Beards 'n Beans

Texman

Koning Baard
Dat was dus het geheim van Uri Keller :D:D:D

En wat drink ik voor koffie:
s'morgens van Nescafe cappuccino oploskoffie met een halve stick mocca oploskoffie.:)
s'avond cafeïne vrije koffie van DE uit een gewoon ouderwets koffiezetapparaat.
Ik vind koffie heerlijk maar ik kan niet zo goed tegen cafeïne dat is jammer want cafeïne vrije koffie is niet echt lekker.:eek:
 
Laatst bewerkt:

Olav1975

Volle Baard
Ik drink van alles:

Thuis:
Nespresso, de originele cups. Cafeïnevrij (i.v.m. hartritme) afgewisseld met Dharkan. In espressokopje of lungo met opgeschuimde melk

Onderweg:
Voor onderweg zet ik regelmatig een grote meeneemthermosmok filterkoffie (cafeïnevrij). Merk maakt me niet zoveel uit, smaakt niet zo goed als de Nespresso

Werk:
Staat een Senseo apparaat met pads uit eigen winkel. Het is zwart en ruikt af en toe naar koffie, we moeten het er maar mee doen....
 

Gunter

Baard
@Gunter Ik vind de volheid van de smaak belangrijker dan de sterkte, dus wie weet zal ik de bonen die jij lekker vindt ook wel lekker vinden. Zal eens kijken of ze bij mij in de buurt verkrijgbaar zijn.(Y)

Dit is het huismerk van de Pelikaan, en die zit alleen in Zutphen. Ergens anders zal je deze verpakking niet vinden. Ze hebben wel een webwinkel en ze rekenen onder de 60 euro verzendkosten.
 

LuckyBasterd

Volle Baard
Koffie? Black is beautiful!

Inderdaad.. zwarte (filter) koffie... "echte mannen koffie :)>" of "goeikope koffie" (geen toevoegingen) zoals wij het bij de scouting noemen..
Het begon vroeger met suiker en melk.. maar al snel ging de suiker er van door, gevolgd door de melk...
De lepel hoeft er niet in te blijven staan, maar sterk mag hij best zijn.. Alleen hoeft hij nog net niet te snijden te zijn hahah :p

Op het werk hadden we een *%&^% koffie :confused:, wat resulteerde dat ik zelf mijn Senseo meegenomen welke stond te verstoffen...
Ok dit is ook geen koffie-koffie.. maar beter dan wat er was.. (zegt genoeg denk ik) o_O
Natuurlijk wel met de sterkere pads zoals dark roast. ;)

Echter is het daar niet bij gebleven.. french press koffie kwam toen om de hoek.. Ja ook op het werk..
Jammer dat de weg naar de pantry een baggereind lopen is... Ok een ommetje is goed.. maar hoeft geen marathon te worden..
De drap mocht dan ook niet in de reguliere prullenbakken.... Maar o wat is dat lekker......:D

Het moment was daar dat de koffie automaten werden vervangen, wat ook resulteerde dat iedereen zijn eigen waterkokers en automaten MOEST verwijderen.
Dit wegens brandgevaar.. wat resulteerde in een goeie blinde test met meerdere machines, en ja ook ik heb maar mijn apparaten weg gedaan...
De press staat thuis in de kast, en de senseo is naar de caravan van de schoonouders...... De koffie; en ze hebben veel smaken zoals ook bonen espresso; is weer te nassen... :rolleyes:

Goed maar wat drinken we thuis dan?:)>
Ik heb zelf een gewoon koffie automaatje van de Lidl.. welke bonen kan malen!!! Heerlijk... maar ik houd niet zo van die creme laag er op..
Nou dat is dus het mooie... Deze maalt dus vers de bonen, vervolgens gooit hij het in een filter (er kan ook gewone filter koffie in) en dan loopt hij lekker te pruttelen.
Koffie zoals ik hem wil... keuze sterkte, grove of fijne maling.. helemaal content.... :cool:
EN dan als klap op de vuurpijl hebben we een nespresso overgehouden aan de opruimactie op het werk; blijven staan na ontslag collega; en omdat ik eigenlijk de persoon was die deze ook dronk mochten we deze meenemen... Maar ook hier, liefst een espresso!


Owja, en ga je OOIT naar Lapland, dan moet je op een Husky Safari gaan.. Onderweg kregen we koffie direct van een oude koffiepot die rechtstreeks in het vuur stond. De koffie werd er bij gegooid. Laten pruttelen tot dat de bruine "drap" uit de hals komt.. Dit afschenken en dan een lekker bakkie! WHAAAA!!!! (natuurlijk niet alles opschenken want dan zit de koffie ok in je glas hahaha) :D:p
 

Texman

Koning Baard
Mooi verhaal van de koffie op je werk. Ik herken er veel van uit de tijd dat ik nog werkte, koffie van de baas was niet te zuipen dus we verzonden van alles om betere koffie te zetten. Dat begon met een groot koffiezetapparaat waarbij wij voor de hele afdeling koffie maakte. Maar die werd op een gegeven moment in beslag genomen door de geheimagenten van de huishoudelijke dienst. Vervolgens werden er allerlei ander manieren bedacht om betere koffie te krijgen op het werk zoals meenemen van huis in een thermosfles. Ook werd er s'morgens massaal koffie gehaald bij de Starbuck's en andere koffie restaurantjes.
 

Nib85

Volle Baard
Ik heb mijn koffie het liefste “echt”.
Over het algemeen gewone DE filter koffie. Lekkerder vind ik koffie uit de Bialetti moka expres of uit de cafetière (ook wel French press genoemd). Al gebruik ik die laatstgenoemde nog vrij weinig ivm kans op verhoogde cholesterol (en laat dat nou net een dingetje zijn binnen onze familie...).

Ik drink mijn koffie zwart (en het liefst aan de sterke kant).
Ik heb ook zo’n fancy apparaatje thuis waar je alles uit een cupje kan krijgen wat je maar wilt. Ook af en toe lekker, maar gebruik hem vrij weinig en zal hem niet opnieuw aanschaffen als deze kapot is.

Volgens “de richtlijnen” drink ik te veel koffie (cafeïne dan). Ik heb er de laatste tijden al flink in gehakt en drink nu ook veel meer thee.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zal ik maar weer even de Professor uithangen om de baardman te beschermen?

Inplaats van koffie thee gaan drinken is niet raadzaam @Nib85 :(
In thee zit theïne, een alkalide verwant aan cafeïne en even schadelijk en met dezelfde werking. Daarnaast zit er in thee een hoge dosis fluoride en ook nog eens theelood.
Theelood is dat olie-achtige laagje, dat bovenop pleegt te drijven. Omdat men vroeger dacht, dat dit te neutraliseren was met melk is in het Britse Keizerrijk en alle ooit daartoe behorende gebieden, zoals India, Austalië, etc. het drinken van melkthee een gebruik geworden.

Het staat wetenschappelijk vast, dat thee meer negatieve effecten op het menselijk lichaam heeft dan koffie.;)
 

TMG1961

Baardaap
Theïne en cafeïne is precies hetzelfde. Theïne is een synoniem voor cafeïne maar staat symbool voor de cafeïne die in thee zit. Er zit veel minder theïne in thee dan in koffie, cola of energiedranken. Theïne zit in alle thee waarvan de blaadjes afkomstig zijn van de Camelia Sinensis, dus niet in kruidenthee zoals Rooibos.

Niet in alle theesoorten zit theïne. Voorbeelden hiervan zijn kruidenthee en rooibosthee. Ook verschilt de hoeveelheid per drank. Zo is de hoeveelheid in witte thee een stuk lager dan in bijvoorbeeld zwarte thee en groene thee. Ter vergelijking hieronder enkele voorbeelden:

Filterkoffie: 88 milligram per kop (125 ml)
Espresso: 65 milligram per kopje (50 ml)
Decaf: 3 milligram per kop (125 ml)
Zwarte thee: 38 milligram per kop (125 ml)
Groene thee: 19 milligram per kop (125 ml)
Witte thee: 10 milligram per kop (125 ml)
Cola: 18 milligram per glas (180 ml)
IJsthee: 16 milligram per glas (180 ml)
Energiedrank 75 milligram per blikje (250 ml)
 

LuckyBasterd

Volle Baard
Lapland?
Husky Safari?
Dat IS de Cowboy Coffee, die ik noemde @LuckyBasterd ;)

jaaahhhhh!!!

Ik wil terug... Zo'n vakantie waar je met de hondenslee door de natuur gaat en denkt... ik ben thuis.......
(zo vreemd, beetje eng gevoel.. maar o zo fijn!!)
[DOUBLEPOST=1572530826][/DOUBLEPOST]Ach, als de koffie alles is.... en je drinkt het met mate... dan kom je een heel eind...
Goed er zijn veel dingen waar TE voor staat die niet goed voor je zijn...
Ik heb tot op de dag van vandaag nog nooit gerookt, of laat staan drugs gebruikt buiten de koffie en een alcoholische versnapering.
Een jongo... of joint... of rakker draaien dat deed ik wel regelmatig maar meer omdat het leuk was om te doen...

Nee... gewoon een lekker bakkie zwarte bagger, het zwarte goud of bakkie troost... tja die gaat er bijna altijd wel in...
Maar dan niet van die slappe toelie, of met veel melk of iets.. gewoon.. niet te moeilijk..
Een goed gezette DE koffie laten we dan ook niet snel staan!!
 

Hartenheer

Zware baard
Zal ik maar weer even de Professor uithangen om de baardman te beschermen?

Inplaats van koffie thee gaan drinken is niet raadzaam @Nib85 :(
In thee zit theïne, een alkalide verwant aan cafeïne en even schadelijk en met dezelfde werking. Daarnaast zit er in thee een hoge dosis fluoride en ook nog eens theelood.
Theelood is dat olie-achtige laagje, dat bovenop pleegt te drijven. Omdat men vroeger dacht, dat dit te neutraliseren was met melk is in het Britse Keizerrijk en alle ooit daartoe behorende gebieden, zoals India, Austalië, etc. het drinken van melkthee een gebruik geworden.

Het staat wetenschappelijk vast, dat thee meer negatieve effecten op het menselijk lichaam heeft dan koffie.;)

Klopt helemaal
Je was me voor @ProfessorMelchior
 

Nib85

Volle Baard
Allemaal leuk en aardig, maar het feit blijft wel dat ik veel beter slaap en ik een stuk minder last van de bekende cafeïnerush en bijbehorende “crash” heb sinds ik mijn koffieinname van ongeveer 8-10 (relatief sterke) koppen naar maximaal een kopje of 5 heb verlaagd.
Voorheen dronk ik ‘s avonds (na het eten) nog rustig 3 koppen koffie.
Nu maar 1 of vaak zelfs niet (en dan ipv koffie grote koppen thee dus 2-3 per avond).

Als je dat omrekent met de tabellen van @TMG1961 (of die van het Voedingscentrum die iets anders zijn) komt mijn cafeïne inname aanzienlijk lager uit...
 
Banner image
Top