hoeden, petten, bandana, zonnebrillen, cremes, bescherming tegen teveel zon

Zwollenaar

Zware baard
@ProfessorMelchior, graag een advies m.b.t. nieuwe hoed. Ik heb er een chin strap bij gekocht.
Mijn vraag is nu: Naar een schoenmaker gaan om deze te laten vastnaaien of een andere manier?
 
P

Pellie

Guest
@ProfessorMelchior, graag een advies m.b.t. nieuwe hoed. Ik heb er een chin strap bij gekocht.
Mijn vraag is nu: Naar een schoenmaker gaan om deze te laten vastnaaien of een andere manier?

Chin strap alleen gebruiken als je paard gaat rijden, anders nergens voor nodig haha....
[DOUBLEPOST=1518645872][/DOUBLEPOST]
Gefelicibaard @Zwollenaar !

Deze nieuwe hoed is erg mooi en staat je echt veel beter en stoerder, dan je geliefde Tilley's. :)

Helemaal eens. Maar ik wil die Tilley's niet te kort doen, maar dit is al een stuk beter....
 

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Nee, ik zou, als ik jou was, zo'n mooie hoed niet laten vernielen door er een kinveter aan te laten naaien.

Een herenhoed wordt meestal voor harde wind beveiligd door een koord, dat om de hoedenband vastzit met een knoop-lus verbinding en dat aan de benedenzijde van het koord met een knoop in een knoopsgat gezekerd kan worden. Mocht een windvlaag de hoed af doen waaien, dan blijft de hoed op middelhoogte hangen.
Zelf gebruik ik ze nooit, omdat mijn hoeden goed pas zijn en dus niet afwaaien.

De kinveter, het kinkoord oftewel de chin strap zijn alleen in gebruik bij rodeo-rijders, zeelui en een enkele Aussi, die zijn hoed op de rug wil dragen, als hij bier drinkt.

In het geval van jouw hoed @Zwollenaar zou ik de eindes van de strap (misschien moet je ze iets verlengen met een stuk koord aan beide uiteindes) door de ventilatiegaatjes in de bovenzijde van de kroon steken en er dan knoopjes in leggen. Is de storm gaan liggen, dan haal je de knoopjes los en bergt de kinveter weer op in je jaszak.
Permanent een chin strap aan een hoed bevestigen is onprettig, omdat deze dan op je hoofd in de kroon rust, als er geen reden tot gebruik is of je de strap over de hoedenrand moet trekken, wat de rand op den duur doet slijten. Handig bij een pith helmet, maar niet bij jouw klasse hoed.

image.jpeg
 

Zwollenaar

Zware baard
ik wil die Tilley's niet te kort doen, maar dit is al een stuk beter

Ik ben nog steeds verknocht aan mijn Tilley's. Mijn barmah hoed vind ik niet beter maar anders. Omdat de tilley's
van canvas zijn en de barmah van leder kun je deze niet vergelijken.Kwestie van appels en peren. Je schrijf dat je
de Tilley's niet tekort wilt doen maar dat doe je in feite wel !!!
 

Zwollenaar

Zware baard
Een herenhoed wordt meestal voor harde wind beveiligd door een koord, dat om de hoedenband vastzit met een knoop-lus verbinding en dat aan de benedenzijde van het koord met een knoop in een knoopsgat gezekerd kan worden. Mocht een windvlaag de hoed af doen waaien, dan blijft de hoed op middelhoogte hangen.
Zelf gebruik ik ze nooit, omdat mijn hoeden goed pas zijn en dus niet afwaaien.

@ProfessorMelchior, Op advies van de bekende hoedenzaak Jos van Dijck in Utrecht heb ik bij een schoenmaker een gaatje laten maken met een metalenringetje zoals je die ook wel als ventillatiegaten in outdoorhoeden ziet. Bij diezelfde schoenmaker een leren lintje en een 'knijpertje' gekocht en de hoed is wind/stormproof
 
Laatst bewerkt:
P

Pellie

Guest
Ik ben nog steeds verknocht aan mijn Tilley's. Mijn barmah hoed vind ik niet beter maar anders. Omdat de tilley's
van canvas zijn en de barmah van leder kun je deze niet vergelijken.Kwestie van appels en peren. Je schrijf dat je
de Tilley's niet tekort wilt doen maar dat doe je in feite wel !!!

Wij zullen het idd niet snel eens worden, jij en ik zijn denk ik dezelfde appels met peren vergelijken ;-) Is niet erg. Laten we het daarop maar houden. Ik zal in de toekomst niks meer over Tilley zeggen. Peace!!
 

Zwollenaar

Zware baard
Bij een schoenmaker heb ik in mijn nieuwe hoed
2 nieuwe ringetjes laten maken van English Brass.deze passen bij de hoed,
Hierdoor een dun lederen koordje met een klemmetje. Als ik dit niet nodig
heb berg ik het op in de kroon. Dit valt dan niemand op en ik heb er geen last van'
Eigenlijk heb ik deze hoed niet nodig maar alleen aangeschaft "voor de heb."
 
Laatst bewerkt:

Zwollenaar

Zware baard
Ik ben opgevoed met de praktijk dat nieuwe kledingstukken, hoofddeksels en schoenen
eerst voor de zon - en feestdagen zijn. En als ze ingedragen zijn verhuisden ze naar de
doordeweekse dagen. Ik denk dat ik dit met deze hoed ook maar ga doen. Indragen op
zon - en feestdagen en als de hoed ingedragen is kan het ook voor doordeweeks. :)
 
............. en als de hoed ingedragen is kan het ook voor doordeweeks. :)
Moet je de hoed échte indragen naar je gevoel, of is het alleenaar een verwijzing naar de opvoeding?
Want sommige hoeden zitten de eerste tijd nog niet als 'gegoten'. De rand moet zich eerst naar het hoofd vormen.
Is dat wat je bedoelt?

Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 
@John Leeuwis, Dat is idd wat ik bedoel dat mijn hoed zich nog naar mijn hoofd moed vormen
Ik doe dat met stoom.
Ik heb een stoommachine, maar het kan prima met stoom uit een ketel.
Werkt simpel en snel.
De hoed zit nadien als gegoten.
In dit geval dus de ketel op het vuur en stomen maar. De binnen- en buitenkant verwarmen met stoom en meteen op je bolletje.
Misschien 2 keer herhalen en de hoed zit als gegoten.

Verstuurd met behulp van een mobiele woordverkreukelaar.
 
Laatst bewerkt:

ProfessorMelchior

Administrator
Staff
Oerbaard
Alleen vilten hoeden kunnen gestoomd worden; het zgn. "blocking", waarvan hier een fantastisch filmpje van mijn jeugdheld van zeer lang geleden: Roy Rodgers, de zingende cowboy.
De Barmah van @Zwollenaar en zijn Tilleys zouden direct verharden en krimpen van het stomen.


Maar ik zou de hoed toch maar gewoon gaan dragen @Zwollenaar . Ik had voorheen dezelfde praktijk-opvoeding als jij en onze tijdgenoten, toen men kleding nog tot op de draad moest verslijten, omdat er simpelweg geen geld was voor nieuwe.
Tegenwoordig en met onze gevorderde leeftijd kun je alles beter direct gaan gebruiken, anders gooit iemand anders het na je verscheiden van deze planeet ongebruikt weg.
Geniet van je hoeden, voordat ze bij de Kringloopwinkel liggen! ;)
 
P

Pellie

Guest
Mijn nieuwe hoed is alweer in de maak. Opnieuw gemaakt door Mike Miller van Northwest hats co. Ditmaal een bevervilt fedora in de kleur Silver Mist. De kleur zoals op de foto. De hoedband wordt wel anders dan op deze foto..... Ipv de klassieke strik krijg ik 'shake gills with dog ears'. Benieuwd of iemand dit kent (professor denk ik wel ;-))

28461102_1562869040497601_962694326_o.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Banner image
Top