P

Pellie

Guest
Een eenvoudige, maar in mijn optiek stijlvolle Esprit is mijn keuze voor vandaag
f0814d708f1794f406320867b70dd4b3.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
[DOUBLEPOST=1580754015][/DOUBLEPOST]Volgende week komt nog een nieuwe binnen waar ik heel benieuwd naar ben. Mijn horlogecollectie begint bijna op de hoedencollectie van @Pellie te lijken
Kost je wel minder ruimte dan bij mij.... Lol.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
De Grand Seiko TV Watch werd geïntroduceerd in de James Bond film "Octopussy", waarmee Roger Moore dan direct enige vrouwelijke borsten mee in beeld brengt, wat in de huidige overmatig preutse tijd niet mee geaccepteerd zou worden: vrouwonvriendelijk, niet genderneutraal, sexistisch, etc.

image.jpeg
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
De horloges van 007 zijn uitgegroeid tot "product placement marketing" en voorzien van allerlei handige geheim agenten-trucs, maar zo was het oorspronkelijk niet bedoeld.
Geestelijk vader van James Bond was de auteur Ian Fleming, die weinig tot geen kennis van uurwerken had. Toen hij zijn roman-spion moest creëeren en van een geloofwaardig uiterlijk moest voorzien vroeg hij zijn vriend, de marine-bioloog en uitvinder van de scuba-diving perslucht, Jacques Cousteau met welk soort horloge hij dook. Cousteau droeg een Panerai, maar aangezien dit een duikhorloge was ontwikkeld voor de Italiaanse marine, leek het hem niet logisch, dat een agent van de Britse Inlichtingendienst dit om de pols zou hebben, dus vertelde Cousteau, dat het meer waarschijnlijk was, dat 007 een Rolex zou dragen, wat in die dagen het werkhorloge was, dat matrozen van de Britse Marine uitgereikt kregen.
Ian Fleming vermelde het horlogemerk slechts éénmaal terloops in zijn eerste roman met ook nog eens een model, dat nauwelijks waterbestendig was en liet het daarbij.

Op het moment, dat de eerste rolprent over de avonturen van James Bond verfilmd werd was er geheel geen aandacht voor de uitrusting van de Britse spion en stonden fabrikanten van artikelen nog niet in de rij om in een speelfilm reclame voor hun producten te maken.
Acteur, voormalig Mister Universe en nu al vele jaren baarddrager Sean Connery schonk er ook weinig aandacht aan en had tijdens de opnames gewoon zijn eigen oude Rolex Submariner om de pols en dan ook nog eens met een niet passend, oude G10 NATO-strap in militaire regimentskleuren.

En toen was de legende geboren! Iedere huisvader, die heimelijk net zo stoer en avontuurlijk als 007 door het leven zou willen gaan moest en zou een Rolex Submariner aan de pols hebben. De prijzen van het budget-horloge stegen dramatisch en Rolex groeide uit tot een exclusief merk.

Voor latere films dienden meerdere horloge-fabrikanten, zoals Seiko en Omega, zich aan als belangrijke sponsor en deze werden ook gehonoreerd, maar…het origineeltje is toch het totaal afgeragde privé klokje van Sir Connery.

image.jpeg
 
Banner image
Top