Baard routine ?

Hartenheer

Zware baard
Je bezit bepaald geen stoppelbaard :D
Maar gewoon blijven posten en je wordt uiteindelijk een baard. Des te meer je O.H wordt je ''positie'' hoger
 
mijn octend ritueel:
snel: opstaan en koffie drinken.
langzaam: opstaan en koffiedrinken. rustif zitten zodat de poes mijn avondeten ertussen uit haalt!
 

REF10554

Baard
Dag Allen! Sinds 5 weken gestart om een baard te laten groeien. Scheerde voordien om de 5 dagen alles af :)
Nu dus voor mijn normen al goed op weg. (hopelijk nog zo lang mogelijk) Heb vanaf een dag of 10 baardbalsem beginnen gebruiken en gelukkig nooit jeuk gehad. Sinds enkele dagen heb ik ook baardolie ontdekt.

Maar zit met een vraagje. Mijn kapper raadde mij aan om eerst baard balsem te gebruiken en pas dan de baardolie. Maar hier op de site lees ik dat het best omgekeerd gedaan is. Wat doen jullie juist?
 
Welkom op de forum!
Eerst en vooral stel ik voor om eens goed door de topics te bladeren. :)
Daar leer je al veel uit en zo kan je ook de juiste vraag bij de juiste topic stellen.

Zowel balsem als olie heeft verzorgende ingrediënten. Enkel geeft de balsem een betere "Hold" aan je baard.
Als je beide gebruikt zou ik persoonlijk eerst de olie erin doen, en later de balsem, om je baard goed te leggen/kammen/borstelen.
Wens je nog meer "Hold" in je baard dan kan je eventueel baardwax gebruiken, dat bevat meer bijenwas en is daardoor harder.
 

Hartenheer

Zware baard
Welkom op de forum!
Eerst en vooral stel ik voor om eens goed door de topics te bladeren. :)
Daar leer je al veel uit en zo kan je ook de juiste vraag bij de juiste topic stellen.

Zowel balsem als olie heeft verzorgende ingrediënten. Enkel geeft de balsem een betere "Hold" aan je baard.
Als je beide gebruikt zou ik persoonlijk eerst de olie erin doen, en later de balsem, om je baard goed te leggen/kammen/borstelen.
Wens je nog meer "Hold" in je baard dan kan je eventueel baardwax gebruiken, dat bevat meer bijenwas en is daardoor harder.
Als je eerst olie gebruikt en dan de balsem sluit je de haar op, wat weer problemen kan geven met het afbreken van het haar.

Ik gebruik het nooit samen.
Elke avond spoel ik mijn baard uit {was 2x per week} en smeer er voor de avond wat olie in. {zonder parfum}
In de ochtend even spoelen, dan is de baard gelijk iets vochtig en gebruik mijn balsem.

Het lijkt me onnodig als je een heel kort baardje bezit om daar balsem in te smeren, Wat moet er dan in model gehouden worden?
De haren zijn vaak te kort om in model te krijgen, of je moet hele sterke balsem gebruiken.

Naar mijn inzien is bij een korte baard een goede verzorgende olie dan genoeg.

Hoor vast wel als ik fout zit :D
 
Het lijkt me onnodig als je een heel kort baardje bezit om daar balsem in te smeren, Wat moet er dan in model gehouden worden?

Goed punt.(Y) ;)...

Bij mij is het eigenlijk ook het één of het ander. In het begin deed ik ook beide maar dat lijkt me verspilling.
Maar ja.. al doende leert men. :)
 

REF10554

Baard
Als je eerst olie gebruikt en dan de balsem sluit je de haar op, wat weer problemen kan geven met het afbreken van het haar.

Ik gebruik het nooit samen.
Elke avond spoel ik mijn baard uit {was 2x per week} en smeer er voor de avond wat olie in. {zonder parfum}
In de ochtend even spoelen, dan is de baard gelijk iets vochtig en gebruik mijn balsem.

Het lijkt me onnodig als je een heel kort baardje bezit om daar balsem in te smeren, Wat moet er dan in model gehouden worden?
De haren zijn vaak te kort om in model te krijgen, of je moet hele sterke balsem gebruiken.

Naar mijn inzien is bij een korte baard een goede verzorgende olie dan genoeg.

Hoor vast wel als ik fout zit :D


Bedankt voor de tip! Lijkt mij idd een zekere logica achter te zitten (Y)
 

Hartenheer

Zware baard
Ik gebruik alleen baardbalsem. Voor mij is dat voldoende.
Texman:)>
Ik in het begin ook, maar kreeg schilvers in mijn baard.
En als je baard spoelt is dat er niet zo maar uit.
Het is {zeker als je donkere kleding draagt} een onverzorgd gezicht als je die sneeuw op de kleding heb zitten, en vele vinden het ook smerig.
Nu ik {geurloze} baardolie voor de nacht in mijn baard smeer heb ik daar totaal geen last meer van.
 

Joep

Zware baard
Ik doe het niet helemaal goed, want:
Als ik uit bed kom, dan borstel ik even snel de baard, zodat ik iets netter aan de ontbijttafel zit. Vanmorgen zag dat er heel netjes uit.

Na het ontbijt ga ik pas echt aan de slag, dan:
Spoel ik de baard eerst met lauw water. (wassen met zeep doe ik om de dag in de avond)
Daarna droog ik de baard door zachtjes te deppen en wrijven.
Daarna baardolie aanbrengen.
En dan in model borstelen.
Resultaat: Baard zit heel wild :eek: Dat was voor de verzorging niet zo. Wat doe ik fout?

Ik lees hier en daar over föhnen, maar is dat niet wat overdreven voor een baard van nog geen 8 weken?
Bovendien zit ik dan met de vraag, Wanneer olie aan te brengen? Ik lees dat sommige dat op een natte baard doen, maar dat klink mij onlogisch in de oren. Olie en water stoten elkaar af, dus of je baard is nat, of je baard is licht vet, tegelijk kan toch niet?

Ik snap best dat een baard van 8 weken niet altijd zit zoals je wilt, dat heb je met jonge baarden en dat accepteer ik ook, maar het is natuurlijk wel jammer dat mijn baard in eerste instantie goed zit en na de verzorging een stuk slechter, dan doe ik iets niet goed lijkt mij.

Overigens kreeg ik vanmorgen al weer twee complimenten over mijn baard, maar daarover vertel ik later vandaag in mijn eigen topic.
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Je doet het redelijk goed.

Bed uit en borstelen.
Lauw water en afdrogen en eventueel in model föhnen op de koude stand.
Baardbalsem of wax inbrengen.
In model borstelen.
Koffie drinken, krantje lezen, schoenen aantrekken.
Baardolie inbrengen (maar na een goede balsem hoeft dat eigenlijk niet meer)
Snorrenwax inbrengen en snor in model kneden.
Baard in model kammen en klaar!

Om de dag met zeep wassen hoeft niet. Twee maal per week volstaat.
Bij een langere baard breng je veelal voor het slapen gaan baardolie in om de haren soepel te houden.

Wax gebruik je gewoonlijk, als je uitgaat en de baard strak in model wilt hebben.
Af en toe de recht uitspringende haren afknippen.

En geef de baard één dag per week na het wassen de tijd om te ademen door er geen verzorgingsmiddelen in aan te brengen.

:)>(Y)
 

Joep

Zware baard
Je doet het redelijk goed.

Bed uit en borstelen.
Lauw water en afdrogen en eventueel in model föhnen op de koude stand.
Baardbalsem of wax inbrengen.
In model borstelen.
Koffie drinken, krantje lezen, schoenen aantrekken.
Baardolie inbrengen (maar na een goede balsem hoeft dat eigenlijk niet meer)
Snorrenwax inbrengen en snor in model kneden.
Baard in model kammen en klaar!

Om de dag met zeep wassen hoeft niet. Twee maal per week volstaat.
Bij een langere baard breng je veelal voor het slapen gaan baardolie in om de haren soepel te houden.

Wax gebruik je gewoonlijk, als je uitgaat en de baard strak in model wilt hebben.
Af en toe de recht uitspringende haren afknippen.
Ahha, ik dacht dat ik bij mijn korte baard en snor alleen maar olie nodig had, maar nu begrijp ik dat ik beter alleen balsem of wax gebruik en olie optioneel is.
Balsem en wax heb ik nog niet in huis, misschien maar eens aanschaffen dan.
En geef de baard één dag per week na het wassen de tijd om te ademen door er geen verzorgingsmiddelen in aan te brengen.
Loop je dan de hele dag zonder verzorgingsmiddel in je baard rond? Of de hele nacht in bed zonder verzorgingsmiddel? Of bedoel je dat je een uurtje of zo wacht en dan alsnog verzorgingsmiddel aanbrengt in je baard en snor?

Ik zal ook iets rustiger aan gaan doen met de Aleppo zeep.....maar het ruikt zo lekker :D

Bedankt voor de tips (Y)
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ahha, ik dacht dat ik bij mijn korte baard en snor alleen maar olie nodig had, maar nu begrijp ik dat ik beter alleen balsem of wax gebruik en olie optioneel is.
Balsem en wax heb ik nog niet in huis, misschien maar eens aanschaffen dan.

Loop je dan de hele dag zonder verzorgingsmiddel in je baard rond? Of de hele nacht in bed zonder verzorgingsmiddel? Of bedoel je dat je een uurtje of zo wacht en dan alsnog verzorgingsmiddel aanbrengt in je baard en snor?
Bedankt voor de tips (Y)
Baardolie is momenteel prima voor je. Baardbalsem ga je gebruiken als de haren een lengte van 3 à 4 cm. hebben, dus je kunt nog op je gemak een keus gaan maken.

Zonder enig verzorgingsmiddel gewoon een hele dag en nacht. Goed voor de zondag: oude jeans, houthakkersshirt en een losse baard en snor. Luchten die handel! :)
 

Nib85

Volle Baard
Baard routine, tja wat kan ik er van zeggen. Ene kant een mooi momentje, maar soms ook een “verplicht nummertje” wil ik niet de hele dag met een (nog erger dan standaard) krullende baard rondlopen.

Na het douchen afdrogen (in tegenstelling tot velen hier doe ik niet aan deppen, maar wrijf ik hem gewoon handdoekdroog) en dan beetje grooming tonic van Reuzel er in (of zoals ik zelf zeg, het föhnspul van @Texman ). Vervolgens föhn ik met de middelste stand de baard zo goed als droog en doe ik het laatste stukje al kammend met de koude stand. Na die tijd even borstelen met de zachte borstel en beetje balsem/polisher er in.
Soms doe ik olie i.p.v. balsem.

Zelf ben ik vrijwel helemaal over op de producten van Superfurry.

Als ik naar bed ga kam ik de baard nog even uit en dan meestal niets meer. Soms beetje olie of een flinke lik “Rescue +” er in.

Wassen van de baard 1-3 keer per week. Wel iedere dag onder de douche goed uitspoelen met gewoon water.
Ik heb verschillende soorten zeep geprobeerd. Laatste tijd gebruik ik de “Dr. Bronners” pepermunt zeep (wederom een hier gelezen tip van @Texman , lekker frisse zeep, verkwikkende start van de dag) of de “smokkelzeep” van @ProfessorMelchior (wat echt met recht de meeste fantastische zeep is die ik ooit heb gehad, die geur en hoe zacht mijn baard voelt na die tijd (Y) ).
 

Texman

Koning Baard
Baard routine, tja wat kan ik er van zeggen. Ene kant een mooi momentje, maar soms ook een “verplicht nummertje” wil ik niet de hele dag met een (nog erger dan standaard) krullende baard rondlopen.

Na het douchen afdrogen (in tegenstelling tot velen hier doe ik niet aan deppen, maar wrijf ik hem gewoon handdoekdroog) en dan beetje grooming tonic van Reuzel er in (of zoals ik zelf zeg, het föhnspul van @Texman ). Vervolgens föhn ik met de middelste stand de baard zo goed als droog en doe ik het laatste stukje al kammend met de koude stand. Na die tijd even borstelen met de zachte borstel en beetje balsem/polisher er in.
Soms doe ik olie i.p.v. balsem.

Zelf ben ik vrijwel helemaal over op de producten van Superfurry.

Als ik naar bed ga kam ik de baard nog even uit en dan meestal niets meer. Soms beetje olie of een flinke lik “Rescue +” er in.

Wassen van de baard 1-3 keer per week. Wel iedere dag onder de douche goed uitspoelen met gewoon water.
Ik heb verschillende soorten zeep geprobeerd. Laatste tijd gebruik ik de “Dr. Bronners” pepermunt zeep (wederom een hier gelezen tip van @Texman , lekker frisse zeep, verkwikkende start van de dag) of de “smokkelzeep” van @ProfessorMelchior (wat echt met recht de meeste fantastische zeep is die ik ooit heb gehad, die geur en hoe zacht mijn baard voelt na die tijd (Y) ).

Mijn routine gaat als volgt:
iedere dag spoelen of wassen met Honest Amish Slick Beard Body Soap. De Dr. Bronners” pepermunt zeep gebruik ik ook nog als ik wat last krijg van jeuk of van de zomer toen het zo vreselijk heet was (heerlijk verkoelend)
Droogdeppen met handdoek
Ik gebruik Heavy Duty Pure Beard Balm van HA die ik vermeng met twee druppels essentiële eucalyptus olie*
Het mengsel breng ik aan in mijn baard en masseer dit ook in mijn huid.
Daarna breng ik alleen aan de buiten kant van mijn baard een beetje grooming tonic van Reuzel aan.
Vervolgens gebruik ik een pennetjesborstel van Bossman om alles goed door de baard te verdelen.
Met de fohn, grovekam en rolborstel breng ik mijn baard in model.
Daarna laat ik mijn baard eerst goed afkoelen waardoor de Beard Balm wat harder wordt.
Hierna nog even verder in model brengen en de baard zit prachtig.:):):)

* Met twee druppels essentiële eucalyptus olie wordt de Beardbalm wat beter verwerkbaar.
De essentiële eucalyptus olie is ondermeer ook goed voor de bevordering van de bloedsomloop in de huid onder je baard (bevordering baardgroei)
Let op als je dit ook wil proberen koop dan alleen de allerbeste pure natuurlijke essentiële olie anders heb je er niets aan want je koop alleen de geur.
Ik gebruik de wilde eucalyptus olie van Chi deze is 100% pure.
https://www.chi.nl/eucalyptus-olie-wild.html
Ook heel goed is de olie van Rozemarijn.
https://www.chi.nl/rozemarijn-etherische-olie-spanje-wild.html
LET OP ESSENTIËLE OLIE MAG NOOIT PUUR OP DE HUID WORDEN GEBRUIKT OMDAT HET HEEL STERK IS WAARDOOR HUIDIRRITATIE KAN ONTSTAAN :eek::eek::eek:
 
Banner image
Top