Bieren, wijnen, Whiskey's en andere geestrijke dranken.

svvander

Baard
Als Belg ben ik trots op de bieren die je bij ons kan vinden. Ik steek het dan ook niet onder stoelen of banken, dat ik er wel pap van lust. (En dat zie je dan ook weeral helaas aan mijn anatomie... In de volksmond een bierbuik genaamd).

Wijnen kunnen mij ook wel smaken, vooral rode dan. Ik heb er wel wat kennis van, maar om te zeggen dat ik een kenner ben, dat nu juist nog niet.

Whiskey is spijtig genoeg niet mijn meug (misschien moet ik het wel nog leren drinken?). En Gin al ook absoluut niet.

Hebben jullie bepaalde voorkeuren?
Mijn lievelingsbieren zijn vooral deze: Trimple Karmeliet, Kwak (toevallig beiden van dezelfde brouwerij: Bosteels), Wolf, Gouden Carolus... En echte kriek (Lieffmans lust ik heel graag).
De wijnen die ik graag drink: Casillero del Diablo (Chileense Rode wijn) en dan nog liefst de Cabernet Sauvignon of de privada reserva.
Rum lust ik ook wel... maar geen commerciële rommel. Maar als het dan toch moet: Havanna Club Unión.

En nee, ik heb geen drankprobleem... alleen als mijn glas leeg is. Haha!

En jullie? Wat drinken jullie zoal graag?
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Coca Cola? Valt dit ook onder de geestrijke dranken.
Mijn favoriete biertjes zijn Adelscott en Ecu. Vroeger Double Diamond, maar dat bestaat niet meer. De Belgische bieren waar ze grenadine in knallen vind ik op zijn tijd lekker op een terras.
Cognac en whiskey gebruik ik voornamelijk om het aanrecht mee schoon te krijgen :rolleyes: en van de wijnsoorten krijg ik Eiswein prima naar binnen.
Nu ik het nog eens lees bedenk ik me, dat ik het best gewoon Coca Cola kan blijven drinken, haha.
 

GuBre

Baard
Coca Cola? Valt dit ook onder de geestrijke dranken.
Mijn favoriete biertjes zijn Adelscott en Ecu. Vroeger Double Diamond, maar dat bestaat niet meer. De Belgische bieren waar ze grenadine in knallen vind ik op zijn tijd lekker op een terras.
Cognac en whiskey gebruik ik voornamelijk om het aanrecht mee schoon te krijgen :rolleyes: en van de wijnsoorten krijg ik Eiswein prima naar binnen.
Nu ik het nog eens lees bedenk ik me, dat ik het best gewoon Coca Cola kan blijven drinken, haha.

Zoetekauw?

Ikzelf ben met name fan van donkere bieren in wat voor soort dan ook.
Afhankelijk van het moment/stemming/etc zoek ik iets lekkers uit (er staat genoeg hier).
Verder heb ik sowieso geen moeite met wijn/whisky en andere alcoholische versnaperingen.(met mate)
En wat dat betreft heb ik van mijn "hobby" mijn beroep gemaakt ;)
 

Eretmodus

Baard
Bier: geen zwaar bier. Geeft mij maar een Jupiler, stellake of een vedette. Een kriekske, palmke of een geuze is ook lekker.

Wijn: enkel witte. Vooral Afrikaanse

Sterke drank: whisky gaat er altijd in, ik lust ze allemaal ;-)
 

Lennchu

Baard
Pff Oei..

Verschillend aan elke situatie.. Echter lust ik inderdaad een lekker koud Jupje (Jupiler ;) ) al wel snel, misschien op zijn tijd een kwak.

Wijnen is niet mijn gebied, maar drink wel mee met het vrouwke.. Heb er de balle verstand niet van om het zo te zeggen.. :)

Whiskey! Nou dat is een veld waar ik me aardig goed in kan vinden!
12 Double Wood Balvenie staat altijd bij mij, net zoals een fles Jameson en dan wissel ik af tussen verschillende. Ik ga vanuit alle uithoeken van de wereld zoeken, en later lijkt het mij dan ook wel wat om een 'verzamelkast' te hebben!
 

RonM

Baard
Ik van een heerlijke Hertog Jan van de tap of fles, Jupiler van de fles naar bijvoorbeeld een lekkere Rioja tot de heerlijkste single malt Whisky's.
 

GuBre

Baard
Ik ben wat dat betreft een serieus atypische belg :oops::oops:

Ik drink zelden bier, helemaal geen wijn en af en toe een sterkere drank zoals wiskey en aanverwanten.

Voordeel voor de vrouw des huizes is dat zij altijd een BOB heeft om thuis te geraken :D

Dat is makkelijk!
Hier ging het ook lange tijd zo, aangezien ik de enige met een rijbewijs was.
Maar gelukkig is dat inmiddels anders en heeft mijn vrouw "wat in te halen", dus heb ik voorlopig een persoonlijke bob:D
 

IvarO

Stoppelbaard
Toen ik 20 jaar geleden in Terneuzen (vlak bij de Belgische grens) kwam wonen en een Heineken bestelde werd mij vriendelijk doch dringend duidelijk gemaakt dat "we" dat hier niet hoeven drinken aangezien er een keur van Belgische bieren voorhanden is. Nooit geen Heineken meer gedronken tenzij er echt niets anders was. Ik waardeer een serieuze pint, Jupiler, Palm, Warsteiner e.d. maar zeker ook mooie speciaal bieren. Elk heeft wat mij betreft een verschillende gelegenheid waarin het biertje het beste past.
Toen ik 10 jaar geleden een Spaans restaurant begon ben ik me gaan verdiepen in (Spaanse) wijnen en deze ook erg gaan waarderen, voorkeur blijft toch wel rood maar wederom de gelegenheid en of omstandigheden bepalen.
Toen ik 4 jaar geleden voor het eerst in Mexico kwam en ik er achter kwam dat ze ze hier zowel Maggi, chillisaus, Engelse saus, limoensap ijsklontjes en soms zelfs tomatensaus in het bier (Corona bijvoorbeeld) gooiden was ik erg onthutst. Hebben ze nou soep in mijn bier gegooid of bier in mijn soep? (Dit heet een Michelada of een Cielo Rojo) Duurde het even voordat ik dit kon waarderen maar geloof me als het snik heet is, is zo'n pittig biertje extra koud erg goed te haggelen.
Sterke drank heeft me nooit kunnen bekoren, tenzij we het over een single malt minimaal 12.5 jaar hebben, of een donkere rum añejo 7 años of meer.....
Ik houd van echt, echt goed, echt lekker, een echte vrouw (curves), een echte baard! (die ik nog voor elkaar moet zien te krijgen) Geen mode grillen voor mij, geen trends, geen fake en geen bullshit!

Rum tip! Zacappa 23. Een mooie blended rum samengesteld uit verschillende rummen van minimaal 6 jaar tot maximaal 23 jaar (waaronder ook een aantal honingrummen) Gelagerd op eiken vaten op 2300 meter hoogte in Guatemala, de prijs kwaliteit verhouding van deze Ron is in mijn ogen ongeëvenaard door menig Whisky, Rum of Vodka. Voeg hierbij een Longfiller uit bijvoorbeeld Cuba of de Dominicaanse Republiek toe en we kunnen het minimaal 1.5 uur over baarden en alles wat het leven de moeite waard maakt hebben.
 

Ronster

Baard
Groot (met name) Belgisch bier liefhebber hier :)

Favorieten:
Alles van de Halve Maen (Straffe Hendrik, Brugse zot)
Chouffe houblon
Gouden Carolus
Chimay
Orval
Rochefort (vooral de 8)
Omer
Alles van Schelde Brouwerij (Zeezuiper, Oesterstout, Lamme Goedzak etc.)

En zo kan ik nog wel even blijven doorgaan...

We wonen vlakbij de Belgische grens en hebben een extra koelkast aangeschaft, enkel voor biertjes. Eens in de zoveel tijd rijden we de grens over naar een grote Prik & Tik om deze weer aan te vullen.

Een wijntje gaat er ook wel in. Voornamelijk volle rode, geen zoetigheid voor mij. Ik ben er geen kenner van, maar vind Shiraz of Cabernet Sauvignon meestal wel lekker.
Een droge en goed koude witte gaat er ook wel in op een warme zomeravond.

Verder af en toe wat sterke drank zoals Ouzo of het Zweedse Hallands Fläder.
Het meeste 35% en hoger lust ik eigenlijk wel. Een Whiskey op zijn tijd ook wel.
Maar ook hier zeker geen zoetigheid.
 
Sinds een jaartje een groots speciaalbierliefhebber (Untappd) maar geheel tegen de verwachtingen in weet het Belgische Bierlandschap mij te weinig te bekoren. Zo'n 3/4de jaar geleden keek ik uit naar mij Zomervakantie bij onze zuiderburen maar na mijn tripje in Antwerpen en menig Bels biercafe vallen de Belgische Brouwerijen mij toch tegen en ben ik meer gecharmeerd van het Neerlandsche / Amerikaanse.

Als ik bij een horeca etablissement ben laat ik mijn oog dan doorgaans ook als eerste afdwalen naar de IPA's op de kaart, dat hoppige karakter is vooral in de neus onverslaanbaar. Langzaam maar zeker weet ik ook de Barley Wines meer te waarderen.

Natuurlijk hebben de zuiderburen ook wel een paar pareltjes zoals de Gouden Carolus (heb een blauwe Cuvee van de Keizer te rijpen liggen). Maar doorgaans zijn dit wel de klassiekere stijlen die voor mij al gauw saaitjes zijn, al bevalt een mooie Blondine of Tripel op zijn tijd ook uiterst goed en dan zit je bijv. bij Affligem en Kanunnik weer goed op z'n plek =).
 

Ronster

Baard
Qua IPA vind ik de Amerikanen ook erg goed. Daar heb ik een heel schap in de koelkast voor gereserveerd :)
IPA is wel een trend geworden. Appie Hein heeft een behoorlijke collectie aan IPA's, waaronder veel USA.
 
Voorheen wat vaker een goede whisky of wodka, af en toe jenever. Alles goed van smaak en niet om te mixen, hooguit wat ijsblokjes op warme dagen. Door de sterk toegenomen prijzen, dankjewel overheid, koop ik toch minder. Dicht bij de Duitse grens woon ik ook niet om boodschappen te doen en in 1 keer een grote voorraad halen zie ik niet zo zitten.
Prutsen met eigen stook qwa gedistilleerd of bier zie ik niet zitten, misschien meer werk en een al voorbij gegane hype.
booze.jpg Bieren verschillende weleens geprobeerd, soms plezierig, vaak bocht met een duur prijsje voor een wellicht opmerkelijk etiket en dito brouwsel. Qwa bier ook weleens de Schultenbrau, ook wel als de zgn pauperpils van o.a. de Aldi genoemd. Goedkoop, smaak is best prima, komt ook goed uit consumententesten. De Poolse arbeidsmigranten kopen er hele dozen van, terwijl er nog meer Oostblok gerelateerde merken hier worden aangeboden in bepaalde supermarketen en soms nog net even goedkoper gaan ze voor de Schultenbrau. Verhalen en of waarschuwingen inzake landbouwvergiften neem ik met een korrel zout. wel denk ik dat er met vooral de goedkope wijnen veel rotzooi over de toonbank gaat.
Meskal proberen staat nog wel op mijn lijstje. Verder kan ik soms een beetje genieten van dames die evengoed een stevige borrel bestellen of een sigaartje roken, maar dat is een beetje off topic
 

GuBre

Baard
IPA's zijn er ook in vele soorten.
Van normaal, tot varianten met heel veel verschillende hopsoorten erin, double/imperial IPA's, black IPA's etc.
Omdat het een trend is, is er heel veel verkrijgbaar, waaronder ook vele matige.
Persoonlijk hou ik qua IPA van een medium bitter maar wel super aromatisch.
Maar als ik echt kan kiezen gaat de voorkeur uit naar donker tot zwart bier, van bitter tot zoet. En ook hier zitten ware pareltjes tussen tot en met smerig drap.
Waar ook echte pareltjes tussen kunnen zitten in mijn optiek, zijn de zogeheten eisbocken en BA bieren.
Door het eisbocken wordt het betreffende bier zwaarder in alcohol en intenser van smaak, iets waar ik dus verzot op ben.
De BA bieren kunnen heerlijk zijn, mits in balans.
Favorieten zijn meneer de uil Bowmore BA en kompaan bloedbroeder Highland Park BA, maar er zijn er nog genoeg die ik nog moet proeven ;)
Inmiddels staan er hier een paar bieren klaar van zwaarder kaliber, 3 varianten van de struise brouwers met respectievelijk 40, 41 en 41%.
Daarnaast ook nog de tactical nucleair pinguin en sink te bismark.
Ik ben benieuwd!
 

GuBre

Baard
Hahaha
Eigenlijk is het een grapje richting de Duitse brouwer, waarmee ze toendertijd in een soort wedloop zaten om wie het sterkste bier ter wereld kon maken ;)
 
Banner image
Top