ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Pagani Design PD1639 Submariner

Door zeer vele kenners en fanaten van horloges uitgeroepen tot de allerbeste "budget diver" van dit moment, dus na enige overdenkingen heb ik een exemplaar besteld in China, dat na 6 dagen in perfecte conditie vorige week is aangekomen.

Een homage aan de Rolex Submariner Maxi Case met het verschil, dat de Pagini me slechts €65,00 kostte incl. verzending. BTW en invoerkosten waren niet van toepassing, aangezien de Pagani Design Official Store de waarde op het pakket lager had aangegeven.

Een volledig stainless steel horlogekast deels geborsteld en deels glanzend, saffierglas met een goed datumvergrotingsvenster, een keramische bezel met lumen pip, een schroefkroon en aangedreven door een oersterk Seiko NH35A automatisch uurwerk onder een display-achterzijde.

Ik ben er totaal verliefd op geworden en het klokje is niet meer van de pols geweest! De kwaliteit is verbluffend goed en de uurwerk-afwijking is 0 sec. per dag.
Het horloge werd geleverd met een kwalitatief zeer goede metalen schakelband, die ik er direct afgehaald heb, omdat ik er geen liefhebber van ben en ik heb er nu even een NATO-band van www.strps.watch aan bevestigd.
Er kan gekozen worden uit meerdere kleuren, zoals een blauwe Smurf, een groene Hulk en tevens bi-metalen zilver/goud combinaties. Ik heb gekozen voor de klassieke, mondaine zwarte versie, wat natuurlijk geheel van de persoonlijke smaak afhankelijk is. Ik classificeer de vrolijke kleuren, als Mickey Mouse-uitvoeringen en bezit zelf een nogal conservatieve geest, wat klokjes betreft.

Waarom een Pagani Design budget duikershorloge inplaats van een originele Rolex Oyster Perpetual Submariner, was één van mijn overdenkingen, voordat ik tot de aankoop overging.
Na een eenvoudige rekensom kwam ik tot de conclusie, dat ik voor eenzelfde bedrag van de Rolex, inclusief de benodigde onderhoudsbeurten ervan door de jaren heen, ik deze Pagani ieder seizoen weg zou kunnen gooien en een nieuw exemplaar gaan dragen en dat dan voor een periode van 55 jaar.
Er vanuit gaande, dat ik mijn horloge niet iedere drie maanden weggooi en zeker niet de berekende jaren nog levend op deze planeet door zal brengen, vermoed ik een goede aankoop gedaan te hebben, waar ik nog een lange tijd plezier van ga beleven.

image.jpeg

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Helicon

Een erfstukje uit de jaren '70 van de vorige eeuw met een handopwindbaar uurwerk, dat nog steeds perfect functioneert.
Af en toe gebruik ik het nog, als ik een kostuum draag, omdat het makkelijk onder het manchet van een overhemd past.

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Krippl Submariner

Dit van origine Oostenrijkse duikersklokje op een zelfgeknoopte Cobra-weave paracord band, heeft bij mij de bijnaam "Roadblock Passer" en heeft me reeds vele vermakelijke momenten bezorgd.
Submariners zijn ontwikkeld voor militair- en marine-personeel en worden tevens gedragen door militair-adviseurs, diplomaten en "observers".

In Afrika en in Arabische gebieden heeft men weinig tot geen respect voor buitenlandse mogendheden, die als koloniaal of zelfs vijandig gezien worden met uitzondering van twee landen: Frankrijk en Groot-Brittanië.

Men weet waar militairen van deze voormalige gebiedsregenten toe in staat zijn. Daar waar men Nederlanders gewoon lachend terzijde schuift en schoffeert, daar laat men het uit zijn hoofd om het Franse Vreemdelingen-legioen te tarten en waar Amerikanen als de nieuwe overheersers gezien worden, daar zoekt men geen conflict met de Britten.
De reden? Beide landen zijn in het bezit van een leger, dat al vanuit een verre historie bekend staat om een gebrek aan voorspelbaarheid en een totaal meedogenloze slagkracht zonder enige fatsoensnormen. Beide legers bestaan dan ook uit een zeer groot aantal criminelen, die een keus kunnen maken tussen een verblijf van enkele jaren in een penitentiaire inrichting of een vervangende diensttijd.

Daarnaast zijn beide landen in het bezit van goed georganiseerde inlichtingendiensten, die er niet voor schuwen om tegenstanders over de gehele Aardbol te achtervolgen en te elimineren.

Op het Afrikaans continent en de naastgelegen Arabische gebieden vind men het prachtig om zgn. roadblocks op de wegen aan te brengen, waar infantiele en door drugs- en alcohol-aangetaste pseudo-soldaten hun macht willen uitoefenen tegenover passanten om op die manier nog enige bijverdienste te hebben.

Aankomend bij een roadblock met een Land Rover zaait verwarring, omdat dit een favoriet merk voertuig van militairen is, inplaats van de door rebellen gebruikte Toyota's, en daarna valt de blik op een Submariner horloge…en dan slaat de twijfel toe en is de paniek zichtbaar. Heeft men te doen met een diplomaat, een huurling of een undercover wat-dan-ook van een regering, die niet gezellig in discussie gaat?
Men neemt het risico niet en ik ben al zeer vele malen vriendelijk nagezwaaid bij het passeren van een roadblock, waarbij ik dan vrolijk terugzwaai met de Submariner aan de pols en ze achterlaat in een walm van Land Rover uitlaatgassen.

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
W.O. 2 Pilot/Observer watch

Deze polshorloges werden ontwikkeld en gefabriceerd voor de bemanning van bommenwerpers tijdens de 2e Wereldoorlog. Bij de geallieerden werden ze Observer watch genoemd en bij de Luftwaffe B-Uhr.

Het klokje is groot, om de gebruiker een goed zicht erop te geven en het werd over de mouw van de forse met bont gevoerde lederen jacks gedragen. De ui-vormige knop is eveneens groot uitgevoerd om bediening met gehandschoende handen mogelijk te maken.
De behuizing werd vervaardigd uit koper of aluminium om deregulatie van het uurwerk door magnetische velden van de vliegtuig-apparatuur, zoals kompas en zenders, te voorkomen.
Het nummer op de zijkant van de behuizing geeft het militaire identificatie-nummer van de drager weer.

De binnenste cijfer-ring geeft de uren aan, terwijl de buitenste cijfers de seconden weergeven d.m.v. de secondenwijzer. Op deze manier was ieder lid van de bemanning met gelijkgestelde uurwerken op de hoogte,wanneer men een vooropgesteld doel zou bereiken en men de bommetjes af kon werpen.

Dit exemplaar is uitgerust met een lederen Super Strap NATO-band van www.horlogebanden.com

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Wat een speciale wijzerplaat met de 12 en 3 in Arabische cijfers en de verdere aangevers als seconden en dan ook nog eens het datumvenster tussen de 4 en 5 positie.
Ook de kleur vind ik erg mooi.

Zo zie je maar: Quaerite Et Invenietis. ;)
 

Boof72

Volle Baard
Ook de 9 is Arabisch.
Ik heb hem inmiddels enkele jaren en vindt het ook een mooi klokje.
Hoewel de kwaliteit prijs verhouding niet helemaal overeen komen.
Als ik me heet goed herinner heb ik er €325,- voor betaald. 2x is het knopje van de as gebroken. Onder garantie gemaakt gelukkig. Hij heeft vol met condens gezeten. Dit heeft helaas een bruine vlekken veroorzaakt op de wijzerplaat. En de 3 is een keer los gekomen. Dus toen heb ik hem open laten maken, 3 vast laten zetten. Wijzerplaat laten schoon maken. Helaas niet alle vlekken kwamen eraf. En toen weer waterdicht laten afsluiten. Maar ik blijf het een mooi klokje vinden.
 
Banner image
Top