Advies gevraagd

Boof72

Volle Baard
Graag wat advies.
Momenteel is de baard 3 maanden oud, dus redelijk wat lengte inmiddels.
Momenteel nog aan het zoeken wat voor mij goed zou werken, maar kom er niet zo goed uit.

Baard voelt droog aan, huid irriteed s'avonds ook wel soms zo erg dat het zeer doet. Met name net onder de neus op de haar lijn van de snor en onder de mondhoeken. Toch het idee dat dit komt omdat de huid en haren zo droog zijn. Maar hoe voorkom ik dit????
Moet ik meer smeren, en met wat? Olie, balsem, wax? Meer wassen met Aleppo oerzeep? (pure olijfolie en 16% laurierolie heb ik) Na het wassen voelen de haren en huid juist heel stroef, ofdat juist al het vet eruit is getrokken. Help ik weet het ff niet meer!!
 

Boof72

Volle Baard
Uit bed kammen, als hij vies aanvoelt ff snel wassen met warm water en Olijfolie zeep. Insmeren met Honish Amish balsem. Soms nog een druppel olie van Keun.
( https://www.hardyskeuze.nl/1922-by-jm-keune)
Overdag eigen niets, kammen als ik het niet vergeet.
Dan savond onder de douche de ene keer wassen met de Olijfolie ourzeep, Dit geeft voor mij het beste schiknste en qua huid het rustigste gevoel.
Soms alleen spoelen en insmeren met conditioner van Keun en hierna uitspoelen.
(https://www.hardyskeuze.nl/media/ca...1922-by-jm-keune-fortifying-shampoo-250ml.jpg)
Dit heeft totaal geen effect voor m'n gevoel, haren blijven droog en heb het idee dat de conditioner gewoon oplost als ik het in m'n baard smeer.
Dan heb ik nog een fles hairolie van het Kruidvat met Arganolie die ik er wel eens insmeer na het douche. Dit voelt ook goed, het jaar is dan niet zo droog.
 

Bijlagen

  • 1922-by-jm-keune-beard-oil-50ml (1).jpg
    1922-by-jm-keune-beard-oil-50ml (1).jpg
    11,8 KB · Weergaven: 29
  • 1922-by-jm-keune-fortifying-shampoo-250ml.jpg
    1922-by-jm-keune-fortifying-shampoo-250ml.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 27
  • begin foto.jpg
    begin foto.jpg
    205 KB · Weergaven: 25

zenn

Zware baard
'K zou aanraden;
- Minder wassen (zeep/shampoo & conditioner), hoogstens 2/3 per week. De baard dagelijks afspoelen met water kan geen kwaad.
- Meer olïen, elke ochtend (wellicht nog 's avonds) en iig na het wassen altijd oliën.
- Balsems is zelf aankijken. Zit ie goed zonder balsem, dan zonder. Heeft ie wat hold nodig, dan wat balsem erbij.
 

Boudi

Baard
Minder wassen, meer in de olie, meerdere keren per dag. Misschien ander merk proberen. Superfurry heeft een resque variant... tip.
 

Boof72

Volle Baard
Dankjewel, inderdaad maar eens op olie jacht dan. Moet zo naar Alkmaar daar zit "de tuinen" daar maar eens kijken.
 

Texman

Koning Baard
Ha @Boof72 ,
Ik ben het eens met het advies van @zenn dus probeer dat op te volgen.
Ik kan er nog het volgende aan toevoegen:
Je problemen worden waarschijnlijk veroorzaakt doordat je je baard te veel hard boent waardoor je eigen huidvetten ook weggespoeld worden.
Je eigen huidvetten zijn heel belangrijk voor het in standhouden van een soepele en gezonde huid.
De Aleppo zeep is prima maar gebruik hier zo min mogelijk van en was je baard met de nodige voorzichtigheid (heel rustig de zeep door de baard masseren en niet je huid boenen).
Na het wassen masseer je baardolie in je huid onder je baard. Hierdoor komt er ook voldoende in je baard zelf maar het is van belang dat het vooral op je huid terecht komt. Doe dit na iedere was of spoelbeurt. Als je baard wat langer wordt stap je over op baardbalsem en doe je het zelfde.
De producten die je nu gebruikt raad ik met uitzondering van de Honish Amish balsem niet aan.
Ze zijn niet echt ontwikkeld voor een baard en kunnen stoffen bevatten waar je last van kan krijgen.
Koop er dus een flesje baardolie van Honish Amish bij en ga dat gebruiken.
Conditioner raad ik ook niet aan voor een korte baard en als je het toch wil gebruiken koop er dan een die expliciet gemaakt is voor baarden (Bij mijn baard hebben ze prima spul).
De haarolie van het kruitvat zou ik ook niet gebruiken. Het is beter om wat meer baardolie te gebruiken.
Echte Marrokaanse Arganolie is een erg goed maar ook een heel duur product. Ik kan mij niet voorstellen dat je dat voor een paar euro bij het Kruidvat kan kopen.
Dus wees hier voorzichtig mee.
Mijn advies luidt houd het simpel en gebruik niet allerlei producten door elkaar anders krijgt je huid geen rust en zullen je klachten niet verdwijnen.
Succes Texman:)>
 

Boof72

Volle Baard
Dank je Texman voor je uitleg. Begin het te begrijpen ben inderdaad wel van het ruwe wassen. En de olie van het kruidvat snap ik ook, alleen de andere 2 producten zijn toch echt specifiek voor de baard gemaakt. Ook de prijs was hier naar Dus die be redenering snap ik niet helemaal. Maar maakt niet uit, daarnet 2 flesjes baard olie bij DE Tuinen aangeschaft. Moet zeggen dat de geur wel erg wennen is van dit spul.
 

Texman

Koning Baard
Ha @Boof72 ,
Je moet even goed nakijken wat er voor ingrediënten zitten in de producten die je gebruikt.
Als er veel chemicaliën in zitten zou ik erg voorzichtig zijn met het gebruik als je last hebt van huidproblemen.
Ik ga zoveel mogelijk voor producten die puur natuur zijn en waar geen chemische dingen aan toegevoegd zijn om snel een mooi resultaat te krijgen.
Het is niet zo dat ik de producten die je gebruikt hebt ten strengste afraad maar omdat je last hebt van huidproblemen moet extra voorzichtig zijn met wat je voor je baard gebruikt. Het zou doodzonde zijn als je door huidproblemen je baard zou moeten afscheren.
Ik hoop dat je nu mijn redenering een beetje begrijpt.
Texman:)>
 

Hartenheer

Zware baard
Ik heb {toen ik mijn baard echt lang wilde laten groeien} ook problemen gehad.

Heb toen een ritueel voor mezelf en het werkt prima.
Elke avond voor ik naar bed ga, spoel ik mijn baard met warm water.
Daarna weer weer baardolie in masseren.

In de ochtend gebruik ik SuperFurry om mijn mijn baard te verzorgen. In plaats kan je ook weer baard olie gebruiken, alleen dat geeft geen hold.
Overdag smeer ik af en toe een klein beetje baard olie toe, maar dat is meer voor de lekkere lucht dan nodig :D

En inde avond weer uitspoelen.

Ik heb nooit geen huidproblemen of schilfers meer gehad.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Over SuperFurry zijn er hier meerdere topics dus even zoeken en je wordt weer een stuk wijzer denk ik :)
 

Boof72

Volle Baard
Even gegoogled, maar het is een baard verzorging product. Waarom specifiek deze dan en niet een ander merk / type? Dat kan ik niet vinden.
 

Nib85

Volle Baard

Hartenheer

Zware baard
Even gegoogled, maar het is een baard verzorging product. Waarom specifiek deze dan en niet een ander merk / type? Dat kan ik niet vinden.
Door persoonlijke goede ervaring.
Er zullen zat andere merken zijn die prima zijn. Vaak gaat het ook om de geur die het product afgeeft.
 

Boof72

Volle Baard
Bedankt allemaal voor het advies. Afgelopen dagen 3x perdag olie van De Tuinen gesmeerd en ik heb he 't idee dat de haren en de huid wat minder droog worden. Misschien nog maar een iedere avond wassen met alleen warm water misschien wordt het dan nog beter.
 

Hartenheer

Zware baard
Bedankt allemaal voor het advies. Afgelopen dagen 3x perdag olie van De Tuinen gesmeerd en ik heb he 't idee dat de haren en de huid wat minder droog worden. Misschien nog maar een iedere avond wassen met alleen warm water misschien wordt het dan nog beter.
Ik was mijn baard 2x in de week.
De rest van de dagen spoel ik mijn baard uit met warm water.
Om daarna gelijk weer wat verse olie in te masseren.
 

Carlstein11

Volle Baard
Ik herken je probleem maar al te goed @Boof72.
De baard voelt als stro, jeuk schilfers, roos en uitslag etc,etc ik werd er gek van.
Ben toen maar eens in de catacomben van het forum afgedaald en eens gekeken wat er allemaal te vinden was over dit probleem.
Ik heb op advies van @RCM en @Texman eens een andere aanpak geprobeerd minder wassen en savonds na het wassen niets meer in de baard smeren.
En niet teveel verschillend geurtjes gebruiken. En dat was voor mijn de oplossing.
Hen na een tijdje zelfs al mijn baardzeep,conditioner,was,olie,en balsem aan de kant gegooid (en het was best een flinke collectie).
En er een paar van overgehouden die mijn het beste bevallen.
Ik gebruik nu minder zeep, conditioneer en olie helemaal geen wax en nog af en toe baardbalsem.
En geen drogehuid droge baard of schilfers meer.
 
Banner image
Top