De Professor in wording!

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dank voor het compliment!
Ja, kragen zijn altijd baardvervormers, maar haast overal zit een kraag op. Zowel hemden als jassen. Eigenlijk maak ik me er niet zo druk over welke vreemde vorm mijn baard aanneemt door kledingstukken of wind. Het is maar een aanhangsel van mijn gezicht en moet mij maar gewoon volgen en ik ga me niet aan zijn wil aanpassen. :D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Interessant, dat je een hoed associeert met paarden @Texman , wat er op wijst, dat de filmstudio's van Hollywood beeldinplanting kunnen bewerkstelligen.:confused:
Van al mijn familie-leden en vrienden in de Verenigde Staten en Australië draagt 95% permanent een hoed, maar slechts twee vriendinnen wonen en werken op de ranch van de familie. De rest toert in een wagen.
Men vormt een mening naar de verschijningsvorm van een persoon. Dit geldt dus eveneens voor een baard. De toeschouwer plaatst de baarddrager in een hokje: motorrijder, zwerver, wanna-be-Viking, houthakker, hipster en ga zo maar door. Als een persoon naar de mening van de toeschouwer veranderd qua verschijningsvorm, dan ontstaat er verwarring en komt de kritiek in de hoop, dat die persoon het beeld weer hersteld.
Een vriendin, die mij al zo'n 40 jaar kent zag me enige tijd geleden in Rotterdam lopen zonder hoed, maar met ball-cap. Ze claxonneerde, stopte de wagen, opende het raam en riep: 'Wat zie je er speciaal uit!'. In haar beeld dus wel.o_O
Ethan Wayne (zoon van John) vertelde me ooit eens, dat het publiek zo ernstig gewend was aan het beeld van zijn vader met een Western-hoed, dat men zeer vreemd reageerde, als hij op zijn zeiljacht "Wild Goose" rondliep met een petje of zonder hoed bij een diner verscheen. Om die reden nam hij altijd een hoed mee, die hij opzette, als hij onbekenden ontmoette.
Ook ik heb er last van, want op Los Angeles Airport staat een bronzen beeld van hem en zonder hoed en in vrijetijdskleding zou ook ik dit minder aantrekkelijk vinden. :)
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
motorrijder, zwerver, wanna-be-Viking, houthakker, hipster
motorrijder = check
zwerver = op de camping, dus check
wanna-be-Viking = ach, waarom niet, dus check
houthakker = ik heb al bomen om gehakt, dus check
hipster = mijn huidige motorfiets voldoet aan de omschrijving maar...............neen deze laat ik even aan mr voorbij gaan :p

Verder kan ik me trouwens helemaal vinden in de deskundige uitleg over de "verschijningsvorm" (Y)
 

Texman

Koning Baard
Ha Prof,
Dit is weer een mooie uitleg bij iets waar je totaal niet bij stil staat.
Ik associeert niet alleen hoed met paarden maar eigenlijk meer met de country lifestyle.
Paarden horen daar bij maar baarden weer een stuk minder.
Het enige dat ik niet zag is dat je geen cowboy-boots aanhad.
Al met al vind ik het nogal verwarrend dus ik geef me over.:D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Je hoeft je niet over te geven, haha. Het is alleen maar lekker gebabbel en met enige overdenkingen.
Zeer opmerkzaam van de laarzen. De zgn. Cowboy-boots worden alleen maar gedragen tijdens het paardrijden, omdat ze niet echt prettig wandelen. Een gewoon soort werklaars dus.
Op de afbeelding draag ik Ranger-boots met Ladder-lacing. Een laarzen-soort van al bijna anderhalve eeuw geleden, waarmee je door de meest ruige terreinen stampt. Originele foto's van echte cowboys laten zien, dat eigenlijk iedereen rond 1900 dit soort schoeisel droeg.
Niet echt charmant. :p

image.jpeg
 

Texman

Koning Baard
Wel heel logisch dat men vroeger voor dit soort laarzen koos.
De huidige cowboy boots zijn een mode ding (voor in de honky-tonk) van deze tijd en totaal niet bruikbaar voor het ruigere werk.
Uit de Wikipedia
'Livemuziek en uitbundige drinksfeer', zo wordt in het zuiden van de Verenigde staten een honky-tonkgelegenheid gekarakteriseerd. Een meer stilistische verklaring ligt in de populaire muziek. Daar staat de uitdrukking honky-tonkpiano voor, een in de bluesmuziek veelvuldig gebruikte manier van bewust vals pianospel, dat wil zeggen, de vertolker van deze muziek gebruikt een ontstemde piano. In de hedendaagse Amerikaanse omgangstaal verstaat men onder “Let’s Honky Tonk“ ook de uitnodiging voor een 'feest' of eenvoudigweg 'losgaan'.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Leuke dames en zelfs mannen met baarden!

En natuurlijk bestaat er ook een oer-Honky Tonk lied: origineel van Hank Thompson, waarop Kitty Wells ooit een antwoord-song maakte, maar aangezien we toch in de power-music belandt zijn, dan maar de prima versie van de toen nog zeer jonge mannen van Britse bodem: Status Quo. Met The Wild Side of Live!

 
Banner image
Top