Bepalende Factoren Baardgroei

Patrick54bc

Stoppelbaard
Beste mensen,

Inmiddels ben ik (bijna) 49 en worstel al 29 jaar lang met mijn beperkte baardgroei.
Ik ben veel gaan lezen over baardgroei, maar zie dat er vaak misverstanden bestaan aangaande factoren die bepalend zouden zijn.

Laat ik met het volgende beginnen;
Genetica:
Ik ben de zoon van een vader die een bijzonder zware baardgroei had, maar tevens sterk en gespierd was, en veel lichaamshaar had.
Helaas was hij wel al heel vroeg kaal.
Vaak wordt baardgroei geassocieerd met een hoge testosteron productie, oftewel mannelijkheid.
Echter, dat ligt toch een stukje complexer.
Er dient in elk geval een onderscheid gemaakt te worden tussen gebonden testosteron en vrije testosteron.

Bijvoorbeeld; Mijn beste jeugd-kameraad was totaal niet atletisch, sterk of snel.
Wel had hij uitzonderlijk veel lichaamshaar en kreeg al vlot een zware baardgroei. Maar hij werd wel al in zijn twintiger jaren kaal. Ook was hij nooit veel bezig met sexuele relaties.

Ik daarentegen ben zeer atletisch, snel, bovengemiddeld sterk, en bouw razendsnel spiermassa op. Mijn libido maakt me gek en ik heb een volle kop haar
Maar ik heb zeer weinig lichaamshaar, en een dunne baardgroei.

Mijn vader, de meeste ooms, en een opa waren allen sterk, atletisch maar hadden ook een zware baardgroei. Sommigen werden vlug kaal, anderen behielden tot op late leeftijd een flinke bos haar.

Blijkbaar produceert mijn lichaam flink wat vrije testosteron, ik sportte decennia lang (intensieve krachttraining), at steeds gezond en gebruikte zelfs in een korte periode (in mijn maffe bodybuilding fase) injecteerbare testosteron.

Met dat alles wil ik zeggen dat de rede achter het wel of geen zware baardgroei hebben erg complex ligt en dat er weinig is dat je kan doen om van een dunne baardgroei een volle baardgroei te maken.
Al is veel sporten/bewegen, goed slapen en gezond eten altijd goed natuurlijk.

Sommige mannen hebben wel het lichaamshaar, de baardgroei maar niet een volle kop haar, een gierend libido en atletisch vermogen.
Bij andere mannen is dat precies andersom.
Een enkeling heeft de pech alles tegen te hebben en de echte geluksvogels hebben het allemaal (Zoals Mel Gibson of mijn vader).

Zelf had ik zeer veel last van acne in mijn jeugd. Puist over puist, ik was helemaal paars, rood en gezwollen van die ellende.
En dat tot laat in mijn twintiger jaren. Waarschijnlijk is dat ook iets wat schade aan kan richten aan de haarzakjes. Velen zullen wellicht verdwijnen.

Nu ga ik er toch nog eens serieus voor, met al de adviezen en hoopgevende berichten hier op dit forum.
Wellicht post ik straks, in het daarvoor bestemde topic, "3 weken foto's".

Groeten,
Patrick
 

Texman

Koning Baard
Beste mensen,

Inmiddels ben ik (bijna) 49 en worstel al 29 jaar lang met mijn beperkte baardgroei.
Ik ben veel gaan lezen over baardgroei, maar zie dat er vaak misverstanden bestaan aangaande factoren die bepalend zouden zijn.

Laat ik met het volgende beginnen;
Genetica:
Ik ben de zoon van een vader die een bijzonder zware baardgroei had, maar tevens sterk en gespierd was, en veel lichaamshaar had.
Helaas was hij wel al heel vroeg kaal.
Vaak wordt baardgroei geassocieerd met een hoge testosteron productie, oftewel mannelijkheid.
Echter, dat ligt toch een stukje complexer.
Er dient in elk geval een onderscheid gemaakt te worden tussen gebonden testosteron en vrije testosteron.

Bijvoorbeeld; Mijn beste jeugd-kameraad was totaal niet atletisch, sterk of snel.
Wel had hij uitzonderlijk veel lichaamshaar en kreeg al vlot een zware baardgroei. Maar hij werd wel al in zijn twintiger jaren kaal. Ook was hij nooit veel bezig met sexuele relaties.

Ik daarentegen ben zeer atletisch, snel, bovengemiddeld sterk, en bouw razendsnel spiermassa op. Mijn libido maakt me gek en ik heb een volle kop haar
Maar ik heb zeer weinig lichaamshaar, en een dunne baardgroei.

Mijn vader, de meeste ooms, en een opa waren allen sterk, atletisch maar hadden ook een zware baardgroei. Sommigen werden vlug kaal, anderen behielden tot op late leeftijd een flinke bos haar.

Blijkbaar produceert mijn lichaam flink wat vrije testosteron, ik sportte decennia lang (intensieve krachttraining), at steeds gezond en gebruikte zelfs in een korte periode (in mijn maffe bodybuilding fase) injecteerbare testosteron.

Met dat alles wil ik zeggen dat de rede achter het wel of geen zware baardgroei hebben erg complex ligt en dat er weinig is dat je kan doen om van een dunne baardgroei een volle baardgroei te maken.
Al is veel sporten/bewegen, goed slapen en gezond eten altijd goed natuurlijk.

Sommige mannen hebben wel het lichaamshaar, de baardgroei maar niet een volle kop haar, een gierend libido en atletisch vermogen.
Bij andere mannen is dat precies andersom.
Een enkeling heeft de pech alles tegen te hebben en de echte geluksvogels hebben het allemaal (Zoals Mel Gibson of mijn vader).

Zelf had ik zeer veel last van acne in mijn jeugd. Puist over puist, ik was helemaal paars, rood en gezwollen van die ellende.
En dat tot laat in mijn twintiger jaren. Waarschijnlijk is dat ook iets wat schade aan kan richten aan de haarzakjes. Velen zullen wellicht verdwijnen.

Nu ga ik er toch nog eens serieus voor, met al de adviezen en hoopgevende berichten hier op dit forum.
Wellicht post ik straks, in het daarvoor bestemde topic, "3 weken foto's".

Groeten,
Patrick
Bedankt voor mooie uiteenzetting. (Y)(Y)(Y)
Ik heb aan de Chatbot van mijn browser (Opera) even gevraagd hoe erfelijkheid wordt bepaald.
Hier is het antwoord en dat is best interessant hoewel ik weet dat je kritisch moet zijn op de antwoorden worden hier de zaken uitgelegd zoals jij ze hebt beschreven.
Texman :)>


Erfelijkheid is een fascinerend onderwerp dat ons helpt te begrijpen hoe eigenschappen van ouders worden doorgegeven aan hun kinderen. Hier zijn de belangrijkste punten over hoe erfelijkheid wordt bepaald:

  1. Genen: Elk gen bevat de code voor specifieke kenmerken, zoals de kleur van je ogen of de manier waarop je lichaam functioneert. Mensen hebben ongeveer 20.000 genen die samen onze erfelijke eigenschappen bepalen.
  2. DNA: DNA is het molecuul dat al het erfelijke materiaal van een organisme bevat. Tijdens de voortplanting geven beide ouders hun DNA door aan hun kinderen, wat resulteert in een unieke combinatie van genen.
  3. Chromosomen: Genen zijn georganiseerd in structuren die chromosomen worden genoemd. Mensen hebben 46 chromosomen, waarvan de helft van de moeder en de helft van de vader komt.
  4. Overerving: Eigenschappen kunnen op verschillende manieren worden overgeërfd:
    • Dominante en recessieve genen: Sommige genen zijn dominant, wat betekent dat ze de eigenschappen bepalen, zelfs als er maar één kopie van het gen aanwezig is. Recessieve genen hebben twee kopieën nodig om tot uiting te komen.
    • Polygenetische overerving: Veel eigenschappen, zoals lengte of huidkleur, worden beïnvloed door meerdere genen, wat leidt tot een breed scala aan variaties.
  5. Omgevingsfactoren: Naast genetica spelen ook omgevingsfactoren een rol in hoe eigenschappen zich ontwikkelen. Dit kan variëren van voeding tot levensstijl en sociale invloeden.
 
Banner image
Top