Viking Oils - Bright Eyed beard balm

Bee1984

Baard
Het krijgen van pakketjes is altijd leuk. Voelt altijd weer net een klein beetje alsof je kadootjes krijgt. Het besef dat je er zelf voor betaald hebt wordt dan even flink verdrongen! Zo was het hier afgelopen dinsdag weer groot feest. Er viel een pakketje in de bus. Een pakketje van mijnbaard.nl wel te verstaan! Na een paar goed gemikte halen met het zakmesje door de tape kon het pakketje netjes open gemaakt worden.



Hierin zitten 2 baardbalsems. Heavy Duty van Honest Amish en de Bright Eyed beard balm van Viking Oils.
Sebastiaan van mijnbaard.nl heeft mij gevraagd een review te schrijven over deze laatste balsem.
Omdat ik wel hou van een stukje schrijven vanuit eigen ervaringen schrijf ik deze review dus hier op het forum. Op de productpagina van mijnbaard.nl zal ik dan een linkje naar dit topic plaatsen.

Verpakking:
Strak modern blikje. Bovenop strak stickertje met het Viking Oils logo erop. Wat moet ik er meer over vertellen? In tegenstelling tot mr. Bear en Honest Amish heeft dit blikje geen schroefdeksel. Hij zou wat sneller onbedoeld open kunnen gaan maar daarentegen kan je 'm weer makkelijker dicht doen met je vette handen zonder het hele blikje vol te smeren met balsem.


Ingrediënten:
Onderop het blikje staan onder andere de ingrediënten: Shea Butter (ook bekend als Karité boter), Bijenwas, Grape Seed Oil (Druivenpitolie), Kokosolie, Avocado-olie, Jojoba olie en Vitamine E olie. Gooi deze ingrediënten bij elkaar en je weet dat je een product krijgt dat niet alleen goed is voor je baardharen en de haarzakjes maar ook heel verzorgend voor de huid eronder. Belangrijk dus!



Maar wat vooral opvalt is het zinnetje: oils infused with whole Dark Roast Coffee beans! Oftewel: oliën die doordrenkt zijn met hele koffiebonen welke zijn geroosterd volgens het Dark Roast principe. Hierdoor komen er nog meer oliën uit de bonen en wordt een typisch bitterzoete smaak gecreëerd.

Ik maak hier uit op dat deze koffiebonen in een badje van verschillende oliën hebben gelegen waardoor koffie smaken en geuren worden overgenomen door de oliën. Klinkt goed, maar werkt het ook??

Eerste indruk:
Okee, tijd om het blikje te openen.
Wat als eerste opvalt is dat de balm niet heel egaal van kleur is. Het lijkt een beetje vlekkerig, alsof er meer onderin het blikje nog iets van de koffiebonen te zien is. De geur is een beetje moeilijk te plaatsen. Een licht snufje geeft een wat zwaardere geur met lichte houttinten. Hier zou ook een koffietint in kunnen worden ervaren. Ik kon 'm eerlijk gezegd niet heel goed vinden. Als je wat dieper snuift komt er een frisser tintje tussendoor.



Ervaring:
Wanneer je de balm uit het blikje schraapt voelt ‘ie vrij stevig aan. Wel iets minder stevig als de mr. Bear. Ook zitten er geen korreltjes of iets dergelijks in. Hij smelt goed bij het uitsmeren op de handen maar is niet heel bijzonder olie-achtig. Misschien gebruik ik te weinig, zou kunnen.

De hold is niet heel geweldig. Het is een beetje een aparte hold. Werk je het in je haar en zet je je baard zo met je handen in model dan zit het best aardig. Het blijft ook wel goed zitten en geeft een wat ruwere look. (Bijna viking-achtig ;-) ) Mijn ervaring is dat als je het vervolgens met een kam in model probeert te krijgen, dat het dan niet heel lang in model blijft zitten. Ik moet zeggen, de iets ruwere look bevalt mij wel.

De haren worden er in de eerste instantie niet bijzonder zacht van. Normaliter kam ik de baard na het balsemen of oliën nog even door met een kunststof kam van Kent. Maar wanneer je deze balsem nog even extra kamt met een houten kam worden de haren nog net even zachter!
Misschien ben ik in dit opzicht iets te hard verwent door de Big Red beard balm welke de haren nog veel zachter maakt.

De geur blijft wel de hele dag lekker aanwezig. Niet te overheersend maar zo nu en dan ruik je ‘m toch wel. De geur blijft wel moeilijk te omschrijven. Toch een wat zwaardere mannelijke geur. Ik kan ‘m wel waarderen. Maar je moet er van houden!

Eindconclusie:
Overall vindt ik het geen slechte balsem. Laten we eerlijk zijn: worden er nog echt slechte balsems gemaakt? Ik denk dat het een balsem is waar je echt voor moet kiezen. En dan vanwege de koffiebonen, geur, prijs of gewoon omdat er Viking in de naam zit!

Voor een stoere vrije dag waarbij niet alles heel super in model hoeft te blijven zitten voldoet deze balsem prima. Zoek je echter een balsem die je baard beter onder controle houd en iets zachter verzorgd? Dan zou ik toch een andere aanraden.

 

Bee1984

Baard
Ik probeer altijd zo te schrijven als dat ik het zelf zou vertellen. Dat lukt me meestal ook alleen als ik ergens genoeg van af weet. Daarvoor heb ik ook nog wat gezocht naar extra achtergrond weetjes en heb ik de balsem bijna een week achter elkaar gewoon gebruikt voor ik er iets over ging schrijven.

Natuurlijk sta ik altijd open voor (opbouwende) kritiek. Zijn er nog bepaalde zaken die jullie voor een volgende (of misschien nog wel voor deze) review beschreven willen zien?
 

Bee1984

Baard
@Zwollenaar Het is niet mijn bedoeling iemand te bewegen tot aanschaf van een product. Het is mijn bedoeling om mijn mening over, en ervaring met een product te beschrijven. Iedereen heeft een verschillende smaak. Daarom probeer ik alles ook zo uitgebreid mogelijk te beschrijven.
Aan de hand van deze informatie kan je vervolgens zelf beslissen of je dan een product wel of niet wilt aanschaffen.
 
Banner image
Top