Baardkam

tijn

Zware baard
Goedenmorgen allemaal.

Ik volg al een poosje hier van alles op dit mooie forum waar je echt allerlij leuke tips tegenkomt.
Nu had ik een vraagje waar een van jullie vast wel een passend antwoord op weet.
Hoe houd je je houten baardkam schoon.
Na verloop van tijd blijft er door het gebruik van olie en balm altijd wel ''rommel' in zitten.
Een plastic kam zet je in een bakje water, maar hoe doe je dat met een houten kam.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Zelf gebruik ik tissues om de boel na een paar keer gebruik proper te wrijven maar er zijn vermoedelijk veel betere manieren ;)

Idem trouwens met mijn borstels waar na verloop van tijd toch ook wax in komt te zitten.
Die "kam" ik schoon met een andere plastic kam. Aangezien de snorrenwax nogal erg plakt heb ik daar product voor dat eigenlijk dient om de wax uit de snor te halen.

Ben benieuwd hoe de andere baarden op het forum de boel proper maken ;)
 

tijn

Zware baard
Gelukig, ik ben dus niet alleen met dit " probleem" hahaha. Nou ben benieuwd
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Plastic, stalen of hoornen kam: met warm stromend water inzepen, goed schoonmaken met een tandenborstel, uitspoelen, klaar!

Houten kam: dezelfde behandeling en nadat het hout gedroogd is oliëen met bv olijfolie. Hout en leer barsten bij uitdroging, dus moeten ten alle tijden "vet" zijn.

Borstels: zoals @Cowboy aangeeft haren verwijderen met een kam, daarna dezelfde behandeling als de kammen en bij houten borstel het hout oliëen.
 

tijn

Zware baard
Plastic, stalen of hoornen kam: met warm stromend water inzepen, goed schoonmaken met een tandenborstel, uitspoelen, klaar!

Houten kam: dezelfde behandeling en nadat het hout gedroogd is oliëen met bv olijfolie. Hout en leer barsten bij uitdroging, dus moeten ten alle tijden "vet" zijn.

Borstels: zoals @Cowboy aangeeft haren verwijderen met een kam, daarna dezelfde behandeling als de kammen en bij houten borstel het hout oliëen.
Kijk daar heb je wat aan. Altijd fijn dat er een professor in de buurt is
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Zou ik afraden, want gekookte lijnolie laat een residu achter, wat niet storend is bij vloeren, meubels of heften van gereedschap, maar op een kam krijg je dan een soort opgedroogde olieresten, die als schilfers in de baard terecht komen.

Mocht men lijnzaadolie willen gebruiken, verdiep je dan eerst in de verschillende soorten ervan, zoals gekookte lijnzaadolie, dubbel gekookte lijnzaadolie, lijnolie of standolie, geraffineerde lijnzaadolie, verrijkte lijnzaadolie en geblazen lijnzaadolie.
En nu ik dit schrijf bedenk ik me, dat lijnzaadolie eigenlijk helemaal niet zo gezond voor het haar is, maar echt een conserveringsmiddel voor hout en gecorodeerd ijzer.
 
Banner image
Top