Olav1975

Volle Baard
Vraagje over dit soort boots....
Ik heb schoenen/boots nodig met een erg stevige neus vanwege artrose in mijn teen. Hebben deze modellen dat?
Dat scheelt me een ritje naar de schoenwinkel om te testen ;-)
 

tijn

Zware baard
Vraagje over dit soort boots....
Ik heb schoenen/boots nodig met een erg stevige neus vanwege artrose in mijn teen. Hebben deze modellen dat?
Dat scheelt me een ritje naar de schoenwinkel om te testen ;-)
Goeie vraag. Ik moet je eerlijk bekennen dat op het moment bij mij de neuxen idd nog goed stevig zijn. Maar ik heb ze nog niet zo lang dus ik weet niet hoe de neuzen in de toekomst zullen zijn en hoe stevig de neuzen voor jou moeten zijn.
 

Daaf

Baard
Vraagje over dit soort boots....
Ik heb schoenen/boots nodig met een erg stevige neus vanwege artrose in mijn teen. Hebben deze modellen dat?
Dat scheelt me een ritje naar de schoenwinkel om te testen ;-)

Naar mijn mening zijn het stevige neuzen. De dubbele laag leer (bij de Iron Rangers) zorgt voor een stevigere neus dan bij al mijn andere schoenen. Ook gezien het bestaansrecht van de Iron Rangers, mijnwerkers die ze in een ver verleden tijdens het werken dragen, geeft aan dat ze steviger zijn dan de gemiddelde schoen.
Maar is dat voldoende voor jou, of maakt dit ze zoals jij zegt "erg stevige boots"? Dat durf ik gezien de artrose niet te zeggen. Hij zijn geen schoenen met een hardplastic kap in de neus verwerkt. Als iemand op mijn tenen zou gaan staan, buigt mijn schoen zover in dat ik dat wel zou voelen.

Is er een manier om het te testen zodat ik je een beter antwoord kan geven?
 

Olav1975

Volle Baard
Lastig om uit te leggen wat ik bedoel ;-)
Het gaat er om dat de zool van de schoen niet teveel meebuigt bij het afrollen van de voet. De neus, inclusief zool moet dus niet makkelijk om te buigen zijn zoals bij een sneaker.

Zaterdag voor schoenen gaan kijken, maar alle ecco's en bijna alle clark's schoenen bijvoorbeeld zijn veel te flexibel
 

Daaf

Baard
Ik snap denk ik wat je bedoeld.

Bij Red Wing hebben ze verschillende zolen. Ik heb alleen ervaring met de standaard zool van een Iron Ranger (en een beetje met de witte Moc Toe zool die bij de special edition van Tijn eronder zit, voor mijn gevoel zijn die ook stevig qua buigen, en wel zacht qua demping. Ik weet de naam niet van dit type zool). De IR's buigen bij mij niet zo makkelijk als bij een sneaker, verre van. Het zijn stevige zolen. Red Wing noemt ze: Vibram 430 mini-lug sole

Ik kan zo 1,2,3 nergens iets vinden over de stevigheid, maar je krijgt veel hits als je op bovenstaande term zoekt. Misschien vind je andere ervaringen en mensen met meer kennis van zolen als dat ik heb.
 

tijn

Zware baard
Ja sorry dat ik een beetje laat ben. Maar het kan maar eens druk zijn zo hahaha. Ik kan over mijn Rangers zeggen dat ze idd lekker stevig zijn en dat de zool die er onder zit voor mij heerlijk zijn. Niet te hard maar ook zeker niet zacht. Maar of dat voor jou goed is weet ik niet. Mischien zou je bij een Red Wing store langs gaan en het daar vragen. Ben er van overtuigd dat de mensen daar vakbekwaam genoeg zijn om jou dat te vertellen. Mocht er geen shop in de buurt zijn dan kun je ze natuurlijk via een e mail om uitleg vragen. Sucses @Boof72
 

Ontw3rper

Baard
Zaterdag bij een schoenmaker informatie gaan vragen en gelijk maar achtergelaten. Was een Redwing liefhebben zowel in dragen als repareren. Ze gaan ze een goed schoonmaken om alle lagen eraf te halen en ook gelijk nieuwe zolen eronder. Kunnen ze er weer tegen
 

tijn

Zware baard
Zaterdag bij een schoenmaker informatie gaan vragen en gelijk maar achtergelaten. Was een Redwing liefhebben zowel in dragen als repareren. Ze gaan ze een goed schoonmaken om alle lagen eraf te halen en ook gelijk nieuwe zolen eronder. Kunnen ze er weer tegen
Krijg je weer nieuwe schoenen, alleen zijn ze al ingelopen;)
 

Daaf

Baard
Zaterdag bij een schoenmaker informatie gaan vragen en gelijk maar achtergelaten. Was een Redwing liefhebben zowel in dragen als repareren. Ze gaan ze een goed schoonmaken om alle lagen eraf te halen en ook gelijk nieuwe zolen eronder. Kunnen ze er weer tegen

En, zijn ze al klaar en heb je ze opgehaald?
 

Ontw3rper

Baard
sdfRW 2943 Havaster Amber Harnass01.jpeg RW 2943 Havaster Amber Harnass02.jpeg RW 2943 Havaster Amber Harnass03.jpeg
[DOUBLEPOST=1652446667][/DOUBLEPOST]Zojuist mijn RW Havster Ambers weer opgehaald met nieuw zool. Heb de 'tussen' foto's gezien met het process en is helemaal terug gegaan naar de laag/laatste laag om van daaruit weer op te bouwen. Geen stiksels meer door de zool, deze zitten nu in het extra stuk leer van 5mm wat toegevoegd is. Kreeg de schoenen ook niet meer gepoestst, plakkerig door de laag op laag van 5jaar dragen. Dus een flinke poetsbeurt gehad maar ook de schoenmaker kreeg deze niet helemaal schoon. Tip is dus om deze om de 3-4 maanden echt grondig schoon te maken met Saddle Soap, deze is grondiger dan de RW cleaner. Daarna weer een mink-based poets erop te zetten. Dat voorkomt dat het leer dus echt donkerder wordt.

@Daaf @tijn
 

tijn

Zware baard
sdfBekijk bijlage 21906 Bekijk bijlage 21907 Bekijk bijlage 21908
[DOUBLEPOST=1652446667][/DOUBLEPOST]Zojuist mijn RW Havster Ambers weer opgehaald met nieuw zool. Heb de 'tussen' foto's gezien met het process en is helemaal terug gegaan naar de laag/laatste laag om van daaruit weer op te bouwen. Geen stiksels meer door de zool, deze zitten nu in het extra stuk leer van 5mm wat toegevoegd is. Kreeg de schoenen ook niet meer gepoestst, plakkerig door de laag op laag van 5jaar dragen. Dus een flinke poetsbeurt gehad maar ook de schoenmaker kreeg deze niet helemaal schoon. Tip is dus om deze om de 3-4 maanden echt grondig schoon te maken met Saddle Soap, deze is grondiger dan de RW cleaner. Daarna weer een mink-based poets erop te zetten. Dat voorkomt dat het leer dus echt donkerder wordt.

@Daaf @tijn
Zooooo maar die zien er weer stoer uit. Mooi met die grove zool, super
 

Daaf

Baard
Kreeg de schoenen ook niet meer gepoestst, plakkerig door de laag op laag van 5jaar dragen. Dus een flinke poetsbeurt gehad maar ook de schoenmaker kreeg deze niet helemaal schoon. Tip is dus om deze om de 3-4 maanden echt grondig schoon te maken met Saddle Soap, deze is grondiger dan de RW cleaner. Daarna weer een mink-based poets erop te zetten. Dat voorkomt dat het leer dus echt donkerder wordt.

@Daaf @tijn

Hier mij verdiept in Saddle Soap. Met dank aan youtube zijn er veel filmpjes voorhanden waarbij ook het resultaat duidelijk te zien is. Op basis van jouw tip en de filmpjes saddle soap besteld. Echter is mijn resultaat totaal niet te vergelijken, mijn schoenen zijn nu bijna zo rood/bruin als de amber harness versie. Ik heb dus iets verkeerds gedaan.
Ik vermoed dat de gele versie die ik heb (en als ik mij niet vergis komt dat door de bijenwas die erin zit) het leer donkerder maakt. Maar, in de verschillende filmpjes worden de gele en de witte (van kiwi) door elkaar gebruikt. Verder heb ik alles geprobeerd zo te doen als in de filmpjes.
Ook het gedrag van het leer na de saddle soap behandeling is anders, het leer voelt vettig en de leather creams wordt niet opgeslurpt.

Ik moet mij er nog een keer in verdiepen. Kleine waarschuwing dus van mijn kant, het resultaat kan ook donkerdere schoenen zijn.

@Ontw3rper Krijg je volgens de schoenmaker de mink-based poets er met een volgende behandeling weer volledig af, of zorgt dit er ook voor dat geleidelijk het leer donkerder wordt? (wat overigens met alle middelen is volgens mij, alleen bij het ene product gaat het sneller dan bij het andere).

 

Ontw3rper

Baard
Oh no @Daaf . Ik ben even kwijt of jij jouw coppers hebt schoongemaakt. Coppers ga ik dus nog even over nadenken.. Qua poets gebruik ik de RW mink natural voor de Harvasters, maakt donderkerder RW cream op mijn coppers, kleurloos.

Harvester was moeilijk om terug te zetten naar originele kleur maar die waren ook te lang niet schoongemaakt.
 

tijn

Zware baard
Hier mij verdiept in Saddle Soap. Met dank aan youtube zijn er veel filmpjes voorhanden waarbij ook het resultaat duidelijk te zien is. Op basis van jouw tip en de filmpjes saddle soap besteld. Echter is mijn resultaat totaal niet te vergelijken, mijn schoenen zijn nu bijna zo rood/bruin als de amber harness versie. Ik heb dus iets verkeerds gedaan.
Ik vermoed dat de gele versie die ik heb (en als ik mij niet vergis komt dat door de bijenwas die erin zit) het leer donkerder maakt. Maar, in de verschillende filmpjes worden de gele en de witte (van kiwi) door elkaar gebruikt. Verder heb ik alles geprobeerd zo te doen als in de filmpjes.
Ook het gedrag van het leer na de saddle soap behandeling is anders, het leer voelt vettig en de leather creams wordt niet opgeslurpt.

Ik moet mij er nog een keer in verdiepen. Kleine waarschuwing dus van mijn kant, het resultaat kan ook donkerdere schoenen zijn.

@Ontw3rper Krijg je volgens de schoenmaker de mink-based poets er met een volgende behandeling weer volledig af, of zorgt dit er ook voor dat geleidelijk het leer donkerder wordt? (wat overigens met alle middelen is volgens mij, alleen bij het ene product gaat het sneller dan bij het andere).

Oepsssss, ik hoop dat de stappers weer worden zoals jij wilt.
 
Banner image
Top