Baard olie/balm brandbaar? (I.v.m. werk)

Ruben

Baard
Hallo,

Na even na te hebben gedacht heb ik vanochtend besloten om in de kruidvat even naar wat olie te zoeken voor mijn (toekomstige) baard, ik geloof dat het argan olie was.
Er stond alleen op de verpakking dat je met je haar uit de buurt van open vuur en vonken moet blijven.. Nu is dat voor mij onmogelijk aangezien ik vaak aan het werk ben als dakdekker (denk aan solderen/dakleer branden etc.), dus het laatste wat je wil is dat je baard opeens in vlammen opgaat natuurlijk. Nu weet ik alleen niet hoe overdreven dit is. Kan iemand me daar meer over vertellen? Of is baardolie in principe uberhaupt niet nodig? (de gemiddelde zwerver heeft een flinke baard en ik verwacht niet dat ze daar middeltjes voor gebruiken haha)

Edit: Ook lijkt het me dat als je baardolie of baardbalm gebruikt, je een nogal vette/plakkerige baard krijgt, wat normaal niet echt een probleem hoeft te zijn, maar wel als je zoals ik vaak onder het stof zit, waarbij het denk ik werkt als een magneet.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Net zo brandbaar als je kleding, dus niet alarmerend en als dakdekker ben je verplicht een brandblusser binnen handbereik te hebben. De meesten hebben dit niet en dat is dan ook de reden, dat vooral in de zomer nogal wat panden in de fik gaan. (Vroeger brandweerman geweest, vandaar). Ik zou me er geen zorgen over maken.
Over de behoefte aan baardolie heb ik je gisteren in het topic baardolie al antwoord gegeven.
Als je echt in zeer stoffige omgevingen werkt dan hecht het stof inderdaad aan de baard, maar dan gebruik je de baardolie na het douchen als je weer thuis bent.
 

Ruben

Baard
Net zo brandbaar als je kleding, dus niet alarmerend en als dakdekker ben je verplicht een brandblusser binnen handbereik te hebben. De meesten hebben dit niet en dat is dan ook de reden, dat vooral in de zomer nogal wat panden in de fik gaan. (Vroeger brandweerman geweest, vandaar). Ik zou me er geen zorgen over maken.
Over de behoefte aan baardolie heb ik je gisteren in het topic baardolie al antwoord gegeven.
Als je echt in zeer stoffige omgevingen werkt dan hecht het stof inderdaad aan de baard, maar dan gebruik je de baardolie na het douchen als je weer thuis bent.

Nogmaals bedankt voor je reactie!
Dat is inderdaad wel een idee ja. Ik doe het wel als ik weer thuis ben.
Kan je me trouwens een goeie manier geven om mijn baard "op te meten"? Of kan je een schatting maken? Ik heb geen meetlint o.i.d. liggen namelijk..
 

Almer

Baard
Ik denk dat je met een baard juist beter af bent qua fijnstof omdat je poriën volgegroeid zijn en het er dus niet in kan kruipen waardoor je pukkeltjes krijgt etc.

Ik zou wel voorkomen om je baard te vet te maken en het enkel bij olie te houden als je veel in de stof staat want fijn zal het niet wezen :eek:

Verder denk ik dat de brandbaarheid er rap af is zodra je de olie uitsmeert in je baard. Als je haar al in de fik vliegt dan is het toch sowieso al snel verdwenen ongeacht waar het op je lichaam zit en dat kleine beetje olie zal het niet in lichterlaaie op doen gaan
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Ja, Almer heeft ook wel een punt daar.
En meten is heel eenvoudig: als je achter een bus aan moet rennen, die je eigenlijk niet wilde nemen, dan is je baard lang genoeg! :D
 

Ruben

Baard
Ik denk dat je met een baard juist beter af bent qua fijnstof omdat je poriën volgegroeid zijn en het er dus niet in kan kruipen waardoor je pukkeltjes krijgt etc.

Ik zou wel voorkomen om je baard te vet te maken en het enkel bij olie te houden als je veel in de stof staat want fijn zal het niet wezen :eek:

Verder denk ik dat de brandbaarheid er rap af is zodra je de olie uitsmeert in je baard. Als je haar al in de fik vliegt dan is het toch sowieso al snel verdwenen ongeacht waar het op je lichaam zit en dat kleine beetje olie zal het niet in lichterlaaie op doen gaan

Goed punt :)
 

Jeepie

Baard
Ik werkte dagelijks met slijptollen en las-toortsen. Een acelyteenbrander was ook geen uitzondering. Oftewel, veel vlammetjes, vonkjes en tering veel slijpstof. Mijn baard is alsnog flink lang en gezond, ik zou er niet zo zwaar aan trekken en gewoon olie en balm gebruiken. Zolang je die branders niet gebruikt om een sjekkie aan te steken is er niks aan het handje
 

Ruben

Baard
Ik werkte dagelijks met slijptollen en las-toortsen. Een acelyteenbrander was ook geen uitzondering. Oftewel, veel vlammetjes, vonkjes en tering veel slijpstof. Mijn baard is alsnog flink lang en gezond, ik zou er niet zo zwaar aan trekken en gewoon olie en balm gebruiken. Zolang je die branders niet gebruikt om een sjekkie aan te steken is er niks aan het handje

Goed om te horen!
 
Banner image
Top