks alle goedbedoelde adviezen die ik van jullie gekregen heb. Op een gegeven moment was ik het zat en ben ik gestopt met het volgen van dit forum om wat meer rust te vinden.

Wat is hier nu eigenlijk aan de hand?
Ik zal het uitleggen.

Net als bij alle vrouwen....uhh mannen zijn wij zelden tevreden met onze eigen haargroei. Heb je krullen, dan wil je stijl, heb je zwart dan wil je rood, enzovoort.
Ik had een beeld voor ogen van een mooie lange baard waar ik heerlijk met de kam doorheen kan halen en dat gaat het gewoon niet worden. Mijn haar krult te veel denk ik en bolt daar door op (bolt??, zoals bij @Bolt, maar dan rommelig, heeft hij daar zijn naam vandaan?) Dat is niet het enige euvel, bij @Bolt staat het overigens prachtig! Ik kom er gewoon niet meer doorheen met de kam. Ik heb mijnbaard.nl al aardig door de corona crisis heen geholpen, want ik heb hier een stuk of 10 borsteltjes en kammetjes liggen. Dan heb ik ook nog wat olie en balsems in de kast en niet te vergeten de zepen, shampoos en conditioners. Ik heb dus al allerlei producten geprobeerd en nog steeds heb ik niet het middel of de methode gevonden die bij mij goed werkt. Mijn laatste aanschaf was het perfecte kammetje van buffelhoorn, prachtig product, maar ook deze slaat compleet op slot als ik hem in mijn baard steek. Als ik met zeep was (aleppo of Dr Bronner) dan wordt mijn baard veel te droog, dan lijkt het wel op dat breeuw katoen dat mijn vader vroeger in de naden van zijn houten boot stond te meppen.
Oakum-Marine_grande.jpg

Als ik mijn baard niet meer was, maar wel elke dag spoel, dan krijgt mijn baard in de loop van de tijd een eigenaardige/dierlijke geur, dus dat is ook niet een optie. Nu was ik het ongeveer één keer in de week met een conditioner, dat gaat wel redelijk. Olie voor in mijn baard, daar krijg ik puistjes van, dat doe ik alleen als het heel droog is, maar liever niet. Balsem is helemaal niet te doen, zonder balsem kom ik er met de kam al amper doorheen, met balsem slaat de boel meteen op slot.
Ik borstel mijn baard nu alleen nog maar, geen kammen meer voor mij. Het nadeel van borstel vind ik dat bij de meeste borstel doe boel zo snel statisch wordt, dat helpt ook niet echt om het in fatsoen te krijgen en je druk het toch een beetje plat, iets wat je met een kam niet hebt.

De bovenstaande foto (vorige post) is gemaakt direct na het douchen, netter dan dit krijg ik het echt niet. In de loop van de dag gaan vooral de bakkebaarden erg rommelig staan. Ik probeer het meerdere malen per dag weer netjes te krijgen, maar vaak lukt dat niet. Ik kan het natuurlijk wegknippen, maar dan is het einde zoek. Het is niet zo dat onder die rommelige haren hele brave nette rechte haren zitten, mijn hele baard is zo rommelig. Nu mijn baard wat meer lengte heeft is het wel zo dat het iets minder bezwaarlijk is dat het wat rommelig zit. Dat vind ik zeker zo als ik terug kijk naar foto's waar mijn baard nog korter is, dan vind ik hoe de baard nu zit het mooist.

Ik heb al vaak in twijfel gestaan om alles maar af te scheren. Dan kijk ik eerst naar oude foto's zonder baard en dan denk ik, dat is nou ook niet echt wat ik wil, een blote billen gezicht. Een andere optie is een heel stuk eraf? Ook geen goed idee, er is geen één moment geweest tijdens mijn baardreis dat ik dacht, nu zit die echt netjes. Ik heb altijd met het idee gelopen, als de baard maar wat meer lengte heeft, dan valt alles wel netjes op zijn plaats.

Zo rond de kerst had ik bijna de boel afgeschoren. Ik werd stapel gek van dat geknoei bij het eten. Toen dacht ik en zei mijn vrouw ook, als ik nou eerst eens de snor kort knip. Zo gezegd zo gedaan. Ik moet zeggen dat dat een hele verademing was. Die snor zag er ook niet uit bij mij. De linker kant stak 45 graden naar beneden en de rechter kant stak strak naar rechts en dat terwijl ik toch meer links georiënteerd van gedachten ben, dus dat kon allen daar al om echt niet. De rechter kant leek ook op een soort borsteltje, het zag er gewoon niet uit. Alle respect voor de mannen die het wel vol weten te houden met een volle snor, want het kan er prachtig uit zien, maar wat een toewijding heb je daar voor nodig, vooral bij het eten. Sinds ik mijn snor kort heb vind ik mijn baard en snor er veel netter uitzien, dus dat was een goed beslissing. Sindsdien loop ik ook minder vaak met de gedachten om alles af te scheren.

Wat een gemopper hè? Ik heb dan ook een haat liefde verhouding met mijn baard. Het is zo'n beetje om de dag dat ik hem prachtig vind en de andere dag denk ik, wat een puinhoop. De bakkebaarden reiken nu ongeveer tot aan de onderkant van mijn kin, misschien dat als er nog meer lengte in zit en ik ze mee kan borstelen met de rest van mijn baard dat het nog wat netter wordt. Vooralsnog laat ik de baard wel staan, ik ben er inmiddels ondanks mijn zelfkritiek toch wel gehecht aan geraakt.
 

Nib85

Volle Baard
Goed wat van je te lezen weer.
(En welkom terug?)
Mooie uitgebreide update, ik hoop voor je dat je de juiste methode vindt.

Tja, haat/liefde verhouding met de baard ken ik wel. Onthoud goed dat je zelf je grootste criticaster bent.

Ik vind je baard overigens indrukwekkend geworden. (Y) :)>
 

Joep

Zware baard
Dank je wel @Nib85 ik keek laatst op jouw topic en jij hebt ook een machtig mooie baard!
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk wat betreft de grootste criticaster.

Ik denk dat ik wel weer terug ben, misschien niet zo fanatiek als dat ik voorheen was, maar ik zal weer wat vaker van me laten horen.
 

Bolt

Zware baard
Zo wat een verhaal @Joep
Ik vind het een beste Baard die gezien mag worden en het zou jammer zijn om het te verwijderen.
Kloten dat jij niet de juiste methode kunt vinden die bij jouw krulbaard past. Mijn Baard is ook erg krullig en bolt zo nu en dan, maar is altijd lekker zacht en daardoor glijdt de kam er makkelijker doorheen. Handdoek droog haar, bossman yelly erin, kam erdoor en afborstelen. Mijn methode van begin af aan.
Het bijzondere van een Baard is dat geen 1 gelijk is en zich ook niet zo laat behandelen, net als vrouwen eigenlijk.
Top dat je hier weer actief bent. (Y):)>
 

Laurent1965

Zware baard
Goed verhaal, enigszins herkenbaar ook, vooral van dat eten.
Welkom terug!
Momenteel zit ik noodgedwongen vanwege die mondkapjestoestand weer in de stoppelbaardfase, en ik kan je vertellen, WAARDELOOS DIT!!!
Ik had ook zo'n haat-liefde verhouding, nu weet ik dat de afdeling haat ook op dit vlak aan mij niet besteed is.
Ondanks alle twijfel, gedoe etc kan ik niet wachten tot ik hem weer terug heb!
Ik heb mijn profielfoto niet aangepast omdat ik nu maanden mijzelf niet ben... (..)
Denk er echt heel goed over na, hij is sneller weg dan dat ie terug is!! ;)
 

Joep

Zware baard
Dank je @Bolt !
Ik moet zeggen dat ik jouw baard veel in gedachten heb gehad de afgelopen maanden. Jouw baard krult nog meer dan de mijne en het lukt jouw ook om er doorheen te komen met een kam. Het zal wel het type haar zijn dat ik heb. Ik weet me nog te herinneren van vroeger, toen ik nog lang haar had :D daar kwam ik ook altijd slecht doorheen met de borstel, ondanks alle goed bedoelde adviezen van anderen. Ik heb blijkbaar ruw haar.

Dank je @Laurent1965 Dat is ook precies de rede dat ik me tot nu toe ingehouden heb om hem af te scheren. Het is zo gedaan, maar de reis ernaartoe is lang. Sinds mijn snor me niet meer iriteerd kan ik er ook veel beter mee leven. Zit de baard niet mooi, dan haal ik mijn schouders op, maar de twijfel is er niet mee weg. Wat een schok om te horen dat je jouw baard gedwongen er afgeschoren heb :( Heftig verhaal! Ik hoop voor je dat je snel weer een baard hebt staan, het stond je bijzonder goed en jouw baard zat ook altijd (op de foto) heel netjes!
 

Texman

Koning Baard
Ha @Joep ,
Ik ben blij dat je weer terug bent want we hebben je gemist. Je hebt een mooi stuk geschreven over je problemen met je baard en ik begrijp dat je baard behoorlijk wat frustraties en twijfel geven. We willen onze baarden altijd beter. Ook ik heb niet de ideale baardgroei maar heb er uiteindelijk in moeten berusten dat ik dat niet kan veranderen. Wat me wel is gelukt, dat is dat ik er het beste van kan maken. En ik hoop dat dat bij jouw ook gaat lukken.
Ik heb nog een kleine tip voor je als je je baard gaat kammen begin dan aan de onderkant van je baard en werk dan in kleine stapjes steeds verder naar boven.
De kam loop dan minder snel vast in je baard.
Veel sterkte Texman:)>
 
Banner image
Top