Speciale baardproducten, nuttig of commerciële onzin?

Geus

Baard
Behaarde vrienden,

In mijn eerste topic (na voorstellen) knal ik 'm er direct even in.

De baard is blijkbaar hip en dat brengt commerciële geesten op het idee "speciale" en vooral prijzige producten op de markt te brengen. Ook ik ben er in gestonken hoor en heb baardolie, een speciale borstel, baardbalsem en snorrenwax besteld in mijn enthousiasme. Dat kostte me een lieve duit. Nou boeit me dat niet zoveel, maar voegen zulke producten nou echt iets toe, of is het onzin?

Baardhaar en snorrenhaar is tenslotte ook gewoon haar en er zijn al voldoende haarproducten voorhanden zou je zeggen. Vanuit mijn vakgebied (verpleegkunde) en gezond verstand probeer ik even te kijken of speciale producten echt iets toevoegen of dat al bestaande producten of huismiddeltjes ook voldoen.

Baardolie: Meestal gebaseerd op jojobaolie, begrijp ik. Waarom zou je dan niet direct jojobaolie in je baard smeren? Het wordt baardolie na toevoeging van etherische oliën en de prijs gaat vervolgens over de kop. Maar zijn die etherische oliën nodig? Als je een luchtje op je snor smeert, ruik je dat maar een poosje. Daarna besluiten je hersenen dat dat luchtje standaard tot de omgevingsluchtjes behoort en zal je het niet meer waarnemen. Olie is oké voor haren, maar op je huid verstopt het poriën en verhoogt het de kans op mee-eters/puistjes. Waarom niet de conditioner van je vriendin gebruiken, zelfde effect, stuk goedkoper.

Speciale kam of borstel: Eigenlijk ook grote onzin. Niet elke kam of borstel is prettig, maar er zijn in de handel voldoende varianten beschikbaar dat een borstel van €30,- echt niet nodig is. Ik zou mij ook redden met een schoenborstel van €3,-.

Snorren-/baardwax: Ik kan mij voorstellen dat als je mooie figuurtjes wilt maken van je snor, dat je dan behoefte hebt aan een knetterharde wax. Verder zal normale haarwax toch ook volstaan? Het verhaal over de luchtjes bij baardolie gaat hier ook op.

Volgens mij moet je sowieso niet teveel luchtjes door elkaar gebruiken. Het meeste lekker neutraal en je aftershave of au-de-toilette is de geur die je wilt achterlaten, toch?

Behaarde groeten, Geus
 

Ronald

Volle Baard
Oerbaard
Dat zijn valide vragen die je daar stelt, Mark.
En een ieder zal voor zichzelf moeten bepalen welke producten toegevoegde waarde hebben en welke niet.

Ik voel me zeer prettig bij het gebruik van mijn olies, balsems, baardzepen en baardborstels. Het is ook een beetje het ritueeltje waar ik van hou.
Zou mijn baard net zo netjes/schoon/awesome zijn wanneer ik alleen wat jojoba/castor en shampoo zou gebruiken; misschien wel.

Mocht je overigens producten tegen komen die goedkoop zijn en goed, bijvoorbeeld dus die kammen/borstels, deel het met ons!
Dat wordt altijd zeer gewaardeerd! (Y)
 

Sander

beards be like...
Ha Geus! Ja, ergens ben ik het helemaal met je eens. Zelf gebruik ik ook vrijwel geen olie meer (omdat ik dus echt last van mee-eters krijg), alleen soms (toch) voor het lekkere luchtje. Ik was mijn baard tegenwoordig dus ook elke dag (met normale shampoo), waardoor het soms wat pluizig wordt (maar beter dan puistjes). Om het dan wat in gareel te houden is het wel fijn om iets erin te smeren. Omdat baardolie dus afvalt en ik niet van wax houd gebruik ik tegenwoordig een heel klein beetje "gel" die ik ook voor mijn haar gebruik. Alleen ben ik er laatst achter gekomen dat er ook baardcrèmes bestaan. En ja, dat zal vast niet nodig zijn, maar toch wil ik dat wel eens proberen (niet te vet, maar wel een lichte hold).
 
Olie vind ik juist wel lekker op de huid en ja, ook de geur. Er zijn geuren (Milly's!) die ik lekker lang blijf ruiken (en mijn vrouw zeker). Uiteraard kan ik dat zelf ook maken, maar mijn brouwsels waren het allemaal net niet. Echter, als je het alleen voor de "verzorging" gebruikt kun je inderdaad net zo goed jojoba of iets dergelijks gebruiken.

Alleen is het natuurlijk zo dat de shops niet zozeer een product verkopen, maar juist een merk, ervaring, verpakking (complete plaatje). Beetje hetzelfde als Heineken en Schültenbrau. Beide bieren zijn hetzelfde (uit verschillende blinde smaaktesten blijkt dat niemand het juiste bier kan aanwijzen), maar toch is de ervaring door merk(naam), verpakking en dus marketing anders. De oud-CEO van Heineken geeft dit zelfs toe ("ik verkoop een merk!").

Zoals @Ronald al zegt koopt hij dus eigenlijk het 'ritueeltje'. Een mooi flesje (waarvoor 10-20 euro is betaald, dus zal het wel goed zijn) dat boven de wasbak staat met een lekker geurtje erin dat hij in z'n baard smeert. Hierdoor verzorgt hij kennelijk z'n baard en huid (althans dat zegt men) en hij kan van een bad-beard-day een superbaarddag maken. Zijn baard voelt daarna 'epic' aan - daar heeft hij overigens geen olie voor nodig - en hij voelt zich daar beter door. Met wat olie van de Tuinen uit een bruin flesje met groene blaadjes op het etiket is die ervaring toch anders. Geloof me.

Met betrekking tot een kam of borstel heb je volledig gelijk. Maar ook daar speelt het hele verhaal er omheen mee. Redecker verkoopt baardborstel voor een inkoopprijs van nog geen 2 euro (uit m'n hoofd), Oak heeft een baardborstel van 35(?) euro. Veel verschil zal er niet zitten in kwaliteit, maar de Oak ziet er mooier uit, is gaver verpakt en heeft een merknaam die toch wat meer in het baardverzorgingswereldje past.

Dus ja, je betaalt voor marketing. En ja, het kan goedkoper. Maar gelukkig kan iedereen voor zichzelf beslissen of dat geld het waard is.
 

Geus

Baard
Het is inderdaad voor een groot deel de "beleving" waar het om draait, zoals de marketeers dat tegenwoordig zeggen. Moet je ook vooral doen als je dat prettig vind, maar het kan geen kwaad te weten dat het ook veel goedkoper kan, voor het geval de financiën een keer wat minder zijn. ;)
 

Zwollenaar

Zware baard
@Geus,
Al ruim 30 jaar ben ik baarddragend en heb verzorgingsproducten voor mijn baard altijd
afgehouden. Maar sinds een paar weken ben ik "overstag". En ik merk dat ik de dag prettiger
begin als ik mijn baard goed verzorgd heb. Dus gewassen met een standaard shampoo en daarna
de baardolie opbrengen en hierna even borstelen. Ongetwijfeld zal dit suggestie wezen. Maar is dat
het ritueel van het scheren ook niet? Dus met een scheerapparaat in de weer en de aftershave.
opbrengen? Een mens wil tenslotte belazerd worden :). .
 
Laatst bewerkt:

Hans

Zware baard
Oerbaard
Ik ben het helemaal eens met diegene die zeggen dat de goedkopere producten zeker ook goed zijn,
echter vind ik het kicken om een flesje uit de USA te laten komen of een blikje of borstel om de simpele
reden dat ik van aparte dingen hou, ook hier heb ik een olie en wax aangeschaft maar die van overzee
hebben iets van magie omdat ze hier dus niet te krijgen zijn, zie het als een avontuur wat ik zo af en toe
nodig heb om de maand door te komen hahaha :D :p

Zeker een mentale kracht die uitgaat van deze producten maar een fijne ervaring voor mij die ik niet graag
zou willen missen, dus zolang het kan blijf ik zulk soort dingen met liefde doen en op momenten dat het wat
minder uitkomt zal ik de goedkopere alternatieven aanschaffen.
Voorlopig heb ik nog een voorraad staan en onderweg waar ik zeker een anderhalf jaar mee vooruit kan kwa
baardolie dan, de baardwax zal over een half jaartje aan de beurt zijn om te vervangen :D (Y)

Veel plezier heren met jullie baardoliën en baardwaxen en dergelijke, waar ze ook vandaan komen :)
 

Sergie

Stoppelbaard
Mijn gehele verzorgingsset bestaat uit niet baardspecifieke producten. Voornamelijk gestolen van mijn vriendin.....

Ik heb een goede grote borstel. Heb ik wel twee tientjes voor betaald(in Franse supermarkt) maar is echt superfijn om overdag de boel te borstelen en een beetje vorm te geven. Ik heb ook nog een borstel met haren(Etos €3) waar mijn baard echt lekker zacht van wordt. Dan heb ik nog een grove kam(Etos €2) voor als mijn baard nat is. Als mijn baard droog is krijg ik er geen kam doorheen. En dan heb ik nog een flesje olie van Wella. Mijn baard is nogal hard en onvriendelijk maar met dit spul is dat een stuk beter. Ooit eens gekocht bij de kapper voor €30 maar al jaren plezier van.

Overigens ben ik niet tegen baardspecifieke producten. Wil er zeker binnenkort eens een paar proberen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 59

Almer

Baard
Tsja is persoonlijk, ik vind het heerlijk ruiken en de rest is gewoon tof. Ik ben normaal gesproken ook erg op de centen aan het letten en wellicht zal het met de tijd afzwakken maar ik vind het heerlijk al die verschillende frutsels, flesjes en potjes om eens uit te proberen. Het zijn ook brouwsels die ik qua geur enzo niet thuis kan brengen zoals de standaard apothecary olie maar het is heerlijk!

Qua kammen ben ik het overigens wel met je eens, ik zie het nut niet van een houten handgemaakte kam. Moet nog wel een zachte borstel hebben, dat was wel heel fijn heb ik gemerkt (Y)
 

Glenn

Baard
Voor mijn ringbaardje heb ik nooit iets speciaals gekocht.
Dat werd gewoon mee gewassen met shampoo wanneer ik mijn hoofdhaar waste.
Met mijn volle baard is dat een klein beetje anders.
In begin ook gewoon shampoo gebruikt, maar dat schijnt niet zo goed te zijn voor je baard.
Aangezien je baardhaar niet hetzelfde is als je hoofdhaar,
Shampoo zou je baardhaar uitdrogen en doen splitsen en afbreken.
Is maar van horen zeggen.
Want nog geen wetenschappelijke studie hierover tegen gekomen.
Dus telt voor mijn de gouden middenweg, ik gebruik nog shampoo maar wel veel minder en anders gewoon wassen met water
Verder jojoba olie en een duur potje wax.
Een houten kam kost me 89 cent totaal, verzending inbegrepen en thuis afgeleverd
Gekocht via Ebay
Een borstel is een gewone haarborstel van moeder de vrouw.
En voor mijn baard in de plooi te doen gebruik ik een Dr Corvus haarbalsem welke ik hier via dit forum goedkoop heb gekocht.
En dat is het dan

Baard rituelen heb ik niet.
Wassen, insmeren en wegwezen.
 

Matiezzz

Baard
Oerbaard
Ik gebruik ook de Redecker baard :)> borstel, qua prijs een van de goedkoopste en doet goed zijn werk.
Heb nog nooit een baard balsem o.i.d. gebruikt, gewoonweg omdat ik een kort (10 mm) baardje heb en het waarschijnlijk weinig meerwaarde zal hebben.
Heb wel vaker zitten denken om er eens een aan te schaffen, maar is d'r nog steeds niet van gekomen.
Verdere baard rituelen heb ik ook niet, 1 x per week ff terug naar 10 mm trimmen en 2 x per week nek en wanglijn bijwerken (Y)
 
Banner image
Top