Nostalgie

Texman

Koning Baard
"Morgen gebeurd het" was een kinderserie op TV
Professor Plato werd gespeeld door een hele jonge Ton Lensing
Er was 1 mevrouw (tante Lien) bij ons in de straat met een TV alle kinderen uit de straat mochten bij haar komen kijken.
Glaasje limonade en koekje bij het was een feest op woensdag en zaterdag middag.
En natuurlijk Tante Hanny (zwaaien)
serveimage (24).jpg
[DOUBLEPOST=1519573745][/DOUBLEPOST]
Uren met soldaatjes gespeeld.
/QUOTE]
Ik met de autootjes van Matchbox en Dinkytoy.
serveimage (26).jpg
[DOUBLEPOST=1519574345][/DOUBLEPOST]
Mijn gehele melkgebit weggeknauwd aan de vreselijk smakende kauwgom, maar ik had wel ALLE plaatjes.
Was dat Bazooka ???
Als de smaak eraf was deden we er "zwart op wit" door dan had je drop kauwgom.
Met twee pakjes degelijker tijd had ik ook geen probleem :D:eek:
serveimage (27).jpg
 

Kale666man

Baardaap
Haha mooi topic ja.dat fietssleuteltje echt oud en de rest ook natuurlijk.goh dan weet je pas hoe snel de tijd gaat.
En zo,n vijf gulden biljet heb ik nog steeds.
 
  • Like
Reactions: RCM
Dat zijn al een pak reacties... :eek:
Blij dat het geapprecieerd word. :)

Jaaaa!!!! .. die pastic buisjes met papieren pijlen.. ! (Y):p

Op de jeugdbeweging nog aan batikken gedaan... je t-shirt , wat touw erom heen en dan in een kleur verf steken.

batikken.jpg

En dit kennen juliie waarschijnlijk ook ..

traploper.jpg
 

Kale666man

Baardaap
Ja,ook zoiets broeken zelf bleken.
Maar 1 ding vind ik wel belangrijk dat de meeste onder ons hetzelfde deden en niet zoals nu er dingen zijn die onbetaalbaar zijn geworden en maar voor een enkeling was weggelegd.
Tegenwoordig hebben kinderen zoveel dat ze niet eens meer weten waar ze mee moeten spelen.
Het is een geheel andere tijd maar in mijn ogen heb ik altijd veel lol gehad vroeger.hutten bouwen wakkie lopen,bussie trap verstoppertje en noem maar op.
Altijd buiten en een straf als je niet naar buiten mocht als je iets geflikt had,tegenwoordig krijg je ze bijna niet meer de straat op en zitten liever op de telefoon of laptop.
Nee ik vond het vroeger ondanks je minder had veel meer plezier beleefde san dat ik de jongeren van nu zie,maar
Ja tijden zijn veranderd.
 

zenn

Zware baard
Kan 'r geen foto van vinden, maar vroeger had je ook van die lucifers met een papieren steeltje. Die rolde je open, beetje spuig er op, vouwde hem dicht om de kop heen, dan afstrijken; en je had een mini rookbommetje... 'Stinklucifers' noemden wij ze en je kon ze overal op afstrijken. :D
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Het is een geheel andere tijd maar in mijn ogen heb ik altijd veel lol gehad vroeger.hutten bouwen wakkie lopen,bussie trap verstoppertje en noem maar op.
Altijd buiten en een straf als je niet naar buiten mocht als je iets geflikt had,tegenwoordig krijg je ze bijna niet meer de straat op en zitten liever op de telefoon of laptop.
Nee ik vond het vroeger ondanks je minder had veel meer plezier beleefde san dat ik de jongeren van nu zie,maar
Ja tijden zijn veranderd.
Het is vooral de economie, die ten goede veranderd is.
Kinderen speelden vroeger niet op straat, omdat ze het zo leuk vonden, maar omdat ze naar buiten moesten. Twee ouders en een stuk of tien kinderen in een woning met één of twee kamertjes was niet gewenst. Het was het kroost van de minder bedeelde bevolking, dat over straat zwierf. Kinderen van de gegoede burgerij en rijke ouders hadden een eigen speelkamer en bleven ook toen al binnenshuis.
Heden ten dage wonen we allen in riante huizen, hoeven we onze kont niet meer in een steenkoud lavet te persen en hebben we onze kinderen voorzien van een eigen kamer en die kamer hebben we ook nog eens zelf volgestort met speelgoed, centrale verwarming en een computer.
Welk kind wil "wakkie lopen" of "blikkie trappen", als het met chips en limonade in bereik kan gaan zitten gamen?

Ik wil niemand nostalgische angst aanjagen, maar hierbij een beeld, waarvan ik blij ben, dat de tijden veranderd zijn: de gruwelijke verzieker van menig kindergebit: de SCHOOLTANDARTS. :eek::confused:

image.jpeg
 

Texman

Koning Baard
Ha Richard,
Ook ik heb vroeger veel lol gehad. We woonden van af 1959 op een portiek met grote gezinnen en dus veel kinderen.
Iedereen speelde met iedereen en er was zelden ruzie. Het was bijna een grote familie.:)
En wat je al schreef ook wij waren hutten en tenten aan het bouwen. Ook deden we allerlei spellen in de gezamenlijke achtertuin van onze flat.
In de winter als het vroor dan maakte de ouders voor ons een ijsbaantje. In de zomer gingen wij met de hele club naar het strand.
We mochten ook bijna bij iedereen binnen lopen om te spelen e.d.
De wijk was ook volop in aanbouw dus dat was ook feest. Kijken bij het heien en andere werkzaamheden zoals het aanleggen van de wegen in Den Haag Zuidwest
Ik vond het allemaal prachtig en kijk er met veel genoegen op terug. Met z'n alle zwemmen in zwembad de Morgenstond.(alle kleuren bandjes van 1 t/m 20 direct het water verlaten. Uw kastje wordt geopend en uw kleding hangt onbeheerd):D Wij woonden tegenover een school met een vrij toegankelijk groot schoolplein geen geparkeerde auto's en weinig verkeer. Dus er was enorm veel ruimte om te spelen.
Voor mijn ouders was het in die tijd niet makkelijk om rond te komen maar we waren wel gelukkig.:)
Hoe anders is het tegenwoordig.
Ondanks de enorme welvaart waarin wij nu leven zijn veel mensen niet tevreden en dat is heel erg jammer.
Texman:)>
[DOUBLEPOST=1519635588][/DOUBLEPOST][QUOTE="ProfessorMelchior, post: 52440, member: 668"[/QUOTE]
Ja, die schooltandarts herinner ik mij ook, tegenwoordig zouden we zeggen de horror tandarts.
En wat je zegt over het kroost dat op straat moest zwerven omdat er thuis geen plek was is zeker waar en ook was er heel veel armoede en woningnood.
En de kinderen van rijke ouders die hadden het veel beter maar daar ging je niet mee om. Later ben ik mij gaan realiseren hoe dat kwam:eek::eek::eek:
Je was als een kind van een arbeider eigenlijk al veroordeeld.
Voor mij persoonlijk was het in ieder geval een onbezorgde tijd.
Texman:)>
 

TMG1961

Baardaap
De schooltandarts herinner ik me nog goed. Menig kind kreeg al spontaan buikpijn en angstaanvallen als ze de tandartsbus aan zagen komen rijden. Volgens mij is er niemand van de periode dat ik op de lagere school gezeten heb die geen vullingen heeft gekregen en dat was niet altijd door teveel snoepen of niet goed poetsen. De tandarts die bij ons op school langskwam zag overal gaatjes in de tanden, zelfs als er geen waren.
 

Kale666man

Baardaap
De schooltandarts herinner ik me nog goed. Menig kind kreeg al spontaan buikpijn en angstaanvallen als ze de tandartsbus aan zagen komen rijden. Volgens mij is er niemand van de periode dat ik op de lagere school gezeten heb die geen vullingen heeft gekregen en dat was niet altijd door teveel snoepen of niet goed poetsen. De tandarts die bij ons op school langskwam zag overal gaatjes in de tanden, zelfs als er geen waren.
Ja de schooltandarts of berer wat prof zegt horror
Ja iedereen was volgens mij bang en het ergst vond ik als je pas als 1 van de laatste groep aan de beurt was terwijl je daarvoor altijd al die enge geluiden eruit hoorde komen en dan moest je nog.
Ja Theo inderdaad,ze vonden altijd wel iets.
En nog even wat Willem en Prof zeiden is precies wat ik bedoel.
Armoede maar wel allemaal gelukkig op een altijd aantal mensen toe
Nogmaals ik vond het verschrikkelijk straf te hebben en niet buiten mogen spelen en door het raam de kinderen waar je mee om ging dat wel deden dan.
Ach kan er nog veel over schrijven maar dit topic haalt in ieder geval de leuke momenten naar boven die uk meer had dan slechte.:)
 

TMG1961

Baardaap
Ondanks dat we minder hadden dan nu waren we toch gelukkiger. We hadden te eten, kleren, dak boven het hoofd en je kon in de jaren 60 nog rustig midden op straat spelen zonder platgereden te worden..althans waar wij woonden. Hoef je nu niet meer te doen. Ik zou zo weer terug willen naar de jaren 60-70.
 

RCM

Baardaap
De Atari 2600, oorspronkelijk Atari VCS (Video Computer System) genoemd, geldt als een prototype van moderne videospelletjessystemen. Atari verkocht meer dan dertig miljoen consoles. Samen met andere bedrijven werden honderden miljoenen spellen verkocht.

ABL6l6c.jpg
 
Banner image
Top