ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
In 1953 door Red Wing geïntroduceerd als "sporting boot"; dus voor de jager op klein wild, de vogelspotter en voor degenen, die zich bezighouden met het sluipen over graslanden om zeldzame plantensoorten te bekijken of met een netje achter vlinders aan plegen te rennen.
Door de kleur van het leer, dat doet denken aan de vacht van de jachthond van het soort Irish Setter werden de boots verkocht door Red Wings nevenmerk met de naam van de genoemde hondensoort.

In de bruine versie bestaan er twee verschillende: de 10877 (die ikzelf bezit en tentoongesteld op de foto) uitgevoerd in de leersoort Oro-iginal met koperen veter-ogen en de 877 in Oro Legacy-leer, dat iets lichter van kleur is, met nikkel-kleurige veter-ogen.
Beiden met Traction Tread wig-zool, waardoor er geen modder in het zoolprofiel achterblijft en zonder aparte hak, waardoor de sluipende sporter achter een tak zou kunnen blijven hangen.

Ze wandelen als soepele wolken aan de voeten, geven veel steun door de 8" schachten, waarvan de lip hoog doorloopt, waardoor men door beekjes kan waden, en zijn uiteraard eindeloos te verzolen.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het bankschroef-effect is er zeker in het begin, maar ook dit verdwijnt, als ze zich naar de voet vormen.

Het verschil van dragen tussen de Moc Toes en Iron Rangers is wel significant.
Moc Toes hebben geen "shank" (stalen middenvoet-steun) in de zool, waardoor ze soepeler lopen, maar de voet bij zeer lang gebruik moe wordt doordat deze kan zakken. De Rangers lopen iets houteriger, maar blijven steun geven en beschermen.
Vergelijk het met het verschil tussen gympen en herenschoenen, maar dan beiden in een extreme uitvoering.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Baardmannen, die in het bezit zijn van lederen boots of er zelfs afhankelijk van zijn (militairen, truckers, kouwboois, enz.) besteden veel zorg aan het onderhoud van hun kostbare schoeisel.
Totaan de jaren '80 van de vorige eeuw was dit gebruikelijk, aangezien men in de meeste gevallen slechts over één of twee paar schoenen beschikte. Op het moment, dat de massa-productie zijn intrede deed raakte het onderhoud in onbruik.
Boots werden niet meer vervaardigd van echt "full grain" leder en de zolen werden ingeruild voor kunststof exemplaren. Het werd verstandiger om boots af te trappen om daarna voor een luttel bedrag een volgend paar aan te schaffen.
Vakbekwame schoenherstellers verdwenen en de Hakkenbar verscheen in het straatbeeld, waar men voor aanzienlijke kosten het schoeisel machinaal en met gebruik van een grote hoeveelheid lijm kan laten oplappen.
Er bestaan echter nog vele Baardmannen, die nog wel in het bezit zijn van stappers, waar enige verzorging voor vereist is om er vele jaren plezier van te beleven.
Hierbij dan in vogelvlucht een korte uiteenzetting over het te ondernemen onderhoud.

Als voorbeeld dienen mijn 8-jarige Red Wing Moc Toe 8890 uitgevoerd in Charcoal Rough & Tough Leather. Een leersoort, dat ge-olied is en waarop geen glimmende toplaag is aangebracht.

image.jpeg

Allereerst de veters verwijderen en de boots borstelen met een paardenharen-borstel om stof en zand te verwijderen.
Met behulp van een tandenborstel de zolen reinigen met een mengsel van warm water, waarin baksoda is opgelost.
Het verdient hierbij de voorkeur om niet de eigen tandenborstel voor te gebruiken, maar een exemplaar van één van de andere huisbewoners.;)

De wasbak of een emmer vullen met lauwwarm water en de buitenzijde van de boots flink wassen met zadelzeep. Zeep afspoelen en herhaal de wasbeurt nogmaals. Wederom de boots afspoelen en afdrogen met een schone doek.
Hierna de boots een etmaal aan de lucht laten drogen.

image.jpeg

Dan het leder stevig masseren tussen duim en wijsvinger, zodat de in het leder aanwezige natuurlijke vetten verspreid worden.
Daarna de boots insmeren met een lederwax van 100% natuurlijke ingrediënten. Toevoegingen zoals siliconen en parafine zijn ongewenst. (Ik vervaardig de lederwax zelf van bijenwas, dubbel gekookte lijnzaad-olie, neatsfoot-olie, jojoba-olie en tocopherol vit.E)
De smeerboel een dag of nacht in het leder laten trekken en de boots kunnen er weer voor een lange periode tegenaan.

Op eigen initiatief nog even de losse lederen binnenzooltjes vernieuwd en de katoenen veters vervangen door lederen exemplaren.
Kláááárrrrrrrrr! :)>

image.jpeg

(Y)(Y)(Y)
 

Gunter

Baard
IMG_20191027_160836-01%20-%20Edited.jpg


these boots are made for....
 

Nib85

Volle Baard
Ik zet sommige van mijn leren schoenen als ik ze langere tijd niet aan heb altijd weg met schoenspanners er in.
Nu vraag ik me af, is dit echt nodig met leren schoenen als ze netjes weggezet zijn of meer voor het gevoel?
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Dat gebruik stamt uit tijden, dat men nog niet in het bezit was van centrale verwarming. Men stookte in de keuken en zitkamer en de rest van de woning was onderhavig aan vocht en kou, waardoor de lederen schoenen hard werden, schimmelden en gingen brokkelen en scheuren.

Het is niet nodig, als de schoenen niet op elkaar gestapeld staan of van leercomposiet of kunststof zijn, maar lederen schoenen, die enige tijd in onbruik zijn zullen enigszins uitdrogen en verharden, waardoor de "kreukels" in de schoenneuzen zich naar de binnenzijde zullen gaan vormen, dus schoenspanners zijn zeker geen overbodige luxe en zelfs raadzaam.

(Y);)(Y)
 
Banner image
Top