Jouw content is maar gedeeltelijk afgeschermd

De content die ik nu mag bekijken met mijn lidmaatschap (enthousiast want het is een mooi forum met leuke items) is anders dan de content, die ik voordien niet kon bekijken, want afgeschermd diverse topics. Echter als ik google gebruikte voor baardforum en dan de optie afbeeldingen koos, zitten er zo veel foto's van members tussen, die afgeschermd zouden moeten zijn. Soms in klein formaat, maar ook grotere bestanden, die zomaar geopend kunnen worden. Voor de duidelijkheid ik heb het hier over foto's uit de afgeschermde topics Dus vraagteken / uitroepteken. Ik wil misschien straks zelf ook eens een foto plaatsen, maar als die onbeschermd over het internet gaat, tja balkje over de ogen dan maar ? Ik ben een digibeet, maar wil de webmasters maar ook de forumleden hier wel even op attenderen. Wat je vaak éénmaal op het internet hebt geplaatst gaat er vaak niet of met zeer veel moeite weer af.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Who cares?
Zelf ben ik een voorstander van privacy en zeker als men van overheidswege, belastingdienst, zorgverzekeraar, provider mee wil kunnen lezen om de "service" te verbeteren of om zgn. veiligheidsoverwegingen of bestrijding van de criminaliteit. Argument is hier altijd: je hebt toch niets te verbergen? Natuurlijk wel, dat heeft iedereen, anders zou je ieders dagboek mogen lezen, zijn of haar bankafschriften op kunnen vragen of op de rand van iemands bed een kop koffie gaan zitten drinken en een kletspraatje houden, als die met de partner pret aan het maken is! En zoveel veiliger of minder crimineel lijkt de wereld niet te worden, toch?
Echter in deze tijd van Facebook, Instagram, Pinterest, Whats App en uiteraard Baardforum zijn Andy Warhol's "15 minutes of fame" allang uitgegroeid tot een beeld- en teksthistorie van ieder individue.
Plaats alleen de foto's en teksten, die eenieder zou mogen bekijken en er kan weinig fout gaan. Bedenk dat we in een tijdspanne leven, waarin je gezicht en interesses digitaal ge-archieveerd kunnen worden tot na ons wereldlijk heengaan, wat interessant is. Tot zo'n anderhalve eeuw geleden moest men d.m.v. geschilderde portretten, onduidelijke etsen en met ganzenveer geschreven verslagen proberen uit de anonimiteit te komen. Welk een gemis voor de vele musici en componisten, wier klanken verloren zijn gegaan, voordat men de geluidsdragers had ontwikkeld.
[DOUBLEPOST=1470581877][/DOUBLEPOST]Misschien een leuk voorbeeld: de kunstenaar -wiens naam ik om redenen van privacy niet bekend zal maken- van dit schilderij van Napoleon Bonaparte, dat na zijn dood vervaardigd is, had geen flauw idee hoe zijn model er uitgezien moet hebben en heeft toen voor het gemak zijn eigen tronie er maar ingeschilderd. We zitten dus al vele decennia naar een kop te kijken, waarvan we dachten, dat het Napoleon was.

image.jpeg
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
Onbeschermd en internet lijken me 2 woorden die nu eenmaal samengaan.

Balkje voor de ogen? Je doet maar ;)

Mij maakt het niet uit dat ze weten dat ik een baard heb hoor :)>
 
Ik deel uitsluitend mijn opinie met de forumleden. Wat ze er mee willen doen is uiteraard eigen keuze. Het gaat mij er om, dat er slechts 2 topics zijn die afgeschermd zijn voor niet leden. De voorstelronde is zelfs niet afgeschermd ?? !! terwijl hier toch veel foto's en bijpassend verhaal worden geplaatst.
Hoe ondoordacht kan men soms context plaatsen, die door iedereen kan worden gelezen, dus zonder password voor de site.
Ver gezocht, zal een voorbeeld geven:

Professor Melchior post over zijn dure aanschaffen, 30 vintage hoofddeksels a 400 US dollar per stuk. Dan heb je kennelijk wat te besteden.
Vervolgens zien we hem in zijn dure oldtimer cabriolet, zou ik hem via slinkse wegen kunnen mailen via Etsy om zogenaamd wat te willen kopen, kom vervolgens aan zijn adres et cetera. Wellicht laat hij zich ook nog eens ontvallen wanneer hij op vakantie is.
En zo zijn er meer lieden die foto's hebben geplaatst van behoorlijke dure motoren
Onder een niet afgeschermd topic plaatsen dat je onder de plak van je vrouw en de familie zit, is ook niet handig.
Het zijn maar tips / suggesties / stof tot nadenken.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Hahaha, ja inderdaad, het zou tot de mogelijkheden behoren.
De oldtimer cabrio is helaas al weg, voor de geïnteresseerden zijn de hoeden allen maat 56, kan men via de Etsy-shop van de Professor van alles aanschaffen, behalve zijn adresgegevens, zit de Professor nog te wachten op een uitnodiging van @Jeepie om vakantie op Curaçao te komen vieren en moet ik van mijn vrouw zeggen, dat ik niet onder de plak bij haar zit.
Maar je hebt een punt, alhoewel men niet achter iedere struik een rover moet denken te zien, kan enige voorzichtigheid geboden zijn.
 

Cowboy

Baardaap
Oerbaard
In dat geval, na even het stof van het nadenken te hebben geveegd, best wegblijven van internet ;)
 
In dat geval, na even het stof van het nadenken te hebben geveegd, best wegblijven van internet ;)

In ieder geval soms voorzichtig zijn. Geheel wegblijven van internet is dan wel lastig, zou ik persoonlijk ook niet willen.
Vanmorgen kreeg ik een e-mail van de gemeente waar ik onlangs via Digd had ingelogd om met wat andere personen een bezwaarschrift in te dienen op een bestuurlijk voornemen.
In de e-mail stond dat de site van de gemeente was gehackt in de week van .... tot ....
Zeer waarschijnlijk waren van veel burgers de gegevens gekopieerd, zoals burgerservicenummer en soms ook bankrekeningnummer.
De hack zou volgens een onderzoeksburo hebben plaatsgevonden vanuit een oostblokland. Het zou wellicht de bedoeling zijn om burgers om te leiden naar sites, welke producten voor afvallen zouden promoten of geldleningen.
In ieder geval niet blij met zo'n mailtje. Op mijn rekening staat nooit meer dan 1 maandinkomen, maar toch
De overheid werkt denk ik sowieso met veel oude systemen, heb weleens gelezen nog steeds met windows xp
Mijn les is dat ik voortaan inzake de overheid een ouderwetse brief ga schrijven en met postzegel de reis laat maken.
Dat een gemeente gehackt wordt, bizar
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Lekker is dat. Eén van de redenen, waarom ik weiger een DigiD aan te maken.
Verder ben ik ook geen fan van een BSN-nummer, omdat ik gewoon een naam heb en het me teveel lijkt op de bekende nummers, die bij velen op de pols getattoueerd werden ter eenvoudige administratie. Degenen, die nu denken, dat ik de "Wet van Godwin" toepas, kan ik mededelen, dat ik er enkelen gekend heb.
Om het luchtig te houden het volgende: vraag aan de vriendelijke man of vrouw aan de telefoon, die om je BSN-nummer vraagt, zodat hij/zij de gegevens in het systeem kan gaan zoeken eens of je ook zijn/haar BSN-nummer even mag vernemen. Ze blijken dan ineens niet meer vriendelijk te zijn! :(
 
Mee eens professor !
Gelukkig gaat het in de meeste gevallen goed.
Wat mij ook eens opviel was de registratie soms met foto's zelfs van graven en personalia online !
Begraafplaatsen die een soort database online zetten ter info kennelijk. Ik denk niet dat het aan nabestaanden gevraagd wordt of zij dit goed vinden
Getagd worden in berichten soms ook met foto gebeurt ook. Zelf heb ik dat een keer wel als plezierig ervaren, kwam nl oude foto's tegen op schoolweb of zoiets, oude klassenfoto's die ik zelf niet had.
Het is minder als er bv ook gecommuniceerd wordt over je, bv Hans was dat niet dat iets te dikke jongetje, die met van die rare korte broeken liep.
Inzake de start van dit topic, het is weleens voorgekomen dat mensen hun vakantiefoto's later terug zagen welke ongevraagd van het internet waren geplukt en bv op de site van een reisorganisatie stonden.
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
[QUOTE="Reiziger, post: 22523, member: 849"Het is minder als er bv ook gecommuniceerd wordt over je, bv Hans was dat niet dat iets te dikke jongetje, die met van die rare korte broeken liep.[/QUOTE]
Was jij dat, hahaha? :confused::p:D;)
 
Banner image
Top