Eerste echte baard

Hallo baardvrienden!

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even kort voorstellen. Ricardo, 27 jaar en al een jaar of 10 een stoppelbaard van zo'n 2-4 mm. Nu wil ik graag een wat langere baard laten staan en kan wel wat advies gebruiken.

Op dit moment heb ik zo'n 7 mm, zie bijgevoegde foto's. Dit is het resultaat van zo'n 3 weken. Op zich al best tevreden met de dichtheid van de baard. Heb het voor het laatst getrimd op 5 mm om de wildgroei tegen te gaan, maar nu lees ik op dit forum dat er wordt geadviseerd om helemaal niet te trimmen voor een aantal weken/maanden? Mijn vraag is; wordt het dan geen onverzorgd gebeuren die periode? Ik heb een salesfunctie buitendienst, dus zit veel bij klanten en moet er dus wel representatief uitzien. Een baard bij ons op kantoor is overigens geen probleem, directie heeft het ook. Maar ik wil er niet uit gaan zien als een zwerver natuurlijk :)


Nu twijfel ik ook nog een beetje over wat bij mij past. Ik heb een smal en lang gezicht, baarden die op de wangen korter zijn en op de kin langer lijken me dan geen geschikt model. Ik zou dan in eerste instantie zeggen; overal dezelfde lengte. Dus een gelijke baard op alle delen van het gezicht. Ik scheer wel de neklijn en een deel van de wangen voor wat strakkere lijnen. Als ik alles een gelijke lengte zou willen laten, hoe lang zou dan geschikt zijn? Kan me voorstellen dat overal 5 cm er niet zo verzorgd uitziet.

Ook zag ik bij een ander topic de Zweedse of Noorse baard. Heel erg tof! Maar nu vraag ik me af of dit bij mijn gezicht past. Zie bijgevoegde foto's. Zal dit staan en zo ja, hoe pak ik dit aan? Tussentijds bijtrimmen, of de baard een bepaalde periode 'de vrije loop laten' met wildgroei tot gevolg? En dan na een x aantal weken/maanden langs de barbier?

Graag jullie advies:)>!
 

Bijlagen

  • 20171210_092641.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 71
  • 20171210_092653.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 56
  • 20171210_092644.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 47
  • Screenshot_20171209-212856.png
    Screenshot_20171209-212856.png
    894,3 KB · Weergaven: 47
  • Screenshot_20171209-213422.png
    Screenshot_20171209-213422.png
    1,2 MB · Weergaven: 42

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Welkom op het forum!
De baard ziet er netjes uit en heeft de potentie om flink te worden. Er is natuurlijk altijd een periode, dat het er minder verzorgd uitziet, maar als je het bijhoudt is dat te doen. Lees de diverse verslagen van baardreizen en je weet, wat je te wachten staat.
 

Kale666man

Baardaap
Goeiemorgen Ricardo en welkom op dit forum.min naam is richard en durf je niet echt advies te geven over het goed en verzogt bijhouden van een langere baard kweken en er toch representatief uitzien,omdat ik zelf het allemaal op zijn beloop laat maar het wel zo netjes vind je welkom te heten.
Nou en een antwoord op die vraag heb je vandaag al,dat verzeker ik je want er zijn genoeg leden op het forum die daar wel hun advies over kunnen geven.
Wat dat betreft kun jeje geen betere voorstellen en helpen ze je vrijwel overmee.maar nogmaals veel plezier.
 

RCM

Baardaap
Welkom Ricardo! Genoeg potentieel voor een prachtige baard zo te zien. Neem rustig de tijd om de vele boeiende topics te lezen en je gaat al je antwoorden vinden hier! Succes en houd ons op de hoogte... :)>(Y)
 

TMG1961

Baardaap
Welkom Ricardo, je hebt een hoop potentieel voor een prachtige baard. Er zijn heel veel baardstijlen die je met jouw gezichtsvorm kun nemen. Beide voorbeelden zijn zeker haalbaar, maar er zijn nog legio andere stijlen. En ook met een iets langere baard is een verzorgd uiterlijk geen probleem.
 

Texman

Koning Baard
Beste Richard,
Allereerst welkom op dit leuke forum fijn dat je ook mee gaat doen.:)
Je baard ziet er zonder meer goed uit, zeker voor de tijd dat je hem hebt laten groeien.
Je ziet wel dat er plekjes in zitten die wat minder dicht begroeid zijn.
Het advies om alles 3 maanden te laten groeien is belangrijk om te ontdekken waar baardhaar groeit en ook als je snel een lange baard wil hebben.
Je moet bedenken dat bij de meeste mannen het baardhaar ongelijkmatig uitgroeit.
Ook kan de dikte van het haar, de groeisnelheid en inplant/dichtheid op diverse plekken in je baard verschillen.
Als je doel een niet al te lange baard is dan kan je alles op b.v. een lengte van 1 cm gaan trimmen. Mocht je echter plekken in je baard hebben die niet willen groeien dan blijf je die op lengte van 1cm zien. Als je je baard langer laat groeien dan kan je met de langere haren de dunnere plekken wat camoufleren.
Als het voor je werk belangrijk is dat je er verzorgd uitziet kan je in plaats van "3 maanden laten groeien regel" voor een wat geleidelijker aanpak kiezen.
Je laat je baard gewoon groeien en werkt hem eens in de twee weken heel voorzichtig bij. Richt je hierbij vooral op die delen van de baard die te veel uitgroeien t.o.v. van de rest en trim ze je niet korten dan de omliggende haren. Je bent hiermee al aan het modelleren zonder dat je je hele baard inkort. Gebruik hiervoor alleen de tondeuse van je baardtrimmer dus niet de kam. Haal de tondeuse heel langzaam langs de uitstekende delen van de baard en werk in kleine stapjes zodat je niet te ver gaat. Extreem uitstekende baardharen kan je individueel met een schaar terug knippen (dus niet in zijn geheel wegkippen).
Je houd de halslijn en de wangen al bij dat is prima en benadrukt een verzorgt karakter.
De voorbeelden die je laat zien zijn voor jou ook haalbaar en passen uitstekend bij jouw gezicht. Laat de voorkant van je baard(kin)en je snor wat langer groeien dan de zijkanten van je baard.Je zult versteld staan van het effect.:D
Ik weet niet of je al verzorgingsproducten gebruikt voor je baard. Ik zou dat beslist gaan doen op het forum vind aardig wat informatie hierover.
Ik ben ook een topic gestart over het stimuleren van baardgroei wat voor jou ook zeker de moeite waard is om eens door te lezen.
Heel veel succes.
Texman:)>
 
Beste Richard,
Allereerst welkom op dit leuke forum fijn dat je ook mee gaat doen.:)
Je baard ziet er zonder meer goed uit, zeker voor de tijd dat je hem hebt laten groeien.
Je ziet wel dat er plekjes in zitten die wat minder dicht begroeid zijn.
Het advies om alles 3 maanden te laten groeien is belangrijk om te ontdekken waar baardhaar groeit en ook als je snel een lange baard wil hebben.
Je moet bedenken dat bij de meeste mannen het baardhaar ongelijkmatig uitgroeit.
Ook kan de dikte van het haar, de groeisnelheid en inplant/dichtheid op diverse plekken in je baard verschillen.
Als je doel een niet al te lange baard is dan kan je alles op b.v. een lengte van 1 cm gaan trimmen. Mocht je echter plekken in je baard hebben die niet willen groeien dan blijf je die op lengte van 1cm zien. Als je je baard langer laat groeien dan kan je met de langere haren de dunnere plekken wat camoufleren.
Als het voor je werk belangrijk is dat je er verzorgd uitziet kan je in plaats van "3 maanden laten groeien regel" voor een wat geleidelijker aanpak kiezen.
Je laat je baard gewoon groeien en werkt hem eens in de twee weken heel voorzichtig bij. Richt je hierbij vooral op die delen van de baard die te veel uitgroeien t.o.v. van de rest en trim ze je niet korten dan de omliggende haren. Je bent hiermee al aan het modelleren zonder dat je je hele baard inkort. Gebruik hiervoor alleen de tondeuse van je baardtrimmer dus niet de kam. Haal de tondeuse heel langzaam langs de uitstekende delen van de baard en werk in kleine stapjes zodat je niet te ver gaat. Extreem uitstekende baardharen kan je individueel met een schaar terug knippen (dus niet in zijn geheel wegkippen).
Je houd de halslijn en de wangen al bij dat is prima en benadrukt een verzorgt karakter.
De voorbeelden die je laat zien zijn voor jou ook haalbaar en passen uitstekend bij jouw gezicht. Laat de voorkant van je baard(kin)en je snor wat langer groeien dan de zijkanten van je baard.Je zult versteld staan van het effect.:D
Ik weet niet of je al verzorgingsproducten gebruikt voor je baard. Ik zou dat beslist gaan doen op het forum vind aardig wat informatie hierover.
Ik ben ook een topic gestart over het stimuleren van baardgroei wat voor jou ook zeker de moeite waard is om eens door te lezen.
Heel veel succes.
Texman:)>


Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ga het laten groeien en ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld, ik houd jullie op de hoogte!

Jouw advies is dus om het zoveel mogelijk te laten groeien, dat ga ik dan ook proberen. Nu merk ik wel dat bepaalde haren 'eigenwijs' omhoogkrullen of de andere kant opstaan dan andere haren. Ik hoop dat dit niet erger word, want ik vind dat niet zo netjes staan. Ik heb een baardtrimmer die je door middel van een wieltje in hoogte kan verstellen van 1 mm tot 3 cm geloof ik. Als het heel erg onverzorgd word, zou ik bijvoorbeeld alles op 1 cm kunnen trimmen binnenkort en van daaruit verder laten groeien? Ik pak dan namelijk alleen de haren die langer zijn dan anderen, of verpest ik dan juist een model? Misschien ook handig om als het wat langer is gewoon langs een barbier te gaan met deze foto's en hen het model aan te laten brengen, is dat bijvoorbeeld een idee om over een aantal weken te doen?

Ik ga ook je topic eens lezen over baardverzorging. Ik heb wel baardolie (damn good soap) gekocht. Ik heb ook al e.a.a. gelezen over baardshampoo, wax en balsem, maar lees hier erg tegenstrijdige informatie over. Ik twijfel dus erg of ik er nog wat spullen bij zal komen of niet.
 

Weeble

Volle Baard
Ik ga ook je topic eens lezen over baardverzorging. Ik heb wel baardolie (damn good soap) gekocht. Ik heb ook al e.a.a. gelezen over baardshampoo, wax en balsem, maar lees hier erg tegenstrijdige informatie over. Ik twijfel dus erg of ik er nog wat spullen bij zal komen of niet.

Nagenoeg gebruiken hier alle leden baardolie, balsem en/of wax.
Voor de eigenwijze haartjes zou je bijvoorbeeld wax kunnen gebruiken om deze in controle te houden
 

Texman

Koning Baard
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ga het laten groeien en ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld, ik houd jullie op de hoogte!

Jouw advies is dus om het zoveel mogelijk te laten groeien, dat ga ik dan ook proberen. Nu merk ik wel dat bepaalde haren 'eigenwijs' omhoogkrullen of de andere kant opstaan dan andere haren. Ik hoop dat dit niet erger word, want ik vind dat niet zo netjes staan. Ik heb een baardtrimmer die je door middel van een wieltje in hoogte kan verstellen van 1 mm tot 3 cm geloof ik. Als het heel erg onverzorgd word, zou ik bijvoorbeeld alles op 1 cm kunnen trimmen binnenkort en van daaruit verder laten groeien? Ik pak dan namelijk alleen de haren die langer zijn dan anderen, of verpest ik dan juist een model? Misschien ook handig om als het wat langer is gewoon langs een barbier te gaan met deze foto's en hen het model aan te laten brengen, is dat bijvoorbeeld een idee om over een aantal weken te doen?

Ik ga ook je topic eens lezen over baardverzorging. Ik heb wel baardolie (damn good soap) gekocht. Ik heb ook al e.a.a. gelezen over baardshampoo, wax en balsem, maar lees hier erg tegenstrijdige informatie over. Ik twijfel dus erg of ik er nog wat spullen bij zal komen of niet.

Je kan alles terug trimmen tot 1 cm maar dit gaat ten kosten van het model en je baard wordt er in zijn geheel niet langer van vandaar dat ik voor jou de geleidelijker aanpak aanbeveel. Met deze methode kan je die eigenwijze en omhoog krullende haren in toom houden door ze wat korter te houden
Het gebruik van baardverzorgings producten is net als het laten staan van je baard een ontdekkingsreis.
Wat voor de een heel goed werkt ,werkt voor de ander voor geen meter. Je zult dus zelf moeten uitzoeken wat voor jou het prettigste is.
De baardolie van damn good soap gebruik ik zelf ook en is prima spul.
We verschillen allemaal van huidtype en haartype. Ook leeftijd speelt een rol.
Baardolie is in de eerste plaats bedoeld voor de huid en in de tweede plaats voor de baard.Daarnaast geeft het je baard een lekkere geur.
Wax en balsem zijn bedoeld om de langere baard te verzorgen. Deze producten hebt je nu nog niet nodig
Shampoo gebruik je 2 tot 3 maal per week. Hierbij moet je bedenken dat shampoo bedoeld is voor het schoon maken van een vuile baard.
Hoe goed en hoe mild shampoo ook is je wast altijd wat van je huidvetten ermee weg vandaar het advies niet vaker dan 2 a 3 maal in de week.Behalve als je erg vies werk hebt dan zal het vaker moeten. De huidvetten beschermen je huid tegen uitdroging.:eek:
De overige dagen kan je je baard grondig uitspoelen met lauw/warm water.
Zeker in het begin van de baardreis zou ik niet al te veel producten aanschaffen. Kijk eerst eens hoe je baard zich ontwikkeld en zoek dan naar een product wat bij je baard en vooral bij het doel past wat je nastreeft. Om naar de barbier te gaan moet je baard wel wat langer zijn anders kan hij/zij er geen model inbrengen.
Het meenemen van foto's is sowieso een goed idee. Ik zeg ook altijd, Zeg bij de barbier wat je wil maar ook wat je beslist niet wil. Dit is belangrijk om teleurstellingen te voorkomen. De begin periode is het moeilijkst daar moet je gewoon even doorheen.
Sterkte en succes,
Texman
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Welkom Ricardo ;)

De meeste adviezen zijn hier al gegeven dus gewoon lekker laten groeien en kijken wat je over een aantal maanden het best vindt bij je passen :)>
 
Banner image
Top