Ontw3rper

Baard
IMG-20220320-113539-01.jpg

*Mijn Iron Rangers Copper Rough & Tough, 5 jaar oud, altijd met leathercream behandeld. Je ziet de natuurlijke verkleuring op somige plekken. Dit is na een week klussen en door het droge bos banjeren met de hond. Vandaag krijgen ze hun verdiende TLC.

Ik heb nog een laatste tip voor je. Ik herken jouw "probleem" met de korte veters, en de druk op de bovenkant van de voet. Dit is mijn oplossing daarvoor, het bovenste rijgoog niet gebruiken.

Dit had voor mij 2 voordelen:
1. Je veters worden langer, makkelijker strikken
2. je scheen krijgt meer ruimte om te bewegen, dus de voorwaartse beweging op het moment dat je voet bij het lopen onder je door gaat, en de hoek maakt vlak voordat je afzet. Door meer bewegingsruimte, komt er minder druk op de knik van de schoen, dus waar de voet over gaat in de schacht.

Ook hier weer een waarschuwing. Je voet mag nooit wippen in de schoen, zeker de hiel niet. Wrijving zorgt tenslotte voor blaren en ander ongemak.

Het proberen waard, wat ik doe is de veter op de voet bij het aandoen strak aantrekken, en de schacht iets losser en dan een strik. Dit voorkomt dat mijn schoen te los zit, en zorgt ervoor dat nadat ik een paar stappen zet (en de veters iets verschuiven) heb gezet, de schoen als een maatschoen zit.

Okay, nog een tip. De Moc Toe is qua draagcomfort een andere schoen dan de Iron Ranger. Voor mij zijn de grootste verschillen de voorvoet. Die is smaller bij de Moc Toe, ik heb meer bewegingsvrijheid bij de Iron Ranger, mijn tenen worden niet tegen elkaar gedrukt. Naast dat ik na een dag dragen geen druk voel aan de buitenkant van mijn voet en mijn kleine teen, is het ook anatomisch beter voor je voet om deze ruimte te hebben. Daarnaast zit de rand van de schacht van de Moc Toe smaller, en zit er een randje die bij mij op mijn achillespees druk. Ook daar krijg ik na een volle dag last van.
Maar, dit heeft puur te maken met de anatomie van mijn voeten en onderbenen. Dit hoeft voor jou niet zo te zijn. Mijn boodschap is dus dat je kritisch moet zijn met passen, hoe mooi ze ook zijn.
Ik draag ze overigens wel hoor, maar niet de hele dag en ook niet als ik veel moet lopen.

@Daaf hoe onderhoud jij jouw boots. Mijn harvester zijn na 5 jaar gaar. Tweede paar ernaast idem rough en touch maar zoekende naar het juiste product zonder de deze donkerder te maken. Cheers
 

Daaf

Baard
@Daaf hoe onderhoud jij jouw boots. Mijn harvester zijn na 5 jaar gaar. Tweede paar ernaast idem rough en touch maar zoekende naar het juiste product zonder de deze donkerder te maken. Cheers

Voor mijn gevoel niks bijzonders.
Ik gebruik altijd en alleen de leather cream van Red Wing zelf (glazen potje) voor de Copper R&T's. Ik heb er nog nooit iets anders op gesmeerd.
Eerst smeerde ik er af en toe wat op, na een bericht van de Professor ergens in dit topic ben ik dat vaker gaan doen. En sinds dat bericht ook eerst (indien nodig) het grove vuil met een borstel eraf, altijd een natte doek eroverheen (veters er ook uit, ook de hoekjes bij de lip waar zich stof ophoopt schoon), een nachtje laten drogen van de natte doek en dan de leather cream. Die breng ik met mijn vingers aan, daar heb ik geen doek of borstel voor.
Het is afhankelijk van waar ik de boots aan heb blootgesteld, hoe vaak ik ze weer in smeer. Maar dat kan ieder weekend zijn. Ik probeer een beetje aan te voelen waar ze behoefte aan hebben. En eigenlijk laat ik de schoen rechts op de foto niet zover komen voordat ik ga smeren.

Dit zijn niet mijn foto's, maar de bovenste geeft wel goed aan het verschil tussen voor en na de behandeling.
41hm4gspk6f71.jpg


Red_Wing_Leather_Cream.jpg
 

tijn

Zware baard
Voor mijn gevoel niks bijzonders.
Ik gebruik altijd en alleen de leather cream van Red Wing zelf (glazen potje) voor de Copper R&T's. Ik heb er nog nooit iets anders op gesmeerd.
Eerst smeerde ik er af en toe wat op, na een bericht van de Professor ergens in dit topic ben ik dat vaker gaan doen. En sinds dat bericht ook eerst (indien nodig) het grove vuil met een borstel eraf, altijd een natte doek eroverheen (veters er ook uit, ook de hoekjes bij de lip waar zich stof ophoopt schoon), een nachtje laten drogen van de natte doek en dan de leather cream. Die breng ik met mijn vingers aan, daar heb ik geen doek of borstel voor.
Het is afhankelijk van waar ik de boots aan heb blootgesteld, hoe vaak ik ze weer in smeer. Maar dat kan ieder weekend zijn. Ik probeer een beetje aan te voelen waar ze behoefte aan hebben. En eigenlijk laat ik de schoen rechts op de foto niet zover komen voordat ik ga smeren.

Dit zijn niet mijn foto's, maar de bovenste geeft wel goed aan het verschil tussen voor en na de behandeling.
41hm4gspk6f71.jpg


Red_Wing_Leather_Cream.jpg
Ha en zo blijven onze geliefde stappers mooi hahahaha
 

Ontw3rper

Baard
Voor mijn gevoel niks bijzonders.
Ik gebruik altijd en alleen de leather cream van Red Wing zelf (glazen potje) voor de Copper R&T's. Ik heb er nog nooit iets anders op gesmeerd.
Eerst smeerde ik er af en toe wat op, na een bericht van de Professor ergens in dit topic ben ik dat vaker gaan doen. En sinds dat bericht ook eerst (indien nodig) het grove vuil met een borstel eraf, altijd een natte doek eroverheen (veters er ook uit, ook de hoekjes bij de lip waar zich stof ophoopt schoon), een nachtje laten drogen van de natte doek en dan de leather cream. Die breng ik met mijn vingers aan, daar heb ik geen doek of borstel voor.
Het is afhankelijk van waar ik de boots aan heb blootgesteld, hoe vaak ik ze weer in smeer. Maar dat kan ieder weekend zijn. Ik probeer een beetje aan te voelen waar ze behoefte aan hebben. En eigenlijk laat ik de schoen rechts op de foto niet zover komen voordat ik ga smeren.

Dit zijn niet mijn foto's, maar de bovenste geeft wel goed aan het verschil tussen voor en na de behandeling.
41hm4gspk6f71.jpg


Red_Wing_Leather_Cream.jpg
Meer smeren dus. Merk dat ik wat mini barstjes krijg tussen de neus en tong. Thanks!
 

Daaf

Baard
Daar lijkt het wel op. De plek die je beschrijft krijgt van mij tussendoor een extra lik cream. Door het buigen pers je volgens mij sneller de vetten op die plek eruit. Na een behandeling is dat bij mij de eerste plek die lichter wordt.
 

tijn

Zware baard
Wat een heerlijke schoenen zijn de Red Wings. Het duurde een week of 2 voor zr lekker gingen zitten maar nu echt top. Nou heb ik gister alleen een buitje tegen/hagel/sneeuw gepakt en nu zitten er vlekken in de schoenen:(. Gaan deze er nog uit in verloop van de tijd? Of moet ik ze behandelen met een olie( dan verkleuren ze maar de origenele kleur komt dan na verloop van tijd weer terug toch?) Vind het wel zonde eigenlijk.
 

Daaf

Baard
Volgens mij een kwestie van drogen (en dan niet bij de verwarming).
Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen. Ik draag ze ook in regen/sneeuw en dan zijn worden ze nat. Afgelopen week zelfs op het strand, waarbij ik niet door het water loop maar het zand als het eb was toch nog zout water bevat. Altijd rustig laten drogen en na verloop van tijd weer cream erop. Ik denk dat het vanzelf weer goedkomt.

Ik wil dat mijn schoenen mij altijd dragen, en een verhaal vertellen. Ik ben er dus niet zo voorzichtig mee. Ook niet roekeloos overigens. Dus ze hebben wat beschadigingen, ook een vlekje (waar het leer buigt), maar dat maakt ze juist uniek en mijn schoenen.
Ik heb wel één paar (de zwarte glimmende) die ik alleen voor net gebruik en netjes probeer te houden. Daar gaat bovenstaand dus niet voor op.Die draag ik niet in mijn dagelijks gebruik, alleen bij evenementen waar ik netter voor de dag wilt komen en ik weet dat ik ze onder normale omstandigheden niet beschadig.
 
Laatst bewerkt:

tijn

Zware baard
Volgens mij een kwestie van drogen (en dan niet bij de verwarming).
Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen. Ik draag ze ook in regen/sneeuw en dan zijn worden ze nat. Afgelopen week zelfs op het strand, waarbij ik niet door het water loop maar het zand als het eb was toch nog zout water bevat. Altijd rustig laten drogen en na verloop van tijd weer cream erop. Ik denk dat het vanzelf weer goedkomt.

Ik wil dat mijn schoenen mij altijd dragen, en een verhaal vertellen. Ik ben er dus niet zo voorzichtig mee. Ook niet roekeloos overigens. Dus ze hebben wat beschadigingen, ook een vlekje (waar het leer buigt), maar dat maakt ze juist uniek en mijn schoenen.
Ik heb wel één paar (de zwarte glimmende) die ik alleen voor net gebruik en netjes probeer te houden. Daar gaat bovenstaand dus niet voor op.Die draag ik niet in mijn dagelijks gebruik, alleen bij evenementen waar ik netter voor de dag wilt komen en ik weet dat ik ze onder normale omstandigheden niet beschadig.
Ja ik ben het met je eens dat idd ze er geleefd uit mogen zien. Alleen ik schrok ervan na 1 buitje hahaha.
 

Daaf

Baard
Ik zat nog wel te denken over jouw bericht, ik weet niet hoe de kringen eruit zien (en hoe heftig de bui was), maar eigenlijk kan ik mij niet herinneren ooit dat gezien te hebben bij mijzelf.

Ik hoop dat de Professor het antwoord weet en het met ons wilt delen als hij er tijd voor heeft: Heeft vocht/regen/sneeuw/ meer of minder invloed op door olie/cream verzadigd leer, of maakt dat niet uit?
Lastige vraag om die goed onder woorden te brengen, mijn beredenatie: Als de opslurpcapaciteit door olie/cream zo min mogelijk is (verzadigd leer dus) van het leer, ben je dan beter beschermt tegen vochtkringen?
 

tijn

Zware baard
Ik zat nog wel te denken over jouw bericht, ik weet niet hoe de kringen eruit zien (en hoe heftig de bui was), maar eigenlijk kan ik mij niet herinneren ooit dat gezien te hebben bij mijzelf.

Ik hoop dat de Professor het antwoord weet en het met ons wilt delen als hij er tijd voor heeft: Heeft vocht/regen/sneeuw/ meer of minder invloed op door olie/cream verzadigd leer, of maakt dat niet uit?
Lastige vraag om die goed onder woorden te brengen, mijn beredenatie: Als de opslurpcapaciteit door olie/cream zo min mogelijk is (verzadigd leer dus) van het leer, ben je dan beter beschermt tegen vochtkringen?
Ik dacht dat ik er een foto van had bij gedaan, dus niet hahahaa
 

Bijlagen

  • 20220402_113610.jpg
    20220402_113610.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 9

Daaf

Baard
Zo met de smiley erachter klinkt het als:

...KARAKTERRRRRRRR!

(Y)
(dit was mijn beste piraat imitatie)

En ik deel je mening Fox. :)
 

tijn

Zware baard
haha, nope, die zat er niet bij :D

Ik denk dat dit al met cream weggepoetst wordt.

De mijne na een weekje vertoeven op het strand. :)
IMG-20220402-163159-01-01.jpg
Ja tuurlijk moetten ze er geleefdnuitzien, maar ik was iewat geschokt na 1 buitje regen. Gelukig waar ik woon komt dat niet vaak voor hahaha
 
Banner image
Top