Interessant om nostalgie op zich te willen beschouwen.
Nostalgisten hebben een voorkeur bij het tijdperk van hun jeugd en van de generaties van ouders en grootouders.
Romantici voelen zich aangetrokken tot periodes langer dan een eeuw geleden.
Retrospectie en zelfperceptie zijn noodzakelijk om een persoonlijke ontwikkeling door te maken en als deze processen van vooruitgang stoppen gaat het brein teruggrijpen naar het verleden als natuurlijke stimulans te motiveren.
Sommige personen kennen deze reflecties niet en hebben onderweg in het leven halt gehouden en zullen dus eerder interesses tonen voor het veel gebezigde "vroeger was alles beter". Behalve door lichamelijke restricties bestaat er in principe geen grens aan de persoonlijke groei. Waardoor zou men zich tegen laten houden om de Russische taal te gaan studeren, een zeiltocht naar Barbados te maken, een bedrijf in baardverzorgingsproducten op te zetten, etc.?
Het brein geeft vaak nog een waarschuwing, waardoor men in paniek kan raken door nog niet volbrachte doelen of dromen deze dan direct wil volvoeren, wat de zgn. midlife-crisis genoemd wordt.
In een vereenvoudigde versie betekend het, dat men zich af moet vragen of men nog steeds de rebel van de jeugd is en of de idealen niet verkwanseld zijn. Of nog korter: hoe komt het, dat de Punkers, Hippies en krakers zijn verworden tot uitermate saaie, vaak gewetenloze, ongezond levende bestuurders van banken, verzekeringsmaatschappijen en politieke partijen?
De tweede opgeworpen vraag of het lijkt, dat de tijd steeds sneller gaat is ontkennend te beantwoorden.
De ontwikkelingen in de huidige maatschappij gaan zelfs aanzienlijk langzamer dan in voorbije tijden. Mode is er al sinds het bewustzijn van de mens, evenals de behoefte een nieuw artikel aan te schaffen. Jawel, toen ook al: een mooie hoofdtooi, nieuw zwaard, luxe zadel, geurende parfum, etc.
De huidige maatschappij ontwikkelt zich slechts nog op electronische basis, maar bedenk wat uw grootouders hebben moeten zien veranderen: van olielamp naar gaslicht naar electriciteit, van stoommachine naar verbrandingsmotor, van paard naar automobiel, van heteluchtballon naar Zeppelin naar propellorvliegtuig naar straalvliegtuig naar raket, van inktgeschreven brief naar telegram naar telex naar fax naar email, van stadsomroeper naar krant naar telefoon naar televisie naar internetgesprekken.
We evolueren langzaam, maar gelukkig blijven baarden zowel nostalgisch, als modern!