Daniël

Ardjan

Baardaap
Foto's, foto's, ....we zijn benieuwd naar het resultaat!
Succes kerel, en geniet van de barber experience! (Y)
 

istawa

Zware baard
Het lijkt wel een premiere. Zeer nieuwsgierig naar het resultaat

it aint over until the fat lady sings
 

Gunter

Baard
Een ervaring rijker...

Samengevat ging mijn bezoek aan de barbier om 2 zaken. Als eerste de ervaring, en daarnaast een strakkere baard in een model zoals ik hem ambieer.

De ervaring...
... was anders dan dat ik hoopte. Bij het maken van de afspraak heb ik duidelijk aangegeven welke behandelingen ik wilde (Wet shave voor mijn hoofd, en een trim voor mijn baard in wording). Hiervoor zou een uur nodig zijn in totaal, de barbier zou om negen uur dicht gaan, en om half acht had ik de afspraak. Bij aankomst niet de persoon met wie ik een afspraak had gemaakt. Maar wel een ervaren kapper/barbier met zelf ook een baard. Prima, alleen wilde hij niet de wet shave uitvoeren. In eerste instantie omdat hij het machinaal gladder kon krijgen. Toen ik aangaf dat ik een wet shave wilde, gaf hij aan dat hij een lange dag had gehad en nog met de trein naar huis moest. Hij wilde op tijd weg en had geen tijd om de baard te doen en mijn schedel te scheren. Daarnaast klopte de prijs ook niet meer gaf hij aan, ze vragen eigenlijk te weinig voor de tijd dat hij er mee bezig was. Kortom, hij haalde eerst de trimmer erover heen, en toen een ander apparaat.
Het resultaat was ook echt een gladde schedel, die ik inderdaad nog nooit zo glad heb gehad. Maar na een nacht slapen zijn de stoppels er al weer en is het vergelijkbaar als ik er zelf met het mes over was gegaan.

De strakke baard...
... zoals ik hem wilde had ik hem aan de hand van een gedetailleerde omschrijving per zone duidelijk gemaakt, en 2 maal gevraagd of het hem duidelijk was en of het hem zou lukken. En twee maal een bevestigend antwoord. Een volle baard die mijn ronde gezicht iets puntiger zou maken, met natuurlijke lijnen en niet de "ik kom net bij de barbier vandaan" look.
Vervolgens in een positie gebracht op de stoel dat je jezelf niet meer kan zien in de spiegel (een ligstand waardoor hij er beter bij kan) .
Om een lang verhaal kort te maken, heeft hij ergens bedacht welk model hij zelf zou willen hebben bij een baardgroei zoals ik heb (die voller en zwaarder is dan zijn eigen baardgroei) en dat model is hij in mijn baard gaan zetten met de gedachte dat ik hem later dankbaar zou zijn. En zijn droombaard ziet er ongeveer uit als onderstaande foto (dit ben ik dus niet, dit is een voorbeeld)

How-To-Fade-A-Beard-Cool-Faded-Beard-with-Low-Taper-and-Hard-Part.jpg


Totaal niet wat ik wil, maar toen ik omhoog gezet werd in de stoel en ik weer in de spiegel kon kijken, was het leed al geschiet.



Ik heb hem daarna ervan kunnen weerhouden de wanglijn nog aan te passen, en de wangen zover uit te dunnen. En na een nacht slapen, is voor mij de conclusie dat er 2 gebieden zijn waar ik nu niet tevreden over ben. En gelukkig zijn dat mijn sterks groeiende gebieden.
Als eerste de snor, die is niet meer zo vol en de meeste lengte is er vanaf. En profiel komt de beharing op mijn kin nu voor mijn snor. Daarnaast vind ik hem te hoog op de lip gezet, wat ik gewoon niet mooi vind. de rand van de lip, dan een stukje vel en dan de snor. Waar hij ook nog wat haren niet heeft geraakt, en er nog her en der wat lange haren zitten.
Daarnaast de beruchte halslijn. Die heeft hij naar mijn mening te hoog gemaakt, de rechte lijn eruit gehaald om meer naar de kaaklijn te komen, en eerlijk gezegd, verschild de lijn aan de linker en de rechterkant qua kromming. Ook de shading per kant van mijn gezicht op de bakkebaarden verschilt, het dikke gedeelte op mijn wang begint rechts ongeveer anderhalve centimeter hoger als links. En zo zijn er nog wat ongelijkheden te bespeuren.

Samengevat, ik denk niet dat hij zijn beste werk heeft geleverd na een lange drukke dag (gaf hij zelf aan) en onder de tijdsdruk dat hij naar huis wilde. En hij heeft niet uitgevoerd wat ik hem vroeg, en waarvoor ik betaal. En hij heeft eerlijk aangegeven dat hij dit ook bewust heeft gedaan. In mijn wereld werkt dit gewoon niet zo, en ik voel dat mijn vertrouwen in deze barbier daarmee weg is. Ik zal daar nooit meer rustig onderuit kunnen zakken, en hem zijn werk laten doen. Ik zal dus daar niet meer als klant aanwezig zijn, wat ik jammer vind. Ik had graag een goede barbier gehad op 10 minuten van waar ik woon.

Ik heb er nog over nagedacht om terug te gaan. Hij is echter op de hoogte hoe ik erover denk, en gaf daarop bewust aan dat hij een ander model heeft gezet omdat hij die mooier en hipper vind. Niet zo "saai" als dat ik hem wil. Terug gaan zou dus alleen betekenen dat ik nog een keer bevestig wat hij al weet.
De ongelijkheden enzo kan ik er zelf ook uithalen, en verder is het gewoon een kwestie van weer laten groeien en er even niks aan doen. Ik heb besloten niet meer terug te gaan.

Ik heb niet het idee dat ik voor L*L loop, het is alleen niet zoals ik het precies wil. De voor en na foto's moet ik nog even in elkaar zetten, die komen er aan. En dan zullen jullie zien dat het wel netter is dan dat het was.

Een ervaring rijker dus, ik heb hiervan geleerd. In ieder geval wat ik wel en niet wil, en hoe belangrijk mijn baard al voor mij is. En dat is de winst waar ik blij mee ben. (Y) En de rest komt weer goed :)>
 

TMG1961

Baardaap
Bedankt voor het delen van je ervaring. Wel jammer dat je bezoek aan de barbier niet zo uitgevallen is als je gehoopt had.
Ik vraag me wel af waar zo iemand het lef vandaan haalt om een klant iets totaal anders te geven dan waar deze om vraagt alleen omdat hij het hipper en niet zo "saai" vindt? Ik kan begrijpen dat je als barbier je klant informeert en uitleg geeft over wat je doet maar om gewoon de wens van de klant te negeren en iets te doen wat hij mooi vindt kan absoluut niet, die man moet eens goed gaan nadenken waar hij mee bezig is.
 

RCM

Baardaap
Tja, wat zal ik er eens over zeggen. De voorkant ziet er eigenlijk best wel verrassend goed uit, niks mis mee eigenlijk. Het grote verschil daarin is de snor, beetje kort, maar gaat er wel mee door! De halslijn daarentegen is veel te hoog, tenzij je van plan bent dit model te behouden zeg maar. Maar goed, je hebt in een recordtijd je doel in principe al bereikt, want zoals jezelf al schreef: Ik ben nog maar net mijn baard aan het groeien, en de gedachte daarachter is omdat ik een keer een ervaring bij een barbier wil meemaken.

Een dikke proficiat daarvoor, al was de ervaring wellicht niet hetgeen wat je in gedachten had! :)>(Y)
 
Laatst bewerkt:

Texman

Koning Baard
Ha Gunter,
Erg jammer dat het bezoek aan de barbier geen goede ervaring was.
De mooie vorm van je snor is verdwenen en ook de halslijn is te hoog gezet.
Gelukkig groeit alles wel weer snel aan dus dat komt wel goed.
Zelf laat ik zelden een kapper of barbier mijn baard knippen.
De laatste keer dat ik bij een barbier was werd bij mij de halslijn ook veel te hoog gezet.:eek::eek::eek:
Ik doe het dus gewoon zelf en heb hier door de tijd de nodige handigheid in gekregen.
Het is wel zo dat als je een goede barbier treft en een gezellige ambiance dan kan het een leuke ervaring zijn (echt een mannen ding).
Texman:)>
 

Ardjan

Baardaap
Balen? Zeker! :( Maar ik zou er ook weer niet een al te groot drama van maken. Voor de punten die je noemt is zéker wat voor te zeggen. Maar geen paniek, je hebt een goeie baardgroei, en is zo weer bijgegroeid.;) Voorlopig maar niet naar een barbier gaan; en als jij voor een wat langere baard wil gaan, zou ik de hals in z'n geheel niet meer scheren. Gewoon lekker mee laten groeien!
Beard on, bro! (Y)
 

Gunter

Baard
Ik ga er zeker een niet te groot drama van maken. Ik ben een ervaring die ik zocht rijker, dus dat doel heb ik bereikt. En dat de ervaring anders is dan dat ik mij voorstelde, ligt natuurlijk vooral aan mijn voorstelling. Misschien kon geen enkele barbier daar aan voldoen.

De grootste winst is dat ik erachter ben gekomen hoe blij ik met mijn baard ben, en dat ik ook gezegend ben met een mooie baard. En verder is alles wat er is gebeurd te herstellen door het gewoon te laten groeien. Gaat dus helemaal goed komen. Ik ga het voorbeeld van texman volgen, een prachtige baard die ik zelf ga onderhouden. Op youtube zijn genoeg tutorials te vinden. En ook daar zal ik af en toe mee in de fout gaan, en ook dan is zal het weer een kwestie van laten groeien zijn. Zolang ik mijn oor er niet afknip ofzo, zal er geen blijvende schade zijn bij wat ik zelf zal doen met knippen ;)

Bedankt voor jullie reacties, die waardeer ik
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ik ben het helemaal met je eens @Gunter , maar ik zou toch even gaan mededelen, dat je een deel van je geld terug wilt, omdat je anders de naam en het adres van de zaak op het Baardforum gaat delen.
Dat de barbier haast heeft en een eigen mening over een model kan niet een reden zijn om zelf aan de gang te gaan.
 

dijkie

Zware baard
Jammer Gunter dat het niet naar je zin is gegaan, maar je hebt een prachtige baard, en dat is in een heel korte periode weer hersteld denk ik.
Maar vervelend, je zal op zoek moeten naar een andere barbier,
 

Gunter

Baard
Ik ben het helemaal met je eens @Gunter , maar ik zou toch even gaan mededelen, dat je een deel van je geld terug wilt, omdat je anders de naam en het adres van de zaak op het Baardforum gaat delen.
Dat de barbier haast heeft en een eigen mening over een model kan niet een reden zijn om zelf aan de gang te gaan.

hmmm.... Ik zou mij er niet fijn bij voelen als ik dat zou doen, zo'n actie past niet bij mij. Ik deel echter wel je mening dat dit niet zo kan.

Ik heb nagedacht of ik wel of niet de naam hier zou vermelden. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dat niet te doen. Maar ik wil wel een soort van waarschuwing geven dat dit gebeurd is. De aandachtige lezer van dit topic zal aan de hand van de informatie die ik hier geef, kunnen uitvinden in welke shop ik ben geweest. En het personeelsbestand is daar dusdanig klein (2, waarvan er nog een sexe verschil is) dus degene die naar die specifieke shop wilt gaan en onderzoek doet, kan erachter komen waar en door wie ik ben "gebarbiert".

Daarnaast zouden die bijna twee tientjes terug niks veranderen aan het gevoel wat ik er aan over heb gehouden. Die staan los van elkaar. En begrijp mij niet verkeerd, 2 tientjes is voor mij ook gewoon geld, het groeit mij ook niet op de rug. Maar ik zou er voor terug moeten gaan en ik merk aan mijzelf dat ik geen enkele behoefte daaraan heb, en mijn gevoel over de ervaring zou er niet door veranderen.


Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om gisteren de verhoudingen in de baard hoe ik het fijn vind in ere te herstellen. Ik heb de wangen en het gedeelte onder de kin (van de wangen) met mijn baardtrimmer op één lengte gebracht. De snor, kin en "goatee area" onder mijn kin heb ik alleen voorzichtig met een schaar bijgewerkt, de echt lange uitstekende haren iets ingekort. Voor mijn gevoel ziet het er nu weer normaal uit, ik had toch wat moeite met de wat dikkere smalle kraag onder mijn kin. Ik had echt het idee dat ik wat weg had van George Lucas. Dit voelt beter voor mij.

baardforum_29_01_2018.jpg


Ik ben er tevreden mee (gezien de omstandigheden), goede basis om het weer iets te laten groeien. Ik heb er voor mij ook een streep onder gezet en zoals al eerder gezegd, blij met wat ik over mijzelf heb geleerd. Ik snap nu wel beter de naamgeving van het gedeelte van het forum. Het is echt een baardreis, en net zoals bij iedere andere reis, krijg je te maken met verassingen en tegenslagen. En uiteindelijk is het enige wat je kan doen: "Keep moving forward"


::edit::
vanaf 2:39... dit kan je niet met bovenstaande tag hier op het forum instellen kom ik net achter. Weer een leermoment!
 

Texman

Koning Baard
hmmm.... Ik zou mij er niet fijn bij voelen als ik dat zou doen,
Ha Gunter,
Ik heb nog een tip voor je als je zelf je baard gaat knippen.
Ik gebruik in de badkamer een 3 deurs medicijnkastje (zie de foto)
Als ik de buitenste deurtjes open zet en mijn hoofd er tussen plaats kan ik de zijkanten van mijn baard perfect zien.
In het middelste deurtje wat ik dicht laat zie ik de voorkant van mijn baard.
Je moet wel even oefenen met de stand van de deurtjes.
In het kastje kan je evt. ook je baardspullen bewaren
Texman:)>
3 deurs medicijnkast.jpg
 
Banner image
Top