L

LeatherBeardEd

Guest
Klopt @LeatherBeardEd , maar dat dan weer als reden, dat de druk van de rijwind het vocht door het membraam perst.

In den goeden ouden tijd, jongelingen, droegen de menschen kleeding, die zij hadden beschmeerd en geïmpregneerd met een mengsel van den was van bijen en gekookte lijnzaadolie. Deze soort kledingstukken werden gedragen door den vissersmannen, den houtkappers, walvischvaarders en turfstekers en heette "oliegoed". Hieruit stamt dan ook nog immer de "Tin Pants" van den bewoners van de Vereenigde Staaten der Noord Amerika's en de "wax coats", die de eilandbewoners van Brittanië gaarne dragen.
Laat het dus ene les voor u zijn, dat niet alle nieuwerwetse uitvindingen tot een verbeetering leiden, zoals @Laurent1965 jullie reeds meldde.

Dank voor de uitleg, Uwe Professor. Laten we het dus maar bij de koeienhuiden houden in plaats van bij die nieuwigheden.
 

Joep

Zware baard
Bedankt @Gunter voor je verslag van je ervaring met je nieuwe IR tot nu toe. Daar heb ik inderdaad geen klap aan. :D Maar het is wel goed om te lezen dat jij er zo blij mee bent. Ze zijn erg mooi en ik vind de kleur keuze ook top. Ik ben zeker in overweging om ook die kleur te nemen, ALS ik ze koop.
dus er is maar één oplossing: er zit niets anders op, dan ze beiden aan te schaffen.
Daar ben ik ook bang voor :(
Het is ook niet helemaal waar wat ik steeds zeg, dat mijn vrouw me tegenhoud, dat is deels ook een excuus van mij, omdat ik niet weet wat ik wil. Als ik het zo hoor dan vraag ik me af of het wel wat voor mij is, als die schoenen zo hard en stug zijn. Krijg je dan geen pijn aan je voeten? Of enorm vermoeide voeten? Ik kan natuurlijk een keer naar de bekende winkel in de hoofdstad gaan om te passen, maar ook daar kan ik ze als ik gek doe hoogstens een half uur uitproberen en dan weet je nog niet veel. Ik denk dat je pas na een aantal dagen gaat ervaren of de schoen iets is voor jouw (mijn) voeten.
De Moc Toes met wedge zool zijn ook nog een overweging, maar als Prof nu gaat zeggen dat zijn voeten daar meer vermoeid in worden, dan slaat de twijfel direct weer toe.

Dat Gore-tex verhaal, daar ben ik gewoon ingestonken ja, letterlijk en figuurlijk :D Ach dat gebeurt iedereen zo af en toe. De schoenen zijn ook niet slecht hoor. Ze zitten goed en lopen lekker.
[DOUBLEPOST=1571509753][/DOUBLEPOST]Oh ja, vergeet ik bijna. Redenen om ze wel aan te schaffen die zijn er natuurlijk ook. Ik ben gek op spullen die "onslijtbaar" zijn. De degelijkheid van de RW spreekt mij enorm aan. Ik koop altijd al schoenen boven de 100 euro en aan de rest van mijn kleding besteed ik weinig geld, gewoon omdat je je voeten goed moet verzorgen. Ik ben alleen altijd teleur gesteld als na 2 a 3 jaar de schoenen toch al weer op zijn. Een paar schoenen voor 10 tot 15 jaar levensduur aanschaffen lijkt me geweldig. En ik vind ze ook erg mooi. Ik denk dat ik de IR toch mooier vind dan de Moc Toes als ik eerlijk ben.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zo vreselijk hard en stug is het schoeisel van Red Wing nou ook weer niet, maar tegenwoordig is men gewoon gewend om direct weg te wandelen in de stappertjes van uiterst dun materiaal.
Vroeger moesten alle schoenen een tijdje ingelopen worden.

Met meer vermoeide voeten bedoel ik, dat ik persoonlijk het liefst met blote voeten op de grond sta en ik gewoon niet zo enthousiast van gympies ben. Trouwens met een dagje staan bedoel ik een kleine 14 uur.

Gesproken over onverslijtbare boots:

Dit paar Grenson's heb ik aangeschaft in 1986 (33 jaar geleden) voor 300 guldens en heb ze ondertussen 4 keer laten "lappen" voor zo'n €150,00 bij elkaar. "Lappen" is een methode, waarbij de schoenhersteller er een nieuwe lederen zool opzet door deze handmatig te naaien gebruik makend van de originele gaten. Bij machinaal stikken kunnen er meerdere perforaties ontstaan.

Grenson is een gerenommeerde Britse schoenen-producent sinds 1866 en dit model was hun eerste en pas in de jaren '90 van de vorige eeuw zijn er andere modellen bijgekomen.
Dit model produceren ze nog steeds en heet dan ook No.1 en kost momenteel €532,00.

Voor de fans van de Britse misdaad-serie Peaky Blinders leuk om te weten, dat de acteurs op de Grenson's rondtrippelen.

image.jpeg
 

Joep

Zware baard
Bedankt @Gunter voor je verslag van je ervaring met je nieuwe IR tot nu toe. Daar heb ik inderdaad geen klap aan.
Daar kan ik nou de hele nacht over in zitten hè, soms zeg ik van die stomme dingen :confused: Natuurlijk heb ik daar wel wat aan, je beschrijft een mooie vergelijking met schoenen die ik zelf ook al heb en ik vind het erg leuk dat je je ervaringen deelt hier op het forum. (Y)
maar tegenwoordig is men gewoon gewend om direct weg te wandelen in de stappertjes van uiterst dun materiaal.
Een beetje inlopen schuw ik niet, zeker niet als dat op de "lange" duur een betere schoen oplevert.
Dit paar Grenson's...
In gedachten zie ik @LeatherBeardEd hier zo mee lopen, of zit ik er dan naast?
 
L

LeatherBeardEd

Guest
Daar kan ik nou de hele nacht over in zitten hè, soms zeg ik van die stomme dingen :confused: Natuurlijk heb ik daar wel wat aan, je beschrijft een mooie vergelijking met schoenen die ik zelf ook al heb en ik vind het erg leuk dat je je ervaringen deelt hier op het forum. (Y)

Een beetje inlopen schuw ik niet, zeker niet als dat op de "lange" duur een betere schoen oplevert.

In gedachten zie ik @LeatherBeardEd hier zo mee lopen, of zit ik er dan naast?
Dat zou zomaar kunnen Joep :)
[DOUBLEPOST=1571567420][/DOUBLEPOST]
Is @LeatherBeardEd dan toch een lid van de Shelby Clan? :confused::eek:

Bekijk bijlage 13532

Nee, dit is toch minder mijn stijl ;)
 

Gunter

Baard
Daar kan ik nou de hele nacht over in zitten hè, soms zeg ik van die stomme dingen :confused: Natuurlijk heb ik daar wel wat aan, je beschrijft een mooie vergelijking met schoenen die ik zelf ook al heb en ik vind het erg leuk dat je je ervaringen deelt hier op het forum. (Y)

ha, alles ok! (Y)
Ik gaf hem zelf al voor, en niks stoms aan. Ik heb in ieder geval heerlijk geslapen vannacht, en nergens overin gezeten.
Nou ja, behalve dan dat ik gisteren bij het EK baanwielrennen was, en dat de puntenkoers voor de heren zo spannend was dat het lang duurde voordat mijn adrenaline gedaald was, maar toen ik eenmaal sliep....
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Inderdaad @Yainderidoo nog maar eentje dan.

De Winckle Picker Anckle Boots, het iconische Rock'n'Roll-schoeisel van de Fifties, alhoewel de Beatles en Kinks ze in de jaren '60 ook droegen.

Dit paar ooit aangeschaft in London in de jaren '70 en heel veel meters op gesleten!
Deze puntschoenen hebben me ook ooit eens het leven gered, tijdens opnames van de Britse speelfilm Quadrophenia, maar dat is een verhaal voor een geheel ander topic.;)

image.jpeg
 
Ik ben op zoek naar een paar nieuwe geklede schoenen. Ik heb ooit 2 paar bij de Suitsupply gekocht maar daar krijg ik altijd enorme blaren van op mn hak. Hebben jullie tips voor me? Voor het voorkomen van een blaar of evt een paar nieuwe schoenen?

Sent from my Galaxy S8+ using Tapatalk
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Wat versta je onder geklede schoenen en in welke kleur?
Bruine schoenen kunnen echt niet bij een zwart of antraciet-kleurig kostuum.
Zwarte schoenen niet bij een bruine of camel-kleurige broek.
Italiaanse schoenen zijn gammel en passen de Noord-Europeanen niet. Veel te smal, dus blaren.
Over schoenen geproduceerd in Azië gaan we het niet eens hebben.

Blaren onstaan door een constante frictie tussen de voet en de binnenzijde van de schoen, dus schoenen moeten passen.
Een lederen schoen kun je naar de buitenzijde uitlopen, een kunststof schoen nooit.
Uitlopen in de lengte bestaat niet, al zullen ze dat in een winkel beweren.
Hielslip zorgt voor blaren, "heelpinch" (vlak boven het hielgedeelte buigt het leer naar binnen) zorgt voor ontstoken Achilles-pezen, te lage neuzen zorgt voor pijnlijke teennagels en ingroei ervan en een te hoog "board" zorgt voor pijnlijke enkelknokkels.

Er is eigenlijk maar één manier om erachter te komen: passen, in de winkel wandelen en geconcentreerd voelen en altijd maar één paar tegelijk aanschaffen.
De prijs zegt niets over het draagcomfort, maar alles over duurzaamheid.
 
Dat is in elk geval al een heel informatief antwoord. Ik heb maatje 42,5 en mijn voeten zijn smal dus ik kom nog aardig weg in de Italiaanse schoentjes. Als ze maar lekker zitten. Vaak lijkt het in de winkel wel prima maar zodra je ze een hele dag aan hebt en er een krappe kilometer op hebt gelopen dan wil ik ze toch altijd heel graag weer uit.

Ik draag meestal donkerblauw, antraciet of zwarte pantalons en was in de veronderstelling dat cognacbruin overal bij past. Had ik dat dus even mis.

Sent from my Galaxy S8+ using Tapatalk
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dat had je inderdaad mis. :D:p:D

Ik heb zelf ook maat 42,5, wat vrij irritant is in Nederland, aangezien er hier geen halve maten gevoerd worden. In de rest van de wereld is het normaal.
En ook ik heb een smalle voet en ook hierbij kun je in andere landen kiezen tussen een smalle, brede of extra brede leest.
In Nederland gaan ze voor de grootste gemene deler van consumptie-schoenen.
Een goed item voor het Grote Frustratie Topic.;)

Bij schoeisel tot €50,00 moet je gewoon geluk hebben. Boven die prijsklasse moet je echt goed gaan kijken hoe de schoenen gemaakt zijn om teleurstelling te voorkomen.

En dan komt hier weer één van de spaarzame tips der Professor::rolleyes:

het navolgende werkt alleen bij echt lederen schoenen, maar mochten de stappers nou net niet lekker zitten of een beetje knellen, dan kun je de schoenen onderdompelen in lauwwarm water, waar een flinke scheut brandspiritus is toegevoegd. Een kwartiertje laten inweken, dikke sokken aan en een uur gaan wandelen. Mochten de schoenen bij thuiskomst niet geheel droog zijn, dan kranten erin proppen en op een droge dweil zetten (of aanhouden, maar dan verweken je voeten:p).

Er bestaat nog een mogelijkheid, die normalitair wordt gebruikt door boekbinders, die soepel leer willen hebben en schoenlappers, die verhard lederen schoenen herstellen. Deze personen weken het leer een nacht in een emmer urine, spoelen daarna met lauwwarm water en kneden het leer. Minder smakelijk dan bovenstaande methode, maar goed werkend.
Leer wordt gelooid in bassins met geiten-pis, maar dat hebben de meeste mensen thuis niet voorradig, dus zul je zelf een emmer moeten vullen.:cool:
 

Nib85

Volle Baard
Ik draag meestal donkerblauw, antraciet of zwarte pantalons en was in de veronderstelling dat cognacbruin overal bij past. Had ik dat dus even mis.

Bij antraciet of zwart altijd zwarte schoenen.
Of witte sneakers, maar dat is niet echt gekleed...(en moet bij je persoon en werk passen)

Bij donkerblauw zie je vaak cognacbruine schoenen.
Zelf vind ik dit altijd ”de autoverkoper-look”.
Ook hierbij geef ik voorkeur aan zwarte schoenen (gewoon “nette” schoenen, oxfords ofzo).

*Kleine kanttekening:
Ik draag alleen een pak als het niet anders kan, maar dan bij voorkeur nog geen “strak” en zakelijk pak.
[DOUBLEPOST=1571685613][/DOUBLEPOST]En nu ik toch lekker mijn mening aan het geven ben (waar niemand zich vooral wat van aan moet trekken) en het een beetje ontopic te houden.
Chelsea boots onder een pak... :confused:
(Sowieso Chelsea boots in het algemeen kunnen maar vrij weinig mannen stijlvol rocken vind ik. Al zijn dit wel verrassend vaak eigenzinnige mannen die doen wat ze zelf willen...zoals bijvoorbeeld een baard laten groeien.)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Geheel mee eens en smakelijk gelachen om de term "autoverkopers-look".:D
Nog even een nylon overhemd met okselvochtplekken erbij denken en het eeuwige geruite colbertje en het afgrijzen slaat toe.:eek:

Chelsea boots zijn een vreemd verschijnsel. Ooit als nieuwigheid geproduceerd toen het elastiek in de mode kwam.
De Australische Blundstone is er iconisch mee geworden.

image.jpeg
 

Nib85

Volle Baard
Mbt de Chelsea boots:
Mijn familie is nogal van de paarden (naast de baard ben ik ook hierin uitzondering, geef mij maar meer PK’s) en zodoende kwam ik nogal veel op stal.
Paardenmensen dragen verrassend vaak “Johdpurs”, die sprekend op Chelsea boots lijken. En veel van die paardenmensen vond ik destijds niet erg sympathiek...
Waarschijnlijk vind ik Chelsea boots daarom niet mooi.

(Ik zou bijna zeggen dat ik onverwerkte trauma’s heb... ;) )
 

Laurent1965

Zware baard
Mbt de Chelsea boots:
Mijn familie is nogal van de paarden (naast de baard ben ik ook hierin uitzondering, geef mij maar meer PK’s) en zodoende kwam ik nogal veel op stal.
Paardenmensen dragen verrassend vaak “Johdpurs”, die sprekend op Chelsea boots lijken. En veel van die paardenmensen vond ik destijds niet erg sympathiek...
Waarschijnlijk vind ik Chelsea boots daarom niet mooi.

(Ik zou bijna zeggen dat ik onverwerkte trauma’s heb... ;) )
Wij hadden vroeger paarden, MOEST als kind ook gaan paardrijden..
ik vond het vreselijk, had er totaal niets mee.
Mijn oudere broers waren heel goed, zowat om de andere week was ergens een concours.., allemaal zo'n k**karakter.
Liep daar met 10 jaar al rond met van die laarzen, omdat het moest!
Tot zo'n knol mij eens gebeten heeft in mijn schouder, die voelde het zeker aan dat ik hem totaal niet moest, meteen ermee gekapt.
Heb sindsdien ook niet veel op met laarzen.
Jeugdtrauma's inderdaad!
 
Banner image
Top