Azbane

Co-wash methode

Discussie in 'Baardverzorging algemeen' gestart door zenn, 9 apr 2019.

1. zenn

zenn Volle Baard

Naar aanleiding van @Weeble 's antwoord in dit topic, vraag 'k mij af hoeveel er bekend zijn met de 'co-wash' methode?

De naam zegt het al; 'conditioner wassen' dus geen zeep & shampoo. Zou moeten zorgen dat de baardharen zo min mogelijk gestript worden van hun natuurlijke olie, wat moet resulteren in een zachtere minder droge en makkelijke hanteerbare baard.

(en nog wat meer leesvoer er over)

Nu ben ik er zelf niet bekend mee; 'k was mijn baard hooguit 2x per week met zeep/shampoo en de andere dagen spoel 'k hem alleen uit met water. Maar 'k ben eigenlijk wel benieuwd of deze methode werkt... iemand die hier licht op kan schijnen en zijn ervaring kan delen?

2. ProfessorMelchior

ProfessorMelchior Administrator Staff Oerbaard

Met co-wash ben ik wel bekend. Als je even geen zin hebt om het hele baardwas-ritueel te ondernemen, dan stap je onder de douche, zeept de baard in met conditioner, laat het enige minuten intrekken en spoelt het weer uit tijdens het inzeep/afspoel moment.
    Het zorgt voor lekkere soepele baardharen!

Texman en zenn vinden dit leuk.
  3. Texman

Texman Baardaap

Interessant dat ga ik eens proberen dank je @zenn

zenn vindt dit leuk.
  4. zenn

zenn Volle Baard

@Texman 'K ga het ook uitproberen. (Y) Heb van nature een droge huid en zie dat vaak terug komen als het weer zo veranderlijk is.

ProfessorMelchior en Texman vinden dit leuk.
  5. ProfessorMelchior

ProfessorMelchior Administrator Staff Oerbaard

In het algemeen wordt er vanuit gegaan, dat de menselijke huid uitdroogt bij hitte, wat niet zo is. Bij warm weer zal de huid meer vocht naar de buitenzijde gaan transporteren en talg in de porieën produceren om de huid te beschermen. Echter bij koud of schraal weer sluiten de porieën zich en vindt er minder transport van vocht plaats, waardoor de huid aan de buitenzijde verhard (uitdroogt).
    Het lijkt tegenstrijdig, zeker gezien de adviezen die de media geven, maar iedereen die zich bezighoudt met expedities en/of survival zal het je vanuit praktijkervaring kunnen vertellen: bij koud weer meer vocht innemen en de huid insmeren met vet of olie om uitdroging te voorkomen.

Marshall, Carlstein11, Yainderidoo en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. zenn

zenn Volle Baard

ProfessorMelchior, Yainderidoo en Texman vinden dit leuk.
    Mijnbaard Woody Citrus Baardset
  7. Texman

Texman Baardaap

Voldoende water drinken is altijd goed voor de gezondheid.

ProfessorMelchior, zenn en Yainderidoo vinden dit leuk.
Bearded Bastard beard oil and balm

Deel Deze Pagina